Achteras combi zelf opknappen
- Marijn de Koning
- Elite lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 11:33 #158051
door Marijn de Koning
Achteras combi zelf opknappen is gemaakt door Marijn de Koning
Mijn huidige combi achteras begint steeds meer te brommen in de bochten, dus ik wil er binnenkort een andere achteras onder zetten. Nu heb ik al een gebruikte liggen en wil ik deze binnenkort aan een uitgebreide inspectie onderwerpen en waar mogelijk opknappen. Ik heb met de hand gevoeld voor speling en het leek me niet slecht dus ik hoop dat er geen dure revisie nodig zal zijn.
Wat zijn de zaken waar ik op moet letten als ik de as eens goed ga bekijken?
Wat zijn de dingen die ik (eventueel preventief) goed zelf kan vervangen?
En wanneer kan ik er toch maar betrer vanaf zien?
Wat zijn de zaken waar ik op moet letten als ik de as eens goed ga bekijken?
Wat zijn de dingen die ik (eventueel preventief) goed zelf kan vervangen?
En wanneer kan ik er toch maar betrer vanaf zien?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-02-2016 12:56 #158053
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Achteras combi zelf opknappen
Een achteras reviseren is een nauwkeurig werkje, daar heb je specifiek gereedschap voor nodig.
Ik heb mee gekeken bij deze werkzaamheden voor een Landrover, vergelijkbaar met die van de Volvo.
Met name het uitshimmen wande crown en pinion en het met inkt checken van de raakvlakken is niet iets wat je ff op een regenachtige middag doet.
Er zijn een aantal mogelijkheden om het te laten doen, dat is prijzig, maar wel lonend.
Meestal ruil je de oude in en scheelt dus ook veel tijd.
Ik heb mee gekeken bij deze werkzaamheden voor een Landrover, vergelijkbaar met die van de Volvo.
Met name het uitshimmen wande crown en pinion en het met inkt checken van de raakvlakken is niet iets wat je ff op een regenachtige middag doet.
Er zijn een aantal mogelijkheden om het te laten doen, dat is prijzig, maar wel lonend.
Meestal ruil je de oude in en scheelt dus ook veel tijd.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 13:12 #158055
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Achteras combi zelf opknappen
Check Boele's blog/topics eens...hij heeft een diff helemaal opnieuw afgesteld.
Een gereviseerde as loopt tegen de 1000E...dus afhankelijk van de staat van je oude as kun je bepalen of je niet beter een revisie-as kunt kopen.
Een gereviseerde as loopt tegen de 1000E...dus afhankelijk van de staat van je oude as kun je bepalen of je niet beter een revisie-as kunt kopen.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 15:10 #158058
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Achteras combi zelf opknappen
is alleen de achteras lagers vervangen ook een lastige klus? Als hij begint te brommen in de bocht kan het dat ook zijn?
Hans
Hans
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-02-2016 19:17 #158073
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Achteras combi zelf opknappen
Achteraslagers is niet moeilijk...echter toch de shims en speling checken
08-02-2016 20:56 #158092
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Achteras combi zelf opknappen
Thanks voor het meedenken! Hoe weet ik of de lagers, shims etc nog goed zijn? Is dat op het oog/gevoel te beoordelen of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig? Zijn er pakkingen of lagers waarvan het sowieso raadzaam is ze te vervangen nu ik de achteras onder handen ga nemen?
26-07-2016 10:58 #162096
door Marijn de Koning
Eindelijk wat tijd gevonden om met mijn achteras door te brengen 
Ik heb een gebruikte as die ik beperkt op ga knappen, wordt dus een gokje maar aangezien revisie erg duur is wil ik wel een gokje wagen.
Ik heb de achteras ontdaan van steekassen, ziet er allemaal netjes uit. Nu weer gemonteerd met nieuwe oliekeringen en wiellagers. Nu komt de uitdaging om de boel weer netjes af te stellen.
Volgens mij moet ik het zo gaan doen:
Lagers steken nu aan beide kanten ietsje uit. Nu moet je als het goed is alleen stellen met rechts, en links geen shims gebruiken?
Dus dan moet ik eerst links de ankerplaat monteren, waarbij het lager nog iets naar binnen gedrukt zal worden en rechts iets verder naar buiten zal komen.
