Ford T9 5bak conversie P1800E
- Pieter Manshanden
- Nieuw lid
-
Op dit moment ben ik bezig om een Ford T9 versnellingsbak te installeren in een P1800E uit '71.(ik weet het dit is inderdaad geen Volvo bak…)
Rede om voor een Ford T9 te kiezen is voornamelijk dat deze bak geen overdrive heeft en ook een erg goede reputatie heeft mbt levensduur. Nu is mijn vraag; zou hier eventuel meer animo voor zijn? Ik laat nu nl een adaptor plaat frezen om de T9 aan te sluiten op een vliegwielhuis van een m40/41.
Als er interesse is zou ik ook verslag kunnen doen van deze modificatie. Ik heb nl ontdekt dat sommige mensen dit al eerder hebben gedaan maar je vindt er erg weinig details over.
Momenteel ben ik in de fase om de bak aan te sluiten op de motor, daarna zal ik de bak reviseren, aandrijfas pas maken en km teler aansluiten.
Met vriendelijke groet
Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
de m41 met D ofJ overdrives zijn ofwel duur of men koopt een bak ellende.
de m47 (overigens ook ford) is zonder telleraandrijving en de vroege met waren niet de beste.
interessante en waardevolle modificatie.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Altijd zeer interessant om van dit soort aanpassingen een verslag met foto's van te zien !
Behalve de adapter voor aansluiting op het vliegwielhuis, zijn er ook nog andere aanpassingen (bijv bak steun, tunnel, aandrijfas en inderdaad km-teller aansluiting) nodig ?
Zou dit ook kunnen op een Amazon, met lange pook ?
Hoe verhouden de overbrenginsgverhoudingen van de Ford T9 zich met een M47 oid ?
Hoe is het met verkrijgbaarheid van onderdelen ?
- Pieter Manshanden
- Nieuw lid
-
Leuk te horen dat er interesse is naar een dergelijk project. Ik zal gaande weg het project zeker foto's maken etc
Wat betreft beschikbaarheid van onderdelen kan ik zeggen dat dit goed geregeld is. Wat betreft de overbrengverhoudingen zijn deze redelijk goed afgestemd op de Volvo's. Ikzelf heb er alleen voor gekozen om de eerste versnellings te veranderen zodat er niet zo'n groot gat is tussen 1 & 2. Details zal ik later zeker vermelden!
Omdat ik dit installeer in een p1800e is de tunnel zeker geen probleem, voorzover ik weet zou dit ook in de smallere tunnels passen, qua afmetingen is deze bak vergelijkbaar met een m41. De locatie van de pook is iets verder naar achter in vergelijk met een m41 voor een 140 of p1800. Moet eerlijk zeggen dat ik niet volledig op de hoogte ben van de amazone pook locaties. Mocht je deze info hebben wil ik dit wel eens bekijken met de T9
- Pieter
- Premium lid
-
Ben zelf nog niet in de fase van bak modificatie, maar wil het zeker volgen.
Nog andere plannen met de auto? Of misschien reeds uitgevoerd?
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
"Rene Brandt" schreef:
de m47 (overigens ook ford) is zonder telleraandrijving en de vroege met waren niet de beste.
Wat is er mis met de m47 ?
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Zie ook van zijn hand een T9 met B20 koppelingshuis
www.facebook.com/Tinustuning/ph ... &source=43
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Pieter Manshanden
- Nieuw lid
-
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
als je een goeie te pakken hebt niet zoveel.
de eerste m47 van 1983 met telleraandrijving was slijtagegevoelig , daarom zijn de kinderziektes er in de loop der jaren uitgehaald , in de loop van de productie werdt de m47 ook echt wel goed , dit zijn de bakken zonder mechanische telleraandrijving.
de m46 was en is veel sterker dan de m47.
M.b.t. die man in Amerika zou ik eerst even op z'n naam Google-en alvorens je geld overboekt... (Mocht je nog andere dingen uit zijn assortiment op je verlanglijst hebben staan.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )