Overdrive

Lees meer
17-08-2017 20:11 #171212 door Alfriedel Boelen
Overdrive is gemaakt door Alfriedel Boelen
Enige tijd geleden heb ik een 4.1 achteras gekocht voor mijn Amazon sedan met 4.56 overbrenging welke met overdrive is uitgevoerd.
Het doel is om met minder toeren te rijden maar nu lees ik hier en daar dat de overdrive kan gaan slippen omdat de cardanas welke de pomp aandrijft te langzaam zou draaien.
Ook heb ik voor mijn combi een van de laatste achterassen gekocht met een 4.3 overbrenging met hetzelfde doel, de overdrive moet ik daar nog inbouwen.
Wie heeft daar ervaring mee en/of wat is wijsheid?
Groeten, Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2017 20:26 #171213 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Overdrive
Fred,

Mijn combi heeft een hele ongebruikelijke combinatie : J-type + 1:3,31 overbrenging (Joost mag weten hoe dat komt - lijkt erop dat een vorige eigenaar een overbrenging uit een 164 ingebouwd heeft).

Daarmee is ie niet erg snel maar draait wel weinig toeren ! In NL perfect, maar waar ik nu woon is het minder vlak en dan gaat de fut er op een helling wel snel uit, dus wil ik dat ooit nog eens aanpassen (naar 4,1).

Ben verder nog geen enkel probleem tegengekomen met de overdrive ..... dus 4,1 of 4,3 zou ik rustig doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2017 20:43 #171215 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Overdrive
Hallo Fred,
ik rijd al heel wat jaren en kilometers probleemloos met mijn P1800 met de combinatie D-Overdrive (die verlaagt het toerental nog iets meer dan een J-Overdrive) in combinatie met een 4.1:1 achteras en B20B. Ook met mijn 145's (J-Overdrive met 4.1:1 achteras en motoren B20 injectie tot B18A) al heel wat kilometers probleemloos. Meestal schakel ik al bij 80 km/uur in de overdrive (als ik niet veel koppel nodig heb). Slippen heb ik nog niet gemerkt, en een defecte overdrivekoppeling (door slippen of zo) heb ik ook nog niet gehad, ook niet bij toerentallen die om de 2000 liggen (maar normaal schakel ik pas bij wat meer toeren). Ik zou niets anders dan deze combinatie willen rijden, mijn Amazon Combi zal ook een 4.1:1 achteras krijgen..
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2017 16:31 #171228 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive
Feitelijk heb je een originele achteras voor een M40, die OD reduceert de toeren en dat kan prima, geen angst kan gewoon.
Wel adviseer ik altijd helling op om terug te schakelen naar 4, zeker met een caravan

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-08-2017 17:21 #171230 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Overdrive
Oké heren, dan hou ik de assen en bouw ze mettertijd in. De J overdrive moet ook nog onder de combi en daar moet ik nog een korte as voor maken.
Bedankt voor de info.
Groeten,
Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
18-08-2017 18:55 #171231 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Overdrive
heb met alle drie de overbrengingen gereden en daar had de overdrive geen enkele moeite mee, gebruik 'm gewoon als vijfde versnelling, ook bergop met toerentallen vanaf 2500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-08-2017 21:52 #171286 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive
Ja, precies... met toeren boven de 2500 en daar kom je berg op al snel onder.
Je voelt het wel als de trekkracht terug loopt en met name de D-type is toch wat gevoeliger en minder solide als J- en P-type.
Op mijn combi zit een P-type, die kun je niet zonder koppelen in/uit schakelen dan krijg je een klap in je rug en lijkt me niet goed voor de cardan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.