Koppelingsets en Glijlager types

Lees meer
07-02-2018 09:10 #175022 door Ed van der Zee
Koppelingsets en Glijlager types is gemaakt door Ed van der Zee
Ik ben met de koppeling en drukgroep bezig van een Amazon met B18motor, om te vervangener zijn twee types sets verkrijgbaar, Fichtel & Sachs en Borg & Beck.
Zit nogal wat prijsverschil tussen die twee.
Kan iemand mij vertellen wat de kwalitatief betere is ?.
Tevens zijn er een aantal glijlagers beschikbaar, deels corresponderend met de beide sets, deze vervangende glijlagers hebben plastic delen en vroeger was dit metaal.
Maakt dit uit voor de levensduur ?
Ze hebben 36 mm maar er is er ook een van geheel metaal (672122) iets duurder, die geeft 43 mm als afstand aan, volgens het KVO voor zowel B18 als B20.
Wat houdt die afstand in en kan ik de metalen inderdaad voor een B18 gebruiken ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
07-02-2018 19:01 - 07-02-2018 19:02 #175029 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Koppelingsets en Glijlager types
Hallo Ed,

Beide merken komen in mijn collectie voor en in de praktijk merk ik weinig verschil. Omdat het bij een amazon weinig werk is om bij de koppelingsdelen te komen, vervang ik alleen die delen die kapot zijn, vaak alleen de koppelingsplaat. Ik gebruik dan het zelfde merk van wat eraf komt. Ik ben een fan van de viltring en die vervang ik altijd.

De moderne druklagers (jij noemt het glijlager) hebben inderdaad kunststof delen maar die zijn ook probleemloos. Als het klantenwerk is zou ik alles vernieuwen, ook het toplager.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-02-2018 19:08 #175030 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Koppelingsets en Glijlager types
Hallo Ed,
het is vooral van belang het druklager (cq een met de juiste hoogte) te kopen dat bij de drukgroep hoort, anders krijg je de koppeling niet meer goed afgesteld omdat de hevel dan te ver naar voren of naar achteren staat. De afstand van de vingers van de drukgroep tot het vliegwiel is niet bij alle merken hetzelfde, dus een te dun druklager raakt de vingers te laat en een te dik te vroeg. Daarom stoppen sommige aanbieders al het juiste druklager in de doos met drukgroep en koppelingsplaat en verkopen deze samen. Met een verschil in kwaliteit heb ik gelukkig geen ervaring cq ik heb nog niet kunnen vaststellen dat er een slechter is.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.