BW35-perikelen

Lees meer
20-10-2018 22:46 #179820 door Gert Vegter
BW35-perikelen is gemaakt door Gert Vegter
In 2009 moest de BW35-automaat van mijn in 2008 aangeschafte Amazon worden gereviseerd. Ik koos voor de mogelijkheid om een gereviseerde ruilbak te kopen bij Wim Bottinga en kreeg toen weliswaar een exemplaar voor een Volvo 140, maar met enkele aanpassingen was die bruikbaar in de Amazon.
In april 2018, na zo’n 60.000 km met de revisiebak te hebben gereden, deed zich eenzelfde probleem voor als in 2009: niet opschakelen vanuit de 1e versnelling. Nu alweer een revisie nodig? Aan Wim Bottinga eerst maar eens gevraagd of hij ook nu een ruilbak op voorraad had. Wegens familieomstandigheden zou het antwoord twee weken op zich laten wachten: nee. Vervolgens de firma Elferink benaderd (kan alleen via e-mail) of ik mijn BW35 kon opsturen ter revisie. Na weer een aantal dagen wachten kwam het antwoord dat men voorlopig geen tijd had wegens grote drukte… Toen maar eens getracht ergens een gebruikte bak te bemachtigen, hetgeen toevallig met hulp van Ben Flierman uiteindelijk gelukte. Direct naar de plaatselijke garage laten sturen voor montage, alwaar bleek dat de oliepomp vastzat. Ook de rest van die bak maakte een verre van frisse indruk, kortom een miskoop.
Vervolgens de garage gevraagd mijn bak toch maar uit de auto te halen en die opgestuurd naar Elferink. Nadat de Amazon twee maanden stilgestaan had, kwam dan eindelijk de bak weer retour, opnieuw gereviseerd. Of dat laatste nu daadwerkelijk nodig was, is achteraf gezien twijfelachtig omdat de kickdownkabel kapot bleek te zijn geweest, hetgeen het niet opschakelen goed zou kunnen verklaren…
Na een paar weken te hebben gereden, bleek er ATF uit de gereviseerde bak te lekken. Volgens de plaatselijke garage was de achterste oliekeerring lek. Was die dan niet vervangen tijdens de revisie? Volgens Elferink wel… Hoe dan ook, nogmaals laten vervangen, maar daarna nog steeds lekkage. Weer naar de garage, diagnose: ook de voorste oliekeerring lek… Huh? Weet je dat zeker? Ja!
Dus de bak er weer onder vandaan en ook de voorste oliekkeerring laten vernieuwen, waarbij bleek dat de oliepompboutjes niet goed vast zaten, hetgeen de lekkage ook zou kunnen verklaren. Na deze operatie bleef het zowaar een dag of tien droog onder de bak, maar toen opnieuw lekkage…. Nu leek het alsof de carterpakking van de bak lek was. Dat kon worden bevestigd tijdens het vervangen door de garage. Oorzaak: de boutjes waren (door wie?) te strak aangedraaid, waardoor de flens van het carter was verwrongen… Met een bolkophamertje werd dat zo goed mogelijk getracht te herstellen, zodat een nieuwe pakking kon worden gemonteerd. De aanhaalspanning van de carterboutjes, die volgens het handboek tussen de 1,1 en de 1,8 kgfm moet liggen, achtte men te risicovol, reden om niet verder te gaan dan 0,8 kgfm. Resultaat: eindelijk geen lekkage meer, pffff. Was ik het slachtoffer van haastwerk bij Elferink? Wie het weet, mag het zeggen, maar hopelijk nu na een half jaar gelazer even geen gedoe meer…

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.