Koppelingsset 1800E
- Erik Stoter (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-01-2016 19:46 #157599
door Erik Stoter (GAST)
Koppelingsset 1800E is gemaakt door Erik Stoter (GAST)
Hoi,
Mijn koppelingsplaat is helemaal versleten en nu vond ik deze als vervanging. Alleen weet ik niet zeker of de bijgeleverde druklager ook past, is er iemand die ervaring heeft met specifiek deze set? En ook wilde ik mijn keerring vervangen die achter de koppelingsplaat zit, weet iemand toevallig welke ik moet hebben voor een 1800E met B20 motor? Ik heb hem tot daar niet losgehaald omdat ik zeker wilde weten of ik nog aan die keerring zou kunnen komen, want zo erg lekt hij niet.
www.mister-auto.nl/fl/koppelings ... ypeNr=6256
Mijn koppelingsplaat is helemaal versleten en nu vond ik deze als vervanging. Alleen weet ik niet zeker of de bijgeleverde druklager ook past, is er iemand die ervaring heeft met specifiek deze set? En ook wilde ik mijn keerring vervangen die achter de koppelingsplaat zit, weet iemand toevallig welke ik moet hebben voor een 1800E met B20 motor? Ik heb hem tot daar niet losgehaald omdat ik zeker wilde weten of ik nog aan die keerring zou kunnen komen, want zo erg lekt hij niet.
www.mister-auto.nl/fl/koppelings ... ypeNr=6256
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-01-2016 20:47 #157605
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Koppelingsset 1800E
Persoonlijk zou ik niet snel een LUK set kopen alhoewel dat puur op basis van mijn gevoel is en geen research m.b.t. het merk.
Ik zou zelf eerder gaan voor een Sachs of ander A-merk.
Als ik even zoek op de Volvo referentienummers die mister-auto geeft dat is dat vertaald naar onze shop deze set .
Die is voor B18/B20 met hydraulische koppeling, in jouw geval dus niet de juiste.
Jij moet er een hebben voor met kabelkoppeling.
Volgens mij is dat deze voor 175 euro bij de clubshop incl. druklager
Maar goed, dat is puur afgaand op het feit dat die als verschillende producten in de clubshop staan en verschillende onderdeelnummers hebben. Voor hetzelfde geld zijn ze uiteindelijk wel gewoon uitwisselbaar of verschilt puur de hoogte van het druklager.
Qua krukas keering hangt het even af van wat er nu in zit. Als het vilt is en je wilt naar rubber moet je een uitgedraaid huis kopen
Bij de clubshop: Huis krukas achter met oliekeerring/pakking (RUIL)
Als er al een rubber keerring zit volstaat een nieuwe keerring.
Als er nog vilt zit, kun je ook overwegen om het gewoon zo te laten of een nieuwe vilten te plaatsen.
Tot slot zou ik ook je toplager vervangen als je het dan toch tot zo ver open hebt liggen.
Bij de club: Kogellager dynamolager GS en toplager
Ik zou zelf eerder gaan voor een Sachs of ander A-merk.
Als ik even zoek op de Volvo referentienummers die mister-auto geeft dat is dat vertaald naar onze shop deze set .
Die is voor B18/B20 met hydraulische koppeling, in jouw geval dus niet de juiste.
Jij moet er een hebben voor met kabelkoppeling.
Volgens mij is dat deze voor 175 euro bij de clubshop incl. druklager
Maar goed, dat is puur afgaand op het feit dat die als verschillende producten in de clubshop staan en verschillende onderdeelnummers hebben. Voor hetzelfde geld zijn ze uiteindelijk wel gewoon uitwisselbaar of verschilt puur de hoogte van het druklager.
Qua krukas keering hangt het even af van wat er nu in zit. Als het vilt is en je wilt naar rubber moet je een uitgedraaid huis kopen
Bij de clubshop: Huis krukas achter met oliekeerring/pakking (RUIL)
Als er al een rubber keerring zit volstaat een nieuwe keerring.
Als er nog vilt zit, kun je ook overwegen om het gewoon zo te laten of een nieuwe vilten te plaatsen.
Tot slot zou ik ook je toplager vervangen als je het dan toch tot zo ver open hebt liggen.
Bij de club: Kogellager dynamolager GS en toplager
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Erik Stoter (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-01-2016 20:30 #157628
door Erik Stoter (GAST)
Beantwoord door Erik Stoter (GAST) in topic Koppelingsset 1800E
Hoi Lars,
Bedankt voor je reactie! Inderdaad wordt die van mij bediend met een kabel langs de zijkant van de versnellingsbak, daar had ik zelf niet aan gedacht. Ik zocht eerst in de Volvoshop. Maar bij de 1800 categorie vond ik alleen een koppelingsplaat voor 121,00 de rest kon ik er niet bij vinden. Had niet gekeken bij de Amazon of 140 categorie.
Nog wel een vraagje over de kogellager dynamolager GS en toplager. Waar vind ik die als ik ze ga vervangen? Achter de dynamo pulley of ergens anders
Bedankt voor je reactie! Inderdaad wordt die van mij bediend met een kabel langs de zijkant van de versnellingsbak, daar had ik zelf niet aan gedacht. Ik zocht eerst in de Volvoshop. Maar bij de 1800 categorie vond ik alleen een koppelingsplaat voor 121,00 de rest kon ik er niet bij vinden. Had niet gekeken bij de Amazon of 140 categorie.
