- Berichten: 3560
Een M41 bak vervangen voor een M40
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik wil deze vervangen voor een M40bak.
Mijn M41 heeft een korte pook de M40 een lange pook.
Zover ik weet kan de M41 kap op de M40 bak geschroefd worden klopt dit?
De overdrive schakelaar op de bak moet die verwijderd worden zit deze niet in de weg?
De aansluiting van de KM tellerkabel is deze het zelfde?
Een langere cardanas heb ik.
Nu zat er in de M40 bak nog olie en in het onderste gedeelte van condens/water.
Nu heb ik het plan om de bak te spoelen voordat ik hem monteer ik wil dit doen met 20w50 olie die nog heb staan. (bak langs deksel opvullen dus ver boven max niveau)
Ik monteer aan de ingaande as een boormachine en laat de bake een tijd draaien (half uurtje) en tap de olie van de bak weer af.(goed idee?)
De olie in de bak moet SEA90 zijn echter ik kan geen GL waarde vinden.
Ik kan hier (Filippijnen) SAE90 GL4 krijgen universele gearbox olie, kan deze olie?
Nu rijst natuurlijk de vraag waarom geen revisie van de M14 bak? Ik heb deze bak in de zes jaar dat ik hier woon 10 keer in zijn overdrive gehad en dat om te kijken of hij het nog deed.
Alvast bedankt voor eventuele reactie’s
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1264
km teller aansluiting is dacht ik hetzelfde, echter er hoort een kortere km-teller kabel aan te zitten.
Spoelen met motorolie kan, alleen olie heeft wat moeite om vocht aan zich te binden. Als je al het vocht eruit wilt halen zou ik hem met brandspiritus spoelen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dré Vervoort
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Ik heb nog deksels liggen voor zowel de korte als de lange pook!
Mijn vraag aan u is,staat de m41 bak te koop?zo ja wat is de prijs?
een kortere km-kabel heb ik ook nog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 637
Maar waarom geen M47 ( uit een 240 740 of 940 vast ook op de Filipijnen te vinden )heb je meteen 5 versnellingen en geen overdrive nodig.
Ik rijd al 15 jaar met een scheef geplaatste M47 in m'n Ama rond, rijd heerlijk.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Correct, deksel is 1 op 1 uitwisselbaarJohan Geers schreef : Zover ik weet kan de M41 kap op de M40 bak geschroefd worden klopt dit?
De overdrive schakelaar op de bak moet die verwijderd worden zit deze niet in de weg?
De aansluiting van de KM tellerkabel is deze het zelfde?
Overdrive schakelaar is puur een schakelaar, zal op een M40 niet in de weg zitten, alleen heeft geen nut, maar anders moet er een passende bout in om het gat te dichten.
Aansluiting van de tellerkabel is hetzelfde, alleen een M41 tellerkabel is langer dan die voor een M40.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Het opvullen van de bak met motorolie en laten draaien is voor mij ook een test of er geen keerringen lekken.
De olie voor de bak is hier gewoon verkrijgbaar GL4 dus dat is geen probleem.
@Simon, Volvo is hier een luxury merk wat betekend erg duur dus de type die jij noemt 240, 740 en 940 zijn hier amper te vinden 240 is hier nooit uitgebracht.
Om je een voorbeeld te geven de SUV van Volvo is tweemaal zo duur als die van Toyota.
@Dre is het nog wel interessant voor jou als de bak uit de Filippijnen moet komen? (verzendkosten denk ik toach gauw 200 euro)
Ik denk dat het voor mij interessanter is om een oude nog goede M40 bak uit Nederland te laten komen en van twee bakken eentje maken, met desnoods met nog wat lagerwerk voor de overdrive.
Ik kan een Balikatan doos gebruiken en dan heb ik de bak voor 70 a 80 euro hier met nog een hoop Nederlands eten.
Maar ja dan is het alleen om een bak met overdrive te hebben om te laten zien dat het er op zit, want gebruiken doe je het maar amper.
Of jou prijs moet wel zo hoog liggen dat ik het amper kan weigeren.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Wat bleek acherste keerring lek zie foto.
Hier een andere keering gehaald deze slipte in de behuizing oude keering geprobeerd deze slipte ook maar in mindere mate.
Nu heeft men hier plaat van rond de 0.1mm en daar hed ik nog een stukje van liggen.
Van deze plaat een stukje tergrote van de omtrek van de keerring geknipt en tussen de keerring en de buizing geonteerd. zie fotos.
Tevens ook nog voorste keerring bekeken maar die zag er nog goed uit en sloot naar mijn gevoel nog goed rond de as.
Dus het is niet overbodig om bij een oude bak deze test even uit te voeren.
Nu is het zo dat het olieniveau ver beneden de keerringen staat maar met de spatsmering kan een keerring toch iets lekken.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1908
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1264
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1908
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.