versnelling/overdrive

• Frank Haase
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2016 14:44 #159045 door Frank Haase
versnelling/overdrive is gemaakt door Frank Haase
volgend onderhout gedaan aan mijn Volvo Amazone combi met overdrive:

hendel in kast solonoide afgesteld (via rondje in hendel en ronde inkeping achterwand hendelkast)
olie reservoir koppeling (veel drap) vervangen
nieuwe Siemons uitlaat geplaatst

bij test rijden merk ik op dat bij overschakelen naar bv de tweede versnelling lijkt of de overdrive is ingeschakeld terwijl deze uit staat.
bij het gas geven/doortrekken lijkt het net of ik op een spons duw
Bij de vierde versnelling blij ik ruim onder de 3000 toeren (zoals met ingeschakelde overdrive)

Het meest opvallende is wel dat ik naar een stukje rijden en stop en dan in zijn achteruit schakel dan wel een een ronddraaiend metaal geluid hoor maar niet in zijn achteruit kan rijden.
Als de auto weer een tijdje stil heeft gestaan kan ik weer gewoon in zijn achteruit rijden.

Voor dat ik de voorgaande onderhoud had gedaan had ik deze problemen niet.

Mijn vraag is hoe het komt dat ik na een stukje rijden, stop en dan niet in zijn achteruit kan rijden.
Bij het overschakelen naar bv de tweede versnelling net is of de overdive is ingeschakeld en bij de vierde versnelling onder de 3000 toeren rijd terwijl de overdrive niet is ingeschakeld.

Kan bv bij het afstellen van de overdrive hendel de overdive ingeschakeld worden terwijl ik deze niet met de solonoide inschakel?
En kan het zijn dat ik bv te veel olie in de versnelling bak heb gedaan via de nivoplug en dat dan de achteruit wijgerd.

Ik weel het even niet
Wie o wie kan mij helpen
Help mij Volvo maatjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2016 14:53 #159046 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic versnelling/overdrive
Het lijkt me dat er bij het afstellen iets fout is gegaan?. Bij ingeschakelde overdrive kun je met geweld wel achteruit rijden, maar dan is de overdrive overleden. Voorzichtig dus! :cry:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Leof
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2016 18:48 #159053 door Leof
Beantwoord door Leof in topic versnelling/overdrive
Als alles is aangesloten zoals het hoort kan de overdrive uitsluitend in de vierde versnelling worden ingeschakeld.
Heb je de aansluitingen gewijzigd zodat dit ook kan in elke andere versnelling, dan zal je overdrive kapot draaien zodra je de achteruit inschakelt. :(

P544B B16A, P220VE B18A

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-03-2016 22:16 #159068 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic versnelling/overdrive
En de overdrive werkt op basis van oliedruk, misschien dat dit iets verklaart waarom hij na stilstand wel in zn achteruit wil?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2016 22:30 #159069 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic versnelling/overdrive
Het lijkt erop dat de OO in alle versnellingen ingeschakeld is, brandt je OD lampje ook ?.
Rij geen meter achteruit, want dan is je OD kapot als dit al niet is gebeurd, dar schrapende geluid...
Weet je Eker dat je de draden niet hebt verwisseld ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2016 20:12 #159092 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic versnelling/overdrive

"Frank Haase" schreef:

hendel in kast solonoide afgesteld (via rondje in hendel en ronde inkeping achterwand hendelkast)

Zou het kunnen dat hierbij iets mis is gegaan? Ik kan me voorstellen dat als je deze te strak zet dat deze hevel op "aan" staat, zelfs als de solenoide er niet aan trekt/uitstaat. Het lijkt namelijk inderdaad alsof de OD continu aanstaat. Het feit dat hij (als het goed is) qua schakeling is beveiligd dat de solenoide alleen in z'n 4 spanning krijgt doet mij vermoeden dat er mechanisch iets aan de hand is.

• Frans Lotty
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-04-2016 07:28 #159250 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic versnelling/overdrive
Heb ik ook gehad.... De solenoid is stuk, lekt intern waardoor deze ingeschakeld blijft, je zal een andere solenoid moeten
Nemen

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2016 22:00 #159284 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic versnelling/overdrive
Als ik het goed begrijp heeft Frank een D-type overdrive, daarvan kan de solenoide niet intern lekken, wat natuurlijk wel het geval kan zijn bij een J-Type.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-04-2016 13:03 #159303 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic versnelling/overdrive
Haal de sollenoid eens los van de od ( compleet weg halen ) ga dan rijden schakeld hij dan nog steeds vanzelf in?
Zo niet dan staat je afstelling te strak , zorg gewoon dat het stangetje nog een beetje speling heeft als de sollenoid uitgeschakeld is.
Schakel de sollenoid dan div malen in en uit en controleer hem dan weer.

Als de od nog steeds inschakeld zonder sollenoid zit het probleem in je od.
Ik heb hier wel eens eerder over verteld.
Check dan eerst je over drukklep die kunnen vast gaan zitten door vervuiling zodat de od zich zelf kan inschakelen.
De olie pomp leverd druk zodra de uitgaande as draait normaal wordt de druk gebruikt voor smering van het tandwielset en de rest druk verdwijnt terug in het systeem.
Zit de overdruk klep vast of wordt er te dikke olie gebruikt dan kan de olie druk niet (snel genoeg) ontsnappen en worden dus de pistons onder druk gezet wat de remband aan drukt en zo de od inschakeld.

Hier is dus geen stroom voor nodig!
Heb het div malen gezien dus wees voorzichtig.

Succes verder met de klus

Mvg ronald

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD