Monteren achteras ophanging rubbers

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
11-11-2017 16:10 - 11-11-2017 16:10 #173197 door Arnold de Groot
Monteren achteras ophanging rubbers is gemaakt door Arnold de Groot
Ik wil de rubbers van de achteras van mijn 1800E vervangen.
Ik zoek nog naar een paar practische tips.
Kun je de draagarmen zo los maken of moet je de as fixeren of de spanning er af halen?
Het eruit en vooral weer in persen van de rubbers (met name de twee grote) is mij niet helemaal duidelijk, de diverse handboeken geven wel kort weer wat de bedoeling is maar met weinig details. Volvo heeft speciale hulpstukken maar kan het ook met eenvoudiger gereedschap? Zoals doppen en bussen in de juiste maat. Pers je op de bus in het rubber of juist op het rubber zelf?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2017 12:29 #173217 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Monteren achteras ophanging rubbers
Je kunt de achteras laten zakken totdat de spanning van de veren af is, dus schokbrekers en Panhard stang eraf en de wagen zelf steunen op de brug en langzaam omhoog terwijl je de achterbrug iets ondersteund
Dan de reactiearmen verwijderen, oude bussen eruit persen, dit kan lastig zijn en soms moet je de metalen bus in de lengte doorzagen voordat de bus eruit komt.
Dan de nieuwe erin, let even op hoe de stand van de rubbers moet zijn, staat in Haynes en de Groene Workshop Manuals.
Het kan met een bankschroef en oude doppen, maar een goede pers is wel beter en kun je beter doseren en zien dat hij recht gaat..
Ik zou eerst verbussen en dan spuiten/poedercoaten, omdat je anders de lak beschadigd, wel goed afplakken

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
12-11-2017 13:59 - 12-11-2017 14:01 #173223 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren achteras ophanging rubbers
Ed, ik zag dat de stand van de bussen belangrijk is, kan niet zien waarom?
Ik zit te denken om voor het eruit maar vooral het erin persen een paar hulpstukken te maken. Vooral voor de grote rubbers lijkt wij dat handig. Vandaar dat ik benieuwd ben waar je de kracht op zet tijdens het persen. Op de metalen binnnenbus of op het rubber zelf (beiden zou ook nog min of meer kunnen). Ikdacht zelf ook dat de binnenkant schilderen/ coaten geen zin heeft als je de rubbers er met veel kracht in moet persen.
Nog een vraag, is een vier tons pers voldoende?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2017 19:18 #173239 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Monteren achteras ophanging rubbers
De grote rubbers hebben aan de buitenkant twee platte kanten. Als je die niet aan de onder/bovenkant monteert, blijft er dus water achter staan. maar ik heb het niet in het boek nagezocht. Dit lijkt me wel zo logisch.
Het grote rubber is heel stevig, je kunt op de metalen bus persen. Die druk je er niet uit.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
15-11-2017 08:00 #173291 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren achteras ophanging rubbers
Rob en Ed, bedankt voor de informatie. Ik kan verder met plannen en voorbereiden.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.