Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi

• Yves Tonnaer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2016 20:25 - 14-04-2016 18:08 #159539 door Yves Tonnaer (GAST)
Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi is gemaakt door Yves Tonnaer (GAST)
Beste mede-volvo rijders,

Ik heb een vraag voor jullie over de schokbrekers en vering van een amazon combi.
Of beter gezegd, jullie advies nodig.
Mijn 1969 amazon combi heeft dringend nieuwe schokbrekers nodig.
De huidige monroe's zijn echt op, en vooral drempels zijn erg vervelend.
Ook hangt de auto nu behoorlijk achterover, ondanks dat deze niet beladen is.
We hebben wel een gastank van 70 liter inbouw, gelijk achter de achterbank,
precies boven de achteras. Geen trekhaak, en de auto is verder ook nooit zwaar beladen.

Ik ben al een tijdje aan het inventariseren bij verschillende "bekende" landelijke leveranciers en aan het speuren op dit forum, maar ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden/krijgen.
Wat belangrijk is om te weten; in de toekomst zou ik nog graag de huidige 70 liter inbouw tank willen
vervangen voor een kleinere, onderbouw of ringtank in het reserve wiel compartiment.
Verder komt er ook in de toekomst geen trekhaak onder de auto.
Wat ik optisch wel mooier vindt is als de combi achter iets hoger staat dan voor. Wat is het voordeel van verlagen aan de voorkant? En hoeveel is het verschil tussen, laten we zeggen, 35 en 40 mm?

Wat ik overweeg; Bilstein schokbrekers met de standaard achterveren. Eventueel met opvulblokken?
Met name omdat de auto dus nooit zwaar beladen is/zal zijn, maar ook omdat ik geen stugge, springende
combi wil na elke drempel/hobbel. Het moet soepel blijven rijden ;-)

Mijn vraag is, zijn er ook nog andere schokbrekers om te overwegen behalve de Bilsteins? Ik lees soms iets van Koni Classics of zelfs schokbrekers van een 240/245?
Onder onze andere volvo, een 145 met onderbouw gastank, hebben we Monroe's Ride Levellers (oppompbaar),
die rijden ook heerlijk. Zouden die ook kunnen voldoen onder de combi? Of zijn de Bilsteins/Koni's daar toch echt veel beter geschikt voor? En welke achtervering kan ik het beste kiezen? Gewoon de standaard vering of toch de versterkte HD vering? En wat zijn hierin verschillen? Ik lees nl. ook wel eens iets over Lesfjors vering? Wat is daar het voordeel van?
En wat is dan weer het verschil tussen HD veren en progressieve veren?
Ik rijd geen rally's, geen extreem lange ritten (naar Beijing of Rusland), maar gewoon dagelijks op de openbare weg.
Graag jullie bevindingen/ervaringen en evt. advies! Hopelijk kunnen we vlug weer zonder rugpijn rijden....
Hartelijk dank!
Laatst bewerkt 14-04-2016 18:08 door Yves Tonnaer (GAST).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2016 11:04 #159545 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
Ik heb Monroe ride levellers onder m'n combi - systeem zat er al onder toen ik de wagen kocht en heb destijds nog de schokbrekers vervangen.

Dat rijdt goed en je krijgt de kont er zeker mee omhoog, maar toch zou hier niet weer voor kiezen : ik heb het systeem nooit lekvrij gekregen. Is op zich geen echt probleem, want ik heb een ingebouwde compressor.

Bij een combi met LPG tank zou ik voor normaal weggebruik eerder kiezen voor HD veren. Tussen de diverse leveranciers zitten grote verschillen (zoek even op 'Lesjofjors' in dit forum) qua hoogte en dikte verenstaal. Wat beter is weet ik niet want ik heb er nooit testgegevens over kunnen vinden. Lengte en aantal windingen zegt op zich nog niet alles als je niet weet wat het (eventuele) verschil in verenstaal van de verschillende leveranciers is ...... dus blijft het gokken.

Persoonlijk zou ik gewoon voor de HD veren van het VOD kiezen : die zijn weliswaar dunner dan Lesjofjors, maar hebben één winding meer en zijn duidelijk langer ....

