Hydraulische koppeling Katterug / Duett
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Ik zou graag de koppeling van de Katterug/Duett ombouwen van mechanisch naar hydraulisch. Nu kun je je afvragen waarom veranderen, het systeem bewijst zich al vanaf 1947 en het werkt. Volvo heeft het zelf wel gedaan met de introductie van de Amazon om daarna in 1969 weer over te gegaan op mechanisch/kabel. Volgens mij moet hier een goede rede voor zijn geweest, mijn gevoel zegt dat de hydraulische koppeling wat "knie en been spier" vriendelijker is. Nu heb ik zelf helaas nog nooit in een Katterug of Duett kunnen rijden en weet dan ook niet hoe zwaar of direct de koppeling werkt in vergelijk met de Amazon. Misschien dat iemand het mij kan vertellen om zo te kijken of het alle moeite wel waard is. De voordelen zijn voor zover ik het kan zien een koppeling die lichter werkt, minder bewegende delen en daardoor minder slijtage/speling. Een nadeel zou kunnen zijn dat het handeltje kan lekken, maar gezien de ervaring met de Amazon zou dit wel goed moeten komen.
Nu heb ik al wat voorwerk gedaan en volgens mij is het ombouwen wel mogelijk. Heb eerst eens wat aan de Amazon gemeten. De werkslag van de cilinder op de mijn versnellingsbak is 25 mm met een zuiger van 20,7 mm. De werkslag van de hoofdkoppelcilinder is 35 mm met een zuiger van 19 mm. Bij de Duett/katterug zou ik goed weg komen met een hoofdremcilinder uit een Fiat 600 www.auto-onderdelen24.nl/lpr/2363042 die met een 19mm of 25mm zuiger geleverd worden. De hoofdcilinder kan ik kwijt op het chassis in de wielkast op ongeveer de zelfde plaats als de hoofdremcilinder aan de andere kant van het chassis. Hij blijft dan ook nog vrij van het wiel bij een scherpe bocht. Ik krijg er dan een werkslag uit van 29mm. Het nadeel is dat deze slag niet helemaal liniear is waardoor de koppeling mogelijk minder goed te doceren is. Een oplossing zou kunnen zijn om de nieuwe cilinder iets te laten zakken waardoor de hoek veranderd en de beweging verbeterd, de werkslag wordt hierdoor ook groter.
De grotere hoek geeft gelijk 6 mm meer werkslag
Het Katterug pedaal kan ik terug laten veren dmv dezelfde veer die gebruikt wordt rond de as de Amazon pedalen (niet de gene op het plaatje). Verder is volgens mij het effectief volume van de Fiat cilinder groter omdat er maar een dun veertje in zit ipv het veel grotere mechanisme in de Volvo cilinder.
Als ik hier nu de "good old Math" Pi( ?
,14) x R² x de werkslag op los laat en er voor het gemak even vanuit ga dat het verplaatste volume gelijk is en er niet teveel materiaalrek en vloeistof samendruk verliezen zijn dan zou ik in theorie voldoende hebben aan de 19mm Fiat zuiger.Maar goed...genoeg geleuter in de ruimte
Alvast bedankt.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Dikkere of dunnere veer maakt voor volume niets uit, veer-volume veranderd niet bij intrappen (lengte vanzelfsprekend wel), alleen de zuigerverplaatsing is verantwoordelijk voor volumeverandering naar mijn mening.
Ik vind het wel fraai dat je de hoofdkoppelingscilinder laat zakken, zoals je zegt wat meer slag en meer lineariteit.
Stel dat je een te grote diameter kiest aan pedaalzijde dan doe je het voordeel van lichter koppelen teniet, je gaat dan alsnog zwaarder trappen omdat je in relatief kortere weg meer "werk verzet" in de drukgroep.
Het is dus goed dat je de boel optimaal wilt dimensioneren.
Is er een mogelijkheid dat je het aangrijppunt aan het pedaal nog wat kunt variëren?
Zo ja, dan kan je door de hart-op-hart maat van het scharnierpunt van de drukstift t.o.v. pedaal-as te veranderen altijd op de juiste verhouding uit komen.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Ik wil inderdaad proberen om bij die 19 mm blijven om de rede die jij aangeeft. De drukststift wat omhoog brengen is een goeie optie, ik zal eens kijken hoe dit uit te voeren is. Het pedaal zelf is van gietijzer waardoor lassen niet echt mogelijk is.
Goed plan, ga ik zeker mee verder
Groeten, Rob
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Dan kan je op diverse plekken aan de rug-kant van het u-tje moeren M10 lassen als tijdelijk draaipunt waar een gaffelpen door kan.
Vervolgens kan je dan naar hartenlust variëren met de h.o.h. afstand.(zonder gelijk je pedaal te vernaggelen)
U-profieltje zet je aan je pedaal vast met bout in bestaande gaffelgat dwars door u-tje heen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Heb twee Amazon's, een uit '67 en eentje uit '69. Die laatste heeft een mechanische koppeling en die bediening gaat lichter als die van de '67-er die een hydraulisceh koppeling heeft. Ook de koppeling van mij Kattenrug gaat veel lichter van de '67-er Amazon.
Als je het een keertje wilt proberen... je weet me te vinden.
PS: het ombouwen is natuurlijk wel een leuke uitdaging.
Rob, is een ombouw naar een automaat niet nog een veel leukere uitdaging? Had ik jouw skills, dan wist ik het wel..."Han Misdom" schreef:
het ombouwen is natuurlijk wel een leuke uitdaging.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Om met een hydraulische lichter te gaan als een mechanische zou je bij het pendaal een zoveel kleinere diameter moeten hebben dan de hulpcilinder en toch nog de juiste slag zien te krijgen en ik denk dat dat moelijk wordt.
Misschien is een hoofdremcilinder kleiner qua diameter dan hoofdcilinder van een koppeling, maar haal je dan de slag nog onder bij de versnellingsbak???
Misschien iets van een sloopauto afhalen die een hydraulische koppling heeft en daar mee aan de slag gaan, maar dan wel eerst bij de sloopauto prberen hoe licht de koppeling gaat.
Ik zou bij een goed gesmeerd mechanisch blijven,
success
Johan Geers
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
"Han Misdom" schreef:
Rob, ben haast geneigd om te zeggen : "Bespaar je de moeite."
Heb twee Amazon's, een uit '67 en eentje uit '69. Die laatste heeft een mechanische koppeling en die bediening gaat lichter als die van de '67-er die een hydraulisceh koppeling heeft. Ook de koppeling van mij Kattenrug gaat veel lichter van de '67-er Amazon.
Als je het een keertje wilt proberen... je weet me te vinden.
PS: het ombouwen is natuurlijk wel een leuke uitdaging.
Han heel erg bedankt voor je reactie en het aanbod, ik kom zeker een keer langs.
"Gert Vegter" schreef:
Rob, is een ombouw naar een automaat niet nog een veel leukere uitdaging? Had ik jouw skills, dan wist ik het wel..."Han Misdom" schreef:
het ombouwen is natuurlijk wel een leuke uitdaging.
Jij ook bedankt Gert
Jan, Johan, jullie ook bedankt voor het mee denken. Na de reactie van Han heb ik besloten om het idee weer terug in de kast te leggen en mijn tijd nu aan die 10.000 andere dingen te besteden. Het ombouwen is altijd nog een mogelijkheid in een later stadium........als hij eenmaal rijdt
Groeten, Rob