ophanging tussenas lager duet P210

  • Nico Koenders (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-01-2018 16:36 #174425 door Nico Koenders (GAST)
ophanging tussenas lager duet P210 is gemaakt door Nico Koenders (GAST)
Mijn naam is Nico
Ik ben in het bezit van een P210 waarvan het tussenas lager houder onder de carrosserie middels twee rubber bussen aan twee stalen pennen van ongeveer
10 mm hangt.
Als ik onder de wagen sta, kan ik de tussenas lager houder ongeveer 2 a 4 mm omhoog duwen in deze rubbers, maw; de gaten in het rubber zit is groter dan
10 mm.
Betekent dit dat de rubbers versleten zijn, moeten ze strak over deze pennen gaan? zou door deze speling de as kunnen slaan?
Wie heeft hier kennis van?
Ik hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2018 10:50 - 10-01-2018 10:55 #174459 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic ophanging tussenas lager duet P210
Enige beweging is normaal, daarvoor hangt de as in rubber. Over een paar millimeter zou ik me geen zorgen maken, kan niet beoordelen of de speling bij jouw auto te groot is.
Als de as stil draait en er verder geen overmatige aandrijfgeluiden zijn (dus niet door speling in de kruiskoppelingen), is vervanging niet nodig.
Als het rubber erg hard is -en mogelijk barsten vertoont- door veroudering (lang stil staan) of juist zacht als drop is door olie en vet: vervangen, hetzelfde geldt als de beweging naar jouw oordeel te groot is. De as kan als het rubber erg versleten is gaan slaan, maar dat hoor en voel je absoluut bij het rijden.
Een nieuw rubber gaat strak over de pennen, maar kenmerkend voor de ophanging in rubber is dat de as niet muurvast verankerd is: het rubber is bedoeld om het mogelijk maken dat de as enigszins kan bewegen om schokken in de aandrijving op te vangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Nico Koenders (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-01-2018 19:41 #174466 door Nico Koenders (GAST)
Beantwoord door Nico Koenders (GAST) in topic ophanging tussenas lager duet P210
Beste Rudolf,

bedankt voor het advies. Dan is er niets aan de hand, het rubber verkeerd in goede staat. er zijn geen aandrijfgeluiden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.