Remmen en aandrijving

  • T.D.I. Tjarko (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-03-2017 17:23 #167090 door T.D.I. Tjarko (GAST)
Remmen en aandrijving is gemaakt door T.D.I. Tjarko (GAST)
Beste mede-leden,

Vandaag heb ik op mijn Amazon uit '65 de aandrijfas en de laatste stukjes van de remleiding gemonteerd. Vervolgens de achterkant van de auto met zijn wielen van de grond gezet om te testen of de aandrijving het deed. Wat bleek: het rechterwiel draaide wel terwijl het linkerwiel alleen heel af en toe 'schokte'. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Een tweede vraagje gaat over mijn remleidingen: ik heb ze nu allemaal netjes gemonteerd maar ik ga ervan uit dat die nog wel ontlucht zullen moeten worden. Weet iemand hoe dat ongeveer moet? Alvast bedankt voor de hulp!

Tjarko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2017 17:55 #167091 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Remmen en aandrijving
Van de grond draait er 1 doordat er een differentieel in zit, op de grond zal hij rijden als beide wielen grip hebben.
Ontluchten:

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2017 20:25 #167118 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Remmen en aandrijving
Hallo Tjarko,
als er een wiel zwaarder draait (als b.v. de rem iets sleept) als de ander zal de ander twee maal zo snel draaien met de wielen van de grond. De wielen horen allebei even licht te draaien en zullen dan alletwee even snel draaien ongeveer.
Groet, Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2017 14:23 - 04-03-2017 14:30 #167127 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remmen en aandrijving
Als je, als de wielen van de grond zijn, aan een achterwiel draait (bij een normaal differentieel), zal het andere wiel in tegengestelde richting draaien. Dat is door de werking van het diff, omdat bij het nemen van een bocht het binnenwiel langzamer moet kunnen draaien dan het buitenwiel. Bij een LSD (Limited Slip Differential of Sperdifferentiëel) zullen de wielen allebei dezelfde kant opdraaien. Als de boel niet lekker soepel draait, zal er iets mis zijn met het "diff".

In het "normale" geval, dus het meest voorkomend, zul je dus met één achterwiel in de modder niet meer wegkomen, doordat al het vermogen naar het wiel gaat met de minste weerstand. Met een LSD wordt het andere wiel in die situatie wèl aangedreven. Er zijn LSD's die alleen bij het wegrijden werken, en andere die altijd (of electronisch geregeld) werken. Je kunt dan kiezen voor een percentage "sper", bijvoorbeeld 10 procent; Bij rally- en raceauto's wordt een grotere sper gebruikt, maar daar kun je niet meer op een normale manier een bocht mee om!
In mijn 940 zit trouwens een "wegrijd-sper"

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • T.D.I. Tjarko (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-03-2017 11:30 - 05-03-2017 11:31 #167141 door T.D.I. Tjarko (GAST)
Beantwoord door T.D.I. Tjarko (GAST) in topic Remmen en aandrijving
Heren,
Hartelijk dank voor jullie antwoorden, daar kan ik weer mee vooruit, super! Nog een vraagje, ik wilde dus mijn remleidingen ontluchten, maar al bij de koppeling van de hoofdremcilinder en de remleiding spoot er remvloeistof uit. Nu heb ik verschillende mensen gevraagd waar dat aan kon liggen, die allemaal verschillende antwoorden gaven. Het meest logische antwoord wat ik kreeg, is dat er een verbindingsstukje in je hoofdremcilinder gedraaid moet worden, waar ik vervolgens mijn remleiding naar het verdeelblokje weer op kan draaien. Dat is anders dan iknu heb, nu heb ik mijn remleiding rechtstreeks in mijn hoofdremcilinder zitten. Weten jullie of dit kan kloppen? Nogmaals heel hartelijk dank voor alle hulp!
Groet Tjarko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 11:44 #167142 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remmen en aandrijving
Zit er ook een rembekrachtiger achter? De leiding zit altijd rechtstreeks op de hoofdremcilinder, die moet je niet losdraaien hoor!
Een 65 er heeft een enkel remcircuit, dus geen risicos nemen, je hebt meteen helemaal geen remmen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • T.D.I. Tjarko (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
05-03-2017 11:49 #167143 door T.D.I. Tjarko (GAST)
Beantwoord door T.D.I. Tjarko (GAST) in topic Remmen en aandrijving
Hallo Tom, toen ik deze auto kocht, was het alleen een casco, er zaten geen onderdelen bij. Ik heb dus alle onderdelen er zelf opgezet, en zodoende moest ik wel de remleiding opnieuw bevestigen. Mijn vraag daarover is hoe dat precies moet; er zit inderdaad geen rembekrachtiging op. moet er op de hoofdremcilinder eerst iets ingedraaid worden waar ik vervolgens de remleiding op kan bevestigen of moet de remleiding rechtstreeks in de hoofdremcilinder? Als ik dat laatste namelijk doe, kan mijn remleiding nog steeds vrij heen en weer bewegen, terwijl ik wel een nippel met borstje heb. Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.
Tjarko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2017 12:52 - 05-03-2017 13:02 #167145 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remmen en aandrijving
Ah, volgens mij zit er een "mannetje" in de hoofdremcilinder inderdaad. Vrij bewegen lijkt niet goed hè? :lol:
Ik heb even geen voorbeeld bij de hand alleen.

Edit: in het onderdelenboek vind ik de volgende dingen (en te koop in de VKV Onderdelenshop):
190279 - Nippel recht 9,5X9,5 mm Ama/P1800 (€ 5.25)
(18665) 18651 - Koperen ring 10,3 mm binnendiameter (€ 0.45)

Als je lid wordt van de VKV, kun je bij werkplaatshandboeken, onderdelenboeken, documentatie, je kunt bestellen bij de onovertroffen onderdelen shop en kun je bovendien nog meedoen aan allerlei activiteiten!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.