Achteras reviseren?

Lees meer
30-08-2017 19:52 #171456 door 15527-dummy
Achteras reviseren? is gemaakt door 15527-dummy
Goedenavond,

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Amazon uit '65.
Na de nodige eerste kilometers begint mij toch het een en ander aan geluiden op te vallen uit de buurt van de achteras.
Aangezien het op de planning staat om deze auto als dagelijkse auto te willen gaan gebruiken wil ik wel zeker weten dat alles goed is natuurlijk.
Op het eerste gezicht lekt er al een schokbreker dus die gaan allebei vervangen worden.

Verder zien alle rubber bussen rondom de achteras er aardig versleten uit, deze wil ik dus ook vervangen. Het probleem is alleen dat ik helemaal de weg kwijt ben geraakt in de onderdeelnrs. en typen achterassen. Hoe kom ik erachter welke achteras ik heb en welke rubbers ik nodig heb?

Ook komt er als ik optrek en overschakel een 'kloenk' geluid uit de buurt van de achteras. Heeft dit met de kapotte schokbreker te maken of is er dan meer aan de hand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-08-2017 21:30 #171458 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Achteras reviseren?
Hallo Groeneveldt,

Welkom op het Forum van de Volvo klassieker Vereniging. Leuk dat je een Amazon wil gaan gebruiken als dagelijkse auto. Om antwoord te kunnen geven op de vragen, zijn er nog wel enkele vragen, zoals welk type, bouwjaar, soort motor. Een paar fotoos zijn altijd welkom!

Ik raad je wel aan lid te worden van de vereniging, dan heb je toegang tot de documentatie waar je alle nummers van de benodigde onderdelen kan vinden. Tevens heb je dan toegang tot de webshop van de vereniging, waar je tegen concurrerende prijzen alle slijtonderdelen kunt kopen. De webshop heeft ook een gunstige ruil-retour regeling.

Als de auto recentelijk apk gekeurd is, moet hij wel verkeersveilig zijn. Weet je wanneer de auto voor het laatst een service beurt heeft gehad? Als je lid bent kun je naar technische dagen gaan waar je wegwijs gemaakt wordt over de techniek van je auto.

Dus-voor we antwoord kunnen geven op je vragen, moet we nog wat zaken van je weten. Ik stuur je ook nog een persoonlijk bericht.

Gr. Cor,
vrijwilliger bij de webshop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2017 15:15 - 20-09-2017 15:20 #171903 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Achteras reviseren?
Goedemiddag Marnick,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de aankoop van een Amazon! Ik sluit me aan bij Cor dat alle extra informatie natuurlijk van harte welkom is.
Kijk eens voor het soort as op deze website: www.volvoamazonpictures.se/powertrain/powertrain.php

Hiernaast kan je op dit geweldige forum kijken en dan kom je de volgende informatie tegen:
Quote: "Het hangt er van af of je een spicer (rubber 663972)of een ENV (rubber653460) achteras hebt..De spicer achteras is makkelijk te herkennen omdat je dan aan de achterkant van het differentieel een deksel ziet zitten.dat met een aantal bouten vastzit.Een env achteras heeft dat deksel en dus ook die bouten niet"

Je achteras reviseren is een behoorlijk kostbare klus. Kan je meer vertellen over de "klunk" die je denkt te horen? Is het bij optrekken vanuit stilstand? Is het tijdens het rijden bij optrekken? Komt het 1 keer voor of meerdere keren? Vele vragen dus. Het zou bijvoorbeeld ook je cardanas kunnen zijn die de onderkant van je auto raakt omdat die uit balans is en de ophangrubbers daarvan volledig kapot zijn.

Wellicht heb je een brug of goede krik steunen, dan kan je eens onder de auto liggen en methodisch alle delen langs gaan om zo er achter te komen waar het geluid vandaan kan komen.

Succes en groet,

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2017 21:00 #171905 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Achteras reviseren?
kijk dit eens door:
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/26844-zingende-achteras
Daar staat een hoop over de achteras, het lijkt mij waarschijnlijker dat het het tussenlager van de cadanas is of de wiellagers.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.