Daarna kan ik rechts de ankerplaat monteren met een paar shims er tussen en daarop de speling meten.
Ik heb helaas geen meetapperatuur dus zal de speling met de hand moeten voelen. Mijn idee is dat ik het bij stel tot de speling helemaal weg is, en dan de kleinste maat shim (0.1 mm) toevoegen. Waarschijnlijk komt er bij het rijden ook weer iets meer speling, dus na een paar ritjes nogmaals controleren en indien nodig bijstellen.
Iemand feedback op deze aanpak? Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik heb een gebruikte as die ik beperkt op ga knappen, wordt dus een gokje maar aangezien revisie erg duur is wil ik wel een gokje wagen.
Ik heb de achteras ontdaan van steekassen, ziet er allemaal netjes uit. Nu weer gemonteerd met nieuwe oliekeringen en wiellagers. Nu komt de uitdaging om de boel weer netjes af te stellen.
Volgens mij moet ik het zo gaan doen:
Lagers steken nu aan beide kanten ietsje uit. Nu moet je als het goed is alleen stellen met rechts, en links geen shims gebruiken?
Dus dan moet ik eerst links de ankerplaat monteren, waarbij het lager nog iets naar binnen gedrukt zal worden en rechts iets verder naar buiten zal komen.
Daarna kan ik rechts de ankerplaat monteren met een paar shims er tussen en daarop de speling meten.
Ik heb helaas geen meetapperatuur dus zal de speling met de hand moeten voelen. Mijn idee is dat ik het bij stel tot de speling helemaal weg is, en dan de kleinste maat shim (0.1 mm) toevoegen. Waarschijnlijk komt er bij het rijden ook weer iets meer speling, dus na een paar ritjes nogmaals controleren en indien nodig bijstellen.
Iemand feedback op deze aanpak? Zie ik nog iets over het hoofd?
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
26-07-2016 11:18 #162098
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Achteras combi zelf opknappen
Volgens mij zit je aardig goed met jouw methode, als je geen meetklok hebt moet je wat.
Ik heb hier nog wat getekend, misschien heb je er wat aan ?
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/23451-...-uit?start=10#145406
Succes, groet Jan
Ik heb hier nog wat getekend, misschien heb je er wat aan ?
www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/23451-...-uit?start=10#145406
Succes, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
26-07-2016 13:40 #162100
door Marijn de Koning
Hi Jan, dank voor je snelle antwoord!
De tekeningen die je in het eerdere topic hebt geplaatst zijn ook zeker handig.
Als ik het Amazon handboek van de club er op nasla zie ik op p.100 staan dat je de buitenste ring van het lager weer naar buiten moet trekken totaan de ankerplaat. Bij mij steken beide lagers echter al een stukje uit. Is dit dan de ruimte die ik initieel op moet vullen met shims?
Is er eigenlijk een standaard set / instelling aan shims die ik zou kunnen gebruiken als referentie? Deze as heb ik gekocht zonder ankerplaten, dus ik kan niet afgaan op wat er al opzat.
De tekeningen die je in het eerdere topic hebt geplaatst zijn ook zeker handig.
Als ik het Amazon handboek van de club er op nasla zie ik op p.100 staan dat je de buitenste ring van het lager weer naar buiten moet trekken totaan de ankerplaat. Bij mij steken beide lagers echter al een stukje uit. Is dit dan de ruimte die ik initieel op moet vullen met shims?
Is er eigenlijk een standaard set / instelling aan shims die ik zou kunnen gebruiken als referentie? Deze as heb ik gekocht zonder ankerplaten, dus ik kan niet afgaan op wat er al opzat.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-07-2016 14:29 #162102
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Achteras combi zelf opknappen
Je zit goed met jouw methode van afstellen.
In de jaren zestig deden wij (monteurs bij een Volvo dealer) precies het zelfde, afstellen totdat je een pietsie speling blijft voelen op alle twee de wielen. Dan zit het lager in ieder geval niet te strak, met alle gevolgen van dien.
In de jaren zestig deden wij (monteurs bij een Volvo dealer) precies het zelfde, afstellen totdat je een pietsie speling blijft voelen op alle twee de wielen. Dan zit het lager in ieder geval niet te strak, met alle gevolgen van dien.