olie lek

Lees meer
02-08-2017 08:22 #170924 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic olie lek
Nu je de flens er af heb moet je eerst controleren of de as niet in is gelopen daar waar de keerring heeft gelopen.
Is dat het geval kun je dit op twee manieren oplossen een sleef (dunwandige bus) over het asgedeelte schuiven of een smallere keerring te pakken zien te krijgen zodat deze op een ander niet ingelopen punt van de as gaat lopen.
Een truck die ik wel eens bij een FIAT127 bij de aandrijfassen heb gedaan is een keerrng met kleinere binnendiameter gemonteerd, (assen waren ook ingelopen bij de keering) ik weet niet hoelang deze oplossing mee zal gaan maar bij die FIAT heeft het volgehouden tot ik hem verkocht.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 10:44 #176140 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic olie lek
Johan,

De keerring is inderdaad in de as ingelopen waardoor deze blijft zweten. De binnenwerkse maat van de keerring is 34mm. Nu wil ik dit gaan oplossen met een speedi sleeve. Kan ik hiervoor een speedi sleeve met een maat van 34mm gebruiken of dient deze iets kleiner te zijn?
Deze speedi sleeve had ik op internet gevonden:
www.bakker-ijlst.nl/shop/speedi_sleeve/speedi_sleeve_34mm_99134

Deze is geschikt voor AS 33,92 MM. T/M AS 34,07 MM. Kan ik deze gebruiken of weet iemand de diameter van de flens?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
01-04-2018 12:49 #176147 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic olie lek
De diameter van de as(flens) kan je opmeten en dan een passende sleeve kopen die strak om de as past. De sleeve aan de binnenzijde iets insmeren met vloeibare pakking opdat daar geen olie tussen komt. Hierna de nieuwe keerring monteren met een beetje vloeibare pakking tegen evt. loslopen. De lip van de keerring licht met vet insmeren en monteren; gegarandeerd geen olielekkage meer!

succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2018 17:43 - 01-04-2018 18:14 #176163 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic olie lek
Beste allen,
Heb intussen aardig wat ervaring met lekkende bakken/overdrives/keerringen.
Ervan uitgaande dat de meeste bakken zo'n 4 tonkm hebben gedraaid, zijn nagenoeg de meeste flenzen ter plaatse as afdichting ingelopen. De keerringen verharden, er komt bij dat de achterste = zichtbaar, + de worm tbv km tandwiel werkt als een soort oliepomp. hierdoor stijgt de druk te plaatse ietsen verhoogde kans op lekkage.
Allerlei lap middellen helpen dan niet meer. Remedie, flens eraf inspecteren, op groef en/of beschadiging en zo ja deze voor zien van de eerder genoemde "speedy sleve".
Meet de diam. op het goede deel. Bij de overdrives flenzen = dit een engelse maat. Bij de "D" typen bijvoorbeeld 33,3 mm! ( niet de inwendig maat van de keerring, die is flexibel en de lip moet iets naar binnen toe gedrukt worden met montage). Zorg dat de keerring goed haaks op de as gemonteerd wordt, staat deze "overdreven" schuin,ontstaat inwendig een elips form en zal altijd blijven lekken.
De speedy sleve monteren met loctite 920.
Bijgaand nog een paar plaatjes. Succes!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 00:56 #176183 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic olie lek
Beste R, Fred heeft het antwoord al gegeven.
Wat ik zou willen weten is wat is de buitendiameter van de keerring?/ De diameter van huis waar de keering in moet?
Bij mij zweet de keerring ook een beetje als ik een lang eind heb gereden en ik zou deze ook willen vervangen, maar dan op de methode van een kleinere binnen diameter.
Ik woon op de Filippijnen en sleeves zijn hier slecht verkrijgbaar.

maar succes met de reparatie.
Als je Fred zijn aanwijzingen volgt komt het goed.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 02:44 #176185 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic olie lek
Wat je ook kunt doen is achter deze keerring gaan www.kramp.com/shop-be/nl/45081/544223/14...keerring+1+1+4x2x1+2
Deze keering is voor een kleinere diameter as en kan dus een goedkopere oplossing zijn voor jou probleem.

succes

Johan Geer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 10:23 #176191 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic olie lek
@Fred,

Welke speedisleeve gebruik jij meestal voor een ingelopen flensas waarvan de binnen diameter 34mm is?

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 12:08 #176194 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic olie lek
Hr Kosse,
uw vraag is mij niet geheel duidelijk. U hebt het over een binnen diam? Bij de naaf praten we over een buiten diam,., en als die 34 mm exact is, moet u een speedy sleve kopen die inwendig ook 34mm is. De leverancier (SKF) levert er een "tooltje" bij.
Als u het type versnellingbak opgeeft, kan ik hier nog even dit nameten, stuur me anders een "PB"
mvg fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2018 19:05 #176204 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic olie lek
Het gaat om een normale m40 bak zonder overdrive l. Zoals gezegd is de binnendiameter van de oliekeerring 34mm (dus niet de nieuwere met 39mm).

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2018 00:43 #176209 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic olie lek
De keering die ik opgaf is 2mm kleiner, met een ingelopen as gaat dat prima lukken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.