Verlagen (voorzijde) zou ik nooit doen, zeker niet bij een combi en 'gewoon' weggebruik, maar dat is een kwestie van smaak ..... (en afhankelijk hoe vaak je over verkeersdrempels rijdt ... ;) )

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-04-2016 14:09 #159552 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
En ik vermoed dat als je er rondom nieuwe veren en schokbreker onderzet je de gewilde voorkant lager dan achterkant vanzelf bereikt..
Gewoon voor de standaard veren gaan.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2016 21:59 #159570 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
Heb twee combi's waar regelmatig een zware aanhanger mee getrokken wordt.
* eentje met HD veren en standaard Monroe's,
* de ander met standaard veer (veerschotel ~3cm verhoogd) met Koni Classics
In beide auto's ligt een 48 liter onderbouw LPG tank.

Ik vind de standaard veer comfortabeler rijden dan de HD veer want die is nogal springerig op verkeersdrempels en die liggen er nog al wat in dit landje (Wie zei dat Nederland vlak is....)

Tijdens het kampeerweekend met Hemelvaart staan er vermoedelijk weer een groot aantal Combi's bij elkaar. Ga daar eens een kijkje nemen en praten met de diverse eigenaren / proefrijden.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2016 23:07 #159603 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
Ik zou voor HD veren gaan en dat combineren met instelbare koni schokdempers (van een 240 past ook weet ik uit ervaring! Je moet dan alleen een ander rubber busje monteren.) of voor de bekende Bilstein dempers gaan. Ja, ze zijn duur, maar wel goed.

Daarnaast heb ik goede ervaringen met instelbare GAZ schokdempers. Die zijn met de slechte euro/pond wisselkoers nu alleen niet zo aantrekkelijk geprijsd. (rond de 120 euro per stuk.)

• Yves Tonnaer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2016 20:19 #159670 door Yves Tonnaer (GAST)
Beantwoord door Yves Tonnaer (GAST) in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
Afgelopen zaterdag nog even bij de sleutel/taxatiedag geweest van regio Zuid-west in Goes.
Hier kreeg ik het advies om te gaan voor de standaard veren met gewone Monroe's, in combinatie
met hulpveren om de schokbrekers. Wat vinden jullie daar van?
En welke versie van Koni zou ik het beste kiezen voor de combi? Zijn die Koni Classics instelbaar, en zo ja,
zijn die ook onder de auto nog aan te passen, of moeten ze dan eerst weer van onder worden "uitgebouwd"?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2016 20:39 #159673 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
Zelf heb ik ook al wat research gedaan naar mogelijkheden m.b.t. combi vering.
Mijn situatie is alleen nogal wat anders met een continue belading met 200 kg batterijen.
Ik kies voor HD veren en nivomat schokbrekers van een 240 achter. Voor Bilstein schokbrekers, veren weet ik nog niet.
Een paar wellicht nuttige linkjes
- Wat voor veren onder een Amazon Combi
Vergelijkbare situatie als die van jou
- Hulpveren of versterkte (vervangingsveren)?
Duidelijke uiteenzetting m.b.t. verschillen HD, standaard, iets verzwaard en progressief.
In jouw geval zou ik voor progressieve veren gaan denk ik.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2016 21:35 #159677 door Rudi
Hallo Boele,
waar heb je voor de 240 Koni schokdempers de andere rubber bussen passend op een amazon combi gekocht?
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Yves Tonnaer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2016 23:41 #159684 door Yves Tonnaer (GAST)
Beantwoord door Yves Tonnaer (GAST) in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
Dank allen voor jullie input, we komen dichterbij en het wordt ook allemaal wat duidelijker voor me...
Ik denk dat ik inderdaad voor de Koni's zal gaan, in combinatie met standaard veren.
Waarschijnlijk voldoen die prima. De combi is destijds berekend op 500kg.laadvermogen, en daar rijden wij zelden/nooit mee.
Ik was inderdaad ook benieuwd naar die aanpassing van de bussen voor de 240 Boele, waar je die vandaan hebt?
Wat is eigenlijk het voordeel van Koni's voor een 240 t.o.v de Koni Classics voor de combi?
De Koni's voor de 240 serie zijn gele, zijn dat de juiste? @Lars, waarom je keuze voor nivomat dempers?

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-04-2016 08:57 #159685 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Vraag; advies vering en schokbrekers amazon combi
Dat is nivomat schokbrekers neem is een probeersel.
Het idee erachter is dat ze dynamisch zijn.
Met andere woorden, door het rijden pompen ze zichzelf afhankelijk van de belading op.
Zo wil ik ze de veren een handje laten helpen.