Lagers vervangen M40

Lees meer
19-05-2017 22:15 #169107 door Dustin Swann
Lagers vervangen M40 is gemaakt door Dustin Swann
Ik vraag me af of het moeilijk is om de lagers uit een M40 bak te wisselen. Ik heb nu 2 bakken los liggen, 1 met goede tandwielen, maar met slechte synchronisatie ringen en nog een met roest tot op de tandwielen door te lang stilstaan. Allebei slechte lagers maar wilde dus van 2 bakken 1 goedmaken + nieuwe lagers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2017 10:40 - 20-05-2017 10:41 #169112 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lagers vervangen M40
Om de bak uit elkaar te krijgen, moet je de secundaire as laten zakken, of de centrale as er gewoon uit tikken.
Dan zakt de secundaire as naar beneden en kan je de primaire as eruit halen.
Dan zie je de onderdelen van de secundaire as onderin liggen. let op de PVC spacer




Dit zijn alle onderdelen van de secundaire as.

Om de lagers er af te halen heb je een aantal trekkers nodig en wat gereedschap om de clips en dergelijke er af te halen.

Op You tube kun je een aantal filmpjes vinden over de lagers wisselen, ook Haynes is een goede raadgever.
Maak voldoende foto's, zodat je weet hoe het in elkaar zat...
Om de zaak weer te monteren kan je een PVC spacer maken waarmee je eerst de secundaire as plaatst, inclusief de lagertjes. Let op de koperen plaatjes kun je er tijdelijk met wat lijm in plakken.
De spacer past precies in de bak, tussen de koperen spacers en maakt mogelijk dat de secundaire as kan worden geplaatst en naar beneden kan, om ruimte te maken voor montage primaire as.

Bij revisie zou ik altijd de veren, dogs en synchromeshes vernieuwen.


Ik zou geen bakken samenstellen uit onderdelen, ze zijn op elkaar in gelopen, hooguit een defecte vervangen door nieuw of een betere.
Gebruik veel olie en voor de lagertjes van de primaire as veel vet, zodat ze op hun plek blijven bij montage.

Je mag natuurlijk ook langs komen in Arnhem, dan kunnen we het samen doen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2017 20:43 #169120 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Lagers vervangen M40
Als de naaldlagers versleten zijn zeker niet alleen de naalden maar ook beide loopvlakken ervan goed bekijken, dat zijn helaas geslepen vlakken op de onderdelen en geen losse en dus vervangbare schalen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2017 22:59 #169128 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Lagers vervangen M40
Dankjewel voor de reacties,

Revisatie zou een goede optie zijn inderdaad, al ligt het er aan hoeveel me zoiets zou gaan kosten. Ik wil wel zo snelmogelijk weer de weg op. Als het niet al te duur is zou ik m graag samen met je reviseren Ed! Arnhem is niet al te ver van me vandaan. Ik heb net mijn werktuigbouwkundige opleiding afgerond en dit zal een mooie manier zijn om te leren (heb wel al zelf mijn motor gereviseerd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2017 23:08 #169129 door Dustin Swann
Beantwoord door Dustin Swann in topic Lagers vervangen M40
Ohh trouwens, ik heb ook de mogelijkheid om mijn bak om te wisselen voor eene die mooi schoon is en soepel schakeld, maar niet in de 3 te krijgen is. Geen idee wat het is, ziet er wel mooi uit aan de binnenkant. Deze bak heeft echter wel n beetje speling op de lagers maar minder dan de andere 2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2017 00:56 #169132 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Lagers vervangen M40
Beste Dustin, bekijk deze site eens advrider.com/index.php?threads/volvo-m40...sion-rebuild.641530/
Over plaatjes gesproken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-05-2017 18:43 #169153 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lagers vervangen M40
Meestal is een schakelprobleem het gevolg van versleten synchromesh ring en/of de dogs en veertjes


Ik bedoel dit, je ziet de dog uit de ring komen, dan schakelt de bak niet meer



Dat betekent demontage en revisie

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.