Trilling in aandrijflijn

• Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-12-2016 10:41 #165540 door Rob W (GAST)
Trilling in aandrijflijn is gemaakt door Rob W (GAST)
De laatste tijd begint mijn aandrijflijn van mij 145 (B20A+M40) steeds luider te trillen.

-Kleppen/timing staan netjes afgesteld en motor loopt verder als een naaimachientje.
-Koppeling zit er ca 20.000km in en geen problemen mee ondervonden.
-Bak en diff olie zijn vers en op peil.

Het doet zich het duidelijkst voor op de snelweg, bij 4000 tot 4200 toeren in de 4e versnelling. Even getest in z'n 2 of 3, maar daar geen problemen in dat toerengebied.
Het lijkt dus op een probleem wat niet toeren afhankelijk is en zich pas na de versnellingsbak voordoet.
Banden/wielen durf ik ook wel uit te sluiten, want het lijkt ook niet snelheidsafhankelijk. Als ik bijvoorbeeld ca 4300 toeren rijd, dus net weer voorbij het trillingsgebied, en dan een heuvel/brug af naar beneden ga zonder gas bij te geven gaat de snelheid omhoog maar raakt de aandrijflijn minder- of onbelast en begint het ook te trillen.

Wat kan dit zijn, zijn mijn kruiskoppelingen op hun einde, moet ik mijn aandrijfaslager rubbers eens vervangen of moet ik het in het diff/achteras zoeken?

Een paar maanden geleden heb ik alle draagarmrubbers achter vervangen en dat was ook hard nodig, dus ik kan me voorstellen dat de hoek van de aandrijfas toen wat veranderd is en het probleem sindsdien pas geleidelijk naar voren is gekomen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-12-2016 23:48 #165557 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Trilling in aandrijflijn
Beste Rob, ik zou het eerst in de kruiskoppelingen zoeken, deze Mogen geen speling hebben en moeten met niets gaan, geen frictie.

Dan zou ik het in rubbers gaan zoeken b.v. het middenlager.

success

Johan Geers

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-12-2016 09:49 #165561 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Trilling in aandrijflijn
Een kruiskoppeling kun je eigenlijk alleen goed testen als de aandrijfas onder de auto uit is genomen. Speling is wel te voelen als de as er nog onder zit,maar het vastzitten van een kruiskoppeling is pas te voelen aan een gedemonteerde as.Een kruiskoppeling die (nog) geen speling heeft ,maar wel min of meer vast zit kan ook grote trillingen veroorzaken.Het lager van de aandrijfas is ook alleen goed te testen als deze los ligt van de auto. Het lager mag bij draaien geen lawaai maken. Een defect hangrubber van het lager kan ook herrie maken en onbalans veroorzaken. Lagergeluiden en speling hoor je het beste nadat het rubber is gedemonteerd. Succes!

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2016 00:16 #165575 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Trilling in aandrijflijn
Ja, alleen bij demontage kun je speling voelen, overigens het kan ook nog in de versnellingsbak lagers zitten...
Soms is de hele lijn versleten en is er ook onbalans.
Als je de cardan demonteert, kun je naast de kruiskoppelingen, ook het achterste lager van de bak testen, mag geen of heel weinig speling op zitten.
Kapot cardanrubber geeft bonken, versleten lager trillen maar dat kun je alle maal voelen na demontage.
Cardan nieuwe kruiskoppelingen en laten balanceren, is mijn advies.
Het loont de moeite om dan ook een nieuw rubber/lager te monteren.
Tenslotte, controleer of de rubbers goed zitten, als de reactie arm tegen de carrosserie zit, krijg je ook een enorm gedreun, dit gaat dan weg als je het gas loslaat.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-12-2016 11:26 #165578 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Trilling in aandrijflijn
Bedankt voor de tips, ik ga hem zaterdag op de brug zetten en de boel demonteren en inspecteren.

• Rob W (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-12-2016 13:40 - 18-12-2016 13:45 #165625 door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic Trilling in aandrijflijn
Gisteren de 145 op de brug gezet. Speling is inderdaad lastig te voelen op een gemonteerde as, dus de hele boel eronder uit gehaald en toen was het meteen duidelijk.
De voorste twee koppelingen waren nog in redelijk staat en draaiden soepel alle kanten op, maar de achterste draaide zeer moeilijk in 1 van de draairichtingen. Toen ik die demonteerde bleek waarom, in 1 van de lagers vond ik een hoopje metaalpoeder ipv naaldjes... wonder dat die uberhaupt nog wat deed.

Deze kruiskoppeling had itt tot de andere twee geen vetnippel, dit pleit toch wel voor de smeerbare vetnippel versie.
Het tussenlager was ook niet geruisloos meer en het ophangrubber was ook niet echt fris meer.

Dus drie nieuwe kruiskoppelingen (met nippel...) en een nieuwe tussenlager set erop gezet. Alles goed in het vet gezet, en rijden maar. Wat een rust op de snelweg!

Klus viel me erg mee. Alles goed markeren voordat je alles loshaalt en bij het monteren van de kruisjes even scherp zijn dat de vetnippel op de juiste plek zit.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 18-12-2016 13:45 door Rob W (GAST).

• Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2016 09:02 #165646 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Trilling in aandrijflijn
"Dat de vetnippel op de juiste plek zit"
Je moet er inderdaad zonder moeite een vetspuit op kunnen zetten.
Als je goed kijkt zit er in een van de klauwen van de aandrijfas een kleine uitholling om dat nog te vergemakkelijken; je kunt de kruiskoppeling dus zo monteren dat de vetnippel bij die uitholling uitkomt.
Fijn dat je auto weer zo lekker rijdt!

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-12-2016 10:09 #165649 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Trilling in aandrijflijn
Zie je wel, onder de auto geen speling te voelen en nadat de as is gedemonteerd blijkt er een kruiskoppeling vast te zitten!