Nog wel een vraagje over de kogellager dynamolager GS en toplager. Waar vind ik die als ik ze ga vervangen? Achter de dynamo pulley of ergens anders
23-01-2016 21:08 #157630
door Lars Rengersen
Het toplager zit in de krukas.
Zie ook wat toplager berichten op mijn blog.
In de shop heet hij Kogellager dynamolager GS en toplager omdat in de dynamo achter de poelie exact hetzelfde lager zit.
Maar uiteindelijk is het gewoon een (uit m'n hoofd) 35/15 lager wat op veel plaatsen te koop is.
Zie ook wat toplager berichten op mijn blog.
In de shop heet hij Kogellager dynamolager GS en toplager omdat in de dynamo achter de poelie exact hetzelfde lager zit.
Maar uiteindelijk is het gewoon een (uit m'n hoofd) 35/15 lager wat op veel plaatsen te koop is.
- Erik Stoter (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-01-2016 22:43 #157634
door Erik Stoter (GAST)
Ik heb hem nog niet zo ver los gedraaid maar goed om even te zien! Bedankt voor de link naar je blog. Ik pas hetzelfde trucje met de M8 bout ook even toe denk ik en ik heb alle onderdelen besteld (incl keerringhuis pakking)
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-01-2016 10:34 #157635
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Koppelingsset 1800E
Hi Erik,
Neem een goed merk zoals Sachs. (levert ook een verzwaarde uitvoering)
Mijn ervaring met "mister auto" was dramatisch. Service tot ver onder het dieptepunt.
Gewoon naar Dries gaan. Dan heb je altijd het goede product.
Succes,
Teun
Neem een goed merk zoals Sachs. (levert ook een verzwaarde uitvoering)
Mijn ervaring met "mister auto" was dramatisch. Service tot ver onder het dieptepunt.
Gewoon naar Dries gaan. Dan heb je altijd het goede product.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Erik Stoter (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-02-2016 14:38 #158085
door Erik Stoter (GAST)
Inmiddels is alles gemonteerd en afgewerkt, wilde ik vandaag mijn volvo naar huis rijden. Echter wanneer ik de koppeling intrapte gaat deze allereerst zwaar en komt hij niet over het zwaartepunt heen, dus duwt hij niet ver genoeg los te koppelen. Maar maakt hij ook nog eens een ratelend geluid. Ik vermoedt dat de vork die de druklager tegen de drukgroep duwt, tegen de draaiende behuizing van de drukgroep komt.
Ik heb de koppelingskabel teruggezet, aangezien er een nieuwe (niet versleten) drukgroep op zit. Maar nu staat de vork scheef omdat hij aan de andere kant ( niet de kant waar de koppelingskabel zit) aan de v-bak vast zit en daar geen afstel bout zit.
Wat moet ik nu doen? Moet ik de vork bijstellen zodat hij meer horizontaal zit, maar hoe kan ik dat doen wanneer ik maar aan een kant kan afstellen?
Ik heb de koppelingskabel teruggezet, aangezien er een nieuwe (niet versleten) drukgroep op zit. Maar nu staat de vork scheef omdat hij aan de andere kant ( niet de kant waar de koppelingskabel zit) aan de v-bak vast zit en daar geen afstel bout zit.
Wat moet ik nu doen? Moet ik de vork bijstellen zodat hij meer horizontaal zit, maar hoe kan ik dat doen wanneer ik maar aan een kant kan afstellen?
08-02-2016 20:57 #158093
door Lars Rengersen
Aangenomen dat je het juiste druklager geleverd hebt gekregen denk ik (hoop ik) dat het een kwestie van afstelling is.
Oh ja, en aangenomen dat de gaffel goed om gemonteerd zit.
Dus met de "dichte kant" naar de kabel toe.
Al krijg je hem omgekeerd aan de overzijde denk ik niet eens goed vastgezet.
Zou het kunnen dat je nu teveel aan vrije slag hebt?
Dat hij wat teveel is teruggesteld?
Oh ja, en aangenomen dat de gaffel goed om gemonteerd zit.
Dus met de "dichte kant" naar de kabel toe.
Al krijg je hem omgekeerd aan de overzijde denk ik niet eens goed vastgezet.
Zou het kunnen dat je nu teveel aan vrije slag hebt?
Dat hij wat teveel is teruggesteld?
- Erik Stoter (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-02-2016 21:50 #158094
door Erik Stoter (GAST)
Bedankt voor je reactie Lars. Ik heb hem precies zo gemonteerd als op je exploded view. Toen ik alles net gemonteerd had, had ik zoals je zegt een grote vrije slag. Ik kon het koppelingspedaal helemaal weg duwen zonder weerstand te voelen, kon hem bij wijze van met mijn pink indrukken. Dus toen heb ik de koppeling opgespannen bij punt 23 op het plaatje. Maar nu ontkoppelt hij niet, het voelt alsof de druklager te kort is. Heb voordat ik de set bestelde nog gemaild of deze paste op een B20E met M41 bak en dat moest passen
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Minder
Meer
08-02-2016 22:24 #158096
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Koppelingsset 1800E
Vraagje heb je de koppelingsplate vernieuwd omdat hij slipte of kon je niet meer ontkoppelen
Het kan ook zijn dat schroef 37 niet vast zit en het kan ook een gescheurde gaffel zijn
Het kan ook zijn dat schroef 37 niet vast zit en het kan ook een gescheurde gaffel zijn