versnelling

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
23-06-2018 22:08 - 23-06-2018 23:21 #177433 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic versnelling
Ik denk dat je plaat aan je vliegwiel of drukgroep kleeft door roest. Je kunt proberen de auto in z'n 4 te zetten bij stilstaande motor en dan met ingetrapte koppeling!!! de motor kort starten, met een beetje mazzel komt de plaat los en ben je klaar.

Met kort bedoel ik ook echt kort, halve seconde of zo, als je startmotor de plaat niet lostrekt zal hij verbranden als je secondenlang de sleutel omgedraaid houdt.

Je kunt ook een helper vragen de koppeling ingetrapt te houden met de motor uit en de bak in 4. Jij kan dan met een opgekrikt achterwiel, handrem los , dmv heen en weer slaan van wiel de plaat los schrikken.

Dit soort ongemak komt wel vaker voor bij auto's die lang stilstaan;

www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/26319-...n-kombi?limitstart=0

Succes met proberen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2018 23:29 #177436 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic versnelling
Heb je het potje van de hoofdkoppelingscilinder al gecontroleerd? Als deze leeg is valt er niets te koppelen, wel als de motor niet draait. Bijvullen en de koppeling een aantal keren flink indrukken, druk opbouwen en het werkt weer even, hij zal waarschijnlijk lekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2018 13:02 #177442 door Rob Meier (GAST)
Beantwoord door Rob Meier (GAST) in topic versnelling
Hallo allemaal,

zo'n expert ben ik zullen julie nu merken. Op de foto links de hoofdremcylinder, het kleinere aluminium potje met het quasi-doorzichtige schroefdeksel, ik keek dat weleens na, het zat altijd helemaal vol, in meende dat daar DOT 4 in moest.Vanochtend in zalle boeken gekeken totdat ik in het dikke onderdelen boek keek: dit aluminium potje heeft toch met de koppeling te maken lijkt, klopt dit? Het staat eht HELEMAAL leeg. Dus dat is mijn probleem? Met DOT4 opvullen?
Groet, en dank weer voor jullie hulp, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
24-06-2018 14:29 #177444 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic versnelling
Hoi Rob;
dat is inderdaad wat ik bedoelde; tekort aan vloeistof. Kortstondig helpt bijvullen maar je zal mogelijk moeten ontluchten en daarna controleren of de onderste of de bovenste cylinder lekt. Mijn voorkeur heeft inmiddels vervangen door een nieuwe of de oude reviseren. Bijvullen idd met dot 3 of dot 4. Ik zelf koop de nieuwe voor mijn collectie bij de club; relatief goedkoop en functioneren prima.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2018 14:43 #177445 door Rob Meier (GAST)
Beantwoord door Rob Meier (GAST) in topic versnelling
Hoi Cor, dank je. Ik wist het niet zeker, ik had niet in het potje gekeken omdat dat over de jaren (vele jaren) altijd helemaal vol bleef (ik meen 1 of 2 keer licht te hebben bijgevuld in bijna 20 jaa). . Ik ga morgen nieuwe DOT halen, wat ik heb staan is halfgevuld heel oud flesje en heeft vast water aangetrokken. Hopelijk kan ik dan wer schakelen. Over 2-3 weken was de jaarlijkse check bij 'mijn' expert gepland, dan gaan we naar alles kijken, en inderdaad vervanging is zeker aan de orde als we niet zeker zijn dat het goied is.
Fijne zondag nog, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2018 07:44 #177487 door Rob Meier (GAST)
Beantwoord door Rob Meier (GAST) in topic versnelling
Hallo allen, dank voor jullie aller advies, ik kan starten en dan ook nog schakelen! Nog niet ontlucht, maar als ik hem in de versnelling krijg (zoals nu) en 25 km kan rijden ben ik in 'mijn' garage. En dat wordt dus de eerste rit , en dan de cylinders laten nakijken, ik denk maar vervangen, want die zitten er in sinds mensenheugenis (zeker de laatste 20 jaar sindsd ik de auto heb, maar dus vast veel langer).
Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.