Vliegwiel Duett vastzetten

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2015 09:01 #156731 door Erik Ciesluk
Vliegwiel Duett vastzetten is gemaakt door Erik Ciesluk
Afgelopen week heb ik het blok van onze Duett vervangen. Van het vervangende blok hebben we de achterste keerring preventief vervangen, dus het vliegwiel hebben we los gehad van het blok.

Nu alles weer op z'n plek zit, komen we erachter dat het vliegwiel niet goed vast zit. We hadden het vliegwiel losjes weer op z'n plek gezet maar zijn vergeten de bouten aan te trekken. (dus dit topic zou ook niet misstaan in het sleutelblunder topic..).

Maar nu: wat is de makkelijkste methode om deze boutjes te kunnen bereiken? Bij een Amazon zou ik de baksteun los maken en de bak + motor wat laten zakken, zodat de bak er af kan (ik heb een smeerput).

Bij de Duett lijkt dat niet zo makkelijk te gaan, de baksteun houdt o.a. de carrosserie op z'n plek, kan ik die zomaar los maken? En krijg ik daarna de boel weer gewoon op z'n plek? (even afgezien van het feit dat die bouten zo op het oog de afgelopen 400 jaar niet los geweest zijn..)

Alternatief is om het blok er weer uit te lepelen, daarvan zijn alle bouten recent los geweest dus dat kan sowieso. Maar dat betekent wel opnieuw al het water er af, motorkap los, dynamo en startmotor los, uitlaat los, motorsteunen los, massakabels los, gasstang los en is dus best een tijdrovende klus..

Tips zijn welkom..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-12-2015 19:43 #156748 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Vliegwiel Duett vastzetten
Hoi Erik,
Dat is ff vette pech.
Bij een Duett kan de versnellingsbak er "gewoon" onderuit. Je moet dan wel de cross member demonteren.
De ruimte bij een Duett valt een beetje tegen omdat de tunnel erg smal is. (Een Amazon is dan echt een verademing)

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2015 09:11 #156758 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Vliegwiel Duett vastzetten
Hoi Han, bedankt.
Het is gisteravond gelukt. We hebben de bak er onder vandaan gehaald. Dat moest wel in 2 delen, dus eerst de bak en daarna het koppelingshuis. Een flinke klus maar alles lijkt heel gebleven. De tunnel is inderdaad klein, vooral de twee bovenste inbus bouten van de bak aan het koppelingshuis zijn lastig te bereiken.

De baksteun (crossmember) moest inderdaad ook los, maar alle boutjes werkten prima mee, dus dat was goed te doen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2015 12:07 #156762 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Vliegwiel Duett vastzetten
Ach, je kent het verhaal van mijn gereviseerde B20 hè? Is nog dommer.
Fijn dat het gelukt is, ik zag op FB dat de Duett weer ademt?

ps je moet je onderschrift maar eens aanpassen, ik vraag me af of "deze moet 't worden" het nog wel gaat worden??? :lol:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl