Overdrive is koukleum
- Ad Adriaansen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2015 20:44 #154871
door Ad Adriaansen
Overdrive is koukleum is gemaakt door Ad Adriaansen
De overdrive (D type) van mijn Amazon functioneert prima….., behalve in de winter wanneer het koud wordt. Ik heb een aantal keren gehad dat de OD spontaan inschakelt, in alle versnellingen. Wanneer het toerental zakt dan schakelt de OD spontaan weer uit, en niet altijd even soepel!
Ik probeer dan met zo min mogelijk koppel de bak niet teveel te belasten. Wanneer motor en bak goed op temperatuur komen dan verdwijnt het spontaan inschakelen langzaam.
Deze zomer is de olie vervangen (20W50 mineraal) en is de solenoïde schoongemaakt.
Helaas, vanochtend weer hetzelfde probleem.
Er is genoeg te vinden over OD's die niet of te traag inschakelen, maar niet over overijverige overdrives die ongevraagd aan de slag gaan.
Ik probeer dan met zo min mogelijk koppel de bak niet teveel te belasten. Wanneer motor en bak goed op temperatuur komen dan verdwijnt het spontaan inschakelen langzaam.
Deze zomer is de olie vervangen (20W50 mineraal) en is de solenoïde schoongemaakt.
Helaas, vanochtend weer hetzelfde probleem.
Er is genoeg te vinden over OD's die niet of te traag inschakelen, maar niet over overijverige overdrives die ongevraagd aan de slag gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-10-2015 22:21 #154874
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic Overdrive is koukleum
Oliezijdig is het wel OK lijkt me. Kan het zijn dat er electrisch wat misgaat? Is je relais ziek?
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
14-10-2015 22:36 #154875
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Overdrive is koukleum
Weet je zeker dat je een D-type hebt?
Bij een J-type kan het een intern lekkende solenoide zijn.
Been there.
Zie ook Slippende versnellingsbak in z'n 3?
Bij een J-type kan het een intern lekkende solenoide zijn.
Been there.
Zie ook Slippende versnellingsbak in z'n 3?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-10-2015 18:16 #154893
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Overdrive is koukleum
heb ook wat problemen gehad met het spontaan inschakelen van de OD..
lag toch echt aan de contactjes in mijn geval...
Massa...
zucht...
(Gelukkig kan de overdrive alleen maar inschakelen in de 4e versnelling)
lag toch echt aan de contactjes in mijn geval...
Massa...
zucht...
(Gelukkig kan de overdrive alleen maar inschakelen in de 4e versnelling)
Volvo... Drive it like You hate it
- Ronald Sluijter (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-10-2015 21:19 #154896
door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Overdrive is koukleum
De olie pomp geeft altiid max werkdruk bij een d type ( erzijn zelfs types die 36 bar werkdruk hebben enkel voor smering van het tandwiel set)
En zodra de uitgaande as genoeg omwentelingen maakt dat kan in iedere versnelling!!.
Dus ook in achteruit als je snel genoeg achteruit gaat rijden.
Kan hij zich zelf inschakelen en als de snelheid weer daalt schakeld hij zich zelf weer uit.
nu is het zo bij koud weer en dikke olie soort wordt die druk hoger als de olie druk niet snel genoeg weg kan lopen uit de regel ventiels Schakeld de od gewoon in dit gaat buiten de sollenoid om.
Er Kan natuurlijk ook vervuiling zitten wat in combinatie met de olie en de temp problemen geeft.
Als hij warm wordt zeg maar bedrijft temp zet alles uit en wordt de olie dunner en wordt het probleem minder of verdwijnt zelfs.
Ik zou een mooie winteravond uitzoeken en het geheel eens lekker schoonmaken.
Mvg ronