Een M41 bak vervangen voor een M40

Lees meer
27-01-2017 10:52 #166298 door Johan Geers
Een M41 bak vervangen voor een M40 is gemaakt door Johan Geers
Mijn M41 bak is als zo goed aan zijn einde.
Ik wil deze vervangen voor een M40bak.
Mijn M41 heeft een korte pook de M40 een lange pook.
Zover ik weet kan de M41 kap op de M40 bak geschroefd worden klopt dit?
De overdrive schakelaar op de bak moet die verwijderd worden zit deze niet in de weg?
De aansluiting van de KM tellerkabel is deze het zelfde?
Een langere cardanas heb ik.
Nu zat er in de M40 bak nog olie en in het onderste gedeelte van condens/water.
Nu heb ik het plan om de bak te spoelen voordat ik hem monteer ik wil dit doen met 20w50 olie die nog heb staan. (bak langs deksel opvullen dus ver boven max niveau)
Ik monteer aan de ingaande as een boormachine en laat de bake een tijd draaien (half uurtje) en tap de olie van de bak weer af.(goed idee?)
De olie in de bak moet SEA90 zijn echter ik kan geen GL waarde vinden.
Ik kan hier (Filippijnen) SAE90 GL4 krijgen universele gearbox olie, kan deze olie?
Nu rijst natuurlijk de vraag waarom geen revisie van de M14 bak? Ik heb deze bak in de zes jaar dat ik hier woon 10 keer in zijn overdrive gehad en dat om te kijken of hij het nog deed.

Alvast bedankt voor eventuele reactie’s

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2017 15:06 #166302 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
In een M40 hoort een GL4 olie (GL5 is te agressief en kan de synchromesh ringen aantasten)
km teller aansluiting is dacht ik hetzelfde, echter er hoort een kortere km-teller kabel aan te zitten.
Spoelen met motorolie kan, alleen olie heeft wat moeite om vocht aan zich te binden. Als je al het vocht eruit wilt halen zou ik hem met brandspiritus spoelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2017 17:41 #166308 door Dré Vervoort
Beantwoord door Dré Vervoort in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
Dag Johan,
Ik heb nog deksels liggen voor zowel de korte als de lange pook!
Mijn vraag aan u is,staat de m41 bak te koop?zo ja wat is de prijs?
een kortere km-kabel heb ik ook nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2017 17:49 #166310 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
Johan bivakkeert op de Filipijnen.
Maar waarom geen M47 ( uit een 240 740 of 940 vast ook op de Filipijnen te vinden )heb je meteen 5 versnellingen en geen overdrive nodig.
Ik rijd al 15 jaar met een scheef geplaatste M47 in m'n Ama rond, rijd heerlijk.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2017 20:59 #166317 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Een M41 bak vervangen voor een M40

Johan Geers schreef : Zover ik weet kan de M41 kap op de M40 bak geschroefd worden klopt dit?
De overdrive schakelaar op de bak moet die verwijderd worden zit deze niet in de weg?
De aansluiting van de KM tellerkabel is deze het zelfde?

Correct, deksel is 1 op 1 uitwisselbaar
Overdrive schakelaar is puur een schakelaar, zal op een M40 niet in de weg zitten, alleen heeft geen nut, maar anders moet er een passende bout in om het gat te dichten.
Aansluiting van de tellerkabel is hetzelfde, alleen een M41 tellerkabel is langer dan die voor een M40.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2017 02:15 #166318 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
@Han, wanneer olie moeite heeft zich aan vocht te binden zal er waarschijnlijk ook geen vocht tussen de tandwielen en lagers zitten het vocht zat onderin de bak.
Het opvullen van de bak met motorolie en laten draaien is voor mij ook een test of er geen keerringen lekken.
De olie voor de bak is hier gewoon verkrijgbaar GL4 dus dat is geen probleem.

@Simon, Volvo is hier een luxury merk wat betekend erg duur dus de type die jij noemt 240, 740 en 940 zijn hier amper te vinden 240 is hier nooit uitgebracht.
Om je een voorbeeld te geven de SUV van Volvo is tweemaal zo duur als die van Toyota.

@Dre is het nog wel interessant voor jou als de bak uit de Filippijnen moet komen? (verzendkosten denk ik toach gauw 200 euro)
Ik denk dat het voor mij interessanter is om een oude nog goede M40 bak uit Nederland te laten komen en van twee bakken eentje maken, met desnoods met nog wat lagerwerk voor de overdrive.
Ik kan een Balikatan doos gebruiken en dan heb ik de bak voor 70 a 80 euro hier met nog een hoop Nederlands eten.
Maar ja dan is het alleen om een bak met overdrive te hebben om te laten zien dat het er op zit, want gebruiken doe je het maar amper.

Of jou prijs moet wel zo hoog liggen dat ik het amper kan weigeren.

m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2017 06:35 #166319 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
Terwijl jullie op bed lagen toch maar even de olietest gedaan (bak tot boven de keerringen opgevuld en bak laten draaien.
Wat bleek acherste keerring lek zie foto.
Hier een andere keering gehaald deze slipte in de behuizing oude keering geprobeerd deze slipte ook maar in mindere mate.
Nu heeft men hier plaat van rond de 0.1mm en daar hed ik nog een stukje van liggen.
Van deze plaat een stukje tergrote van de omtrek van de keerring geknipt en tussen de keerring en de buizing geonteerd. zie fotos.
Tevens ook nog voorste keerring bekeken maar die zag er nog goed uit en sloot naar mijn gevoel nog goed rond de as.

Dus het is niet overbodig om bij een oude bak deze test even uit te voeren.
Nu is het zo dat het olieniveau ver beneden de keerringen staat maar met de spatsmering kan een keerring toch iets lekken.








m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2017 11:53 #166325 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
Het kan zijn,dat ik het verkeerd zie, maar zit de keerring wel diep genoeg. ? Het lijkt net of de afdichting van de keerring niet op de as raakt. Mogelijk kan ik het niet goed zien op de foto. Maar het is wel de moeite waard om er even goed naar te kijken. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2017 15:45 #166327 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
Niek, keerring sluit dadelijk aan op de flens (die op deze foto's nog niet gemonteerd is) Dus het klopt dat die niet op de as aanligt. Zou ook niet werken want dan zou de lip over de spline banen lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2017 17:12 #166328 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Een M41 bak vervangen voor een M40
Ja , natuurlijk dat is het ! Goed opgemerkt Han.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.