toeren met BW35 of M46 in OD
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Reductie van de BW in de 3e trap is ook 1:1, vergelijkbaar met een M40 in zijn 4e versnelling.
Ik kan er een M46 met OD onder zetten die heeft de ratio's in 4e 1:1 en in OD 0,797:1
In de OD is dat exact dezelfde als een M41 met J-type OD.
Het gaat me om toeren reductie, hoe reken ik uit wat de toeren reductie bij 120km/u is als ik deze achteras laat zitten ?.
Ik weet dat bij de ES met achteras 4,3:1 bij 120 km/u in de OD ongeveer 2300 toeren draait, dus hoeveel wordt dat bij de 4,1:1 achteras.
Het verschil in de achteras is 0,2 x 2300 = 460, klopt deze berekening ....?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
je berekening klopt helaas niet. De 0,2 is het absolute verschil in overbrenging, maar je moet met relatieve verschil rekenen: 4,1 gedeeld door 4,3 en dat maal de 2300 en daarvan is de uitkomst 2193 dus 107 toeren minder.
Een vraag die ik me toevallig gisteren ook gesteld heb: past een M46 onder een P1800 zonder aanpassingen aan de tunnel?
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
en andere bak in de OD. Dus ook nog van 1:1 naar 0,797:1 dus 2200 x 0,797 = 1753 - 107 = 1646 dat komt meer in de richting. Draai nu 5000 toeren op 120 km/u en dat gaat naar 3354 toch ?.
Een M46 past alleen als je het goede koppelingshuis hebt, - die zijn zeldzaam- én een E of ES, die hebben een bredere tunnel.
Dus een S is een stuk smaller in de tunnel en weet niet zeker of dat past, de M46 is wel wat groter
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 139
als je alle ratio's weet van de achteras, versnellingsbak en de maat van de banden, dan kun je een programma gebruiken die het toerental uitrekent voor je.
www.kabamus.com/garage/gears.html
succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
wat ik berekend heb is alleen maar het verschil tussen de genoemde assen, dus de 0,2 absoluut verschil, en dat op de 4,3 is maar 5 procent (dus relatief) verschil.
mbt de M46: het originele speciale koppelinghuis is mij bekend (zat in mijn vorige 145 en zit onder andere nu ook in mijn huidige), het verschil in tunnel bij de P1800 ook maar niet in hoeverre dit is, en in welke tunnel van een P1800S/E/ES een M46 past is me helaas niet bekend.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 121
De eindoverbrenging van 1:1 gaat daarom niet helemaal op .
De motor draait 5 procent meer toeren dan de uitgaande as van je bak.
Wanneer de uitgaande as 3000 rpm maakt, dan draait de motor 3150 rpm.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik heb al eens een 142 automaat omgebouwd naar een AW71 met Lock up en dat scheelt inderdaad zo'n 800 toeren.
Mij gaat het om de juiste berekening, klopt deze mensen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Daarmee kom je op
BW35 met 4.1 achteras
M46 met 4.1 achteras
M46 met 4.3 achteras
Hierbij staan niet de snelheden in de kolommen, maar de toeren. Dus dan nog niet precies inzichtelijk hoeveel toeren je draait bij 120 km/h, maar geeft wel de data en daaruit volgt dan
BW35 + 4.1 as = 4100 rpm voor 120 km/h (slip niet mee gerekend, dus eigenlijk nog iets meer toeren)
M46 + 4.1 as = 3250 rpm voor 120 km/h
M46 + 4.3 as = 3400 rpm voor 120 km/h
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joseph Diks
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 40
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Behalve de M46 die ik ga gebruiken bij een ES met de 3,91:1 achteras heb je nog een mogelijkheid.
De AW71 heeft dezelfde schakel momenten als de BW35, maar dan nog een Overdrive erachter, die zou dan 120 km rijden met ongeveer 3300 toeren.
Lijkt me een uitkomst om de 1800E hiermee uit te rusten, de AW71 heb ik al en de elektrische schakeling ook.
De tunnel van de E/ES is breed genoeg voor de M46, je hebt alleen een probleem met je pook, die moet je of inkorten of buigen, anders komt hij tegen het dash/kachelbediening.
Overigens als je van de M41/J-type OD af wil of hem wil laten reviseren, denk aan mij … ben voor beide opties in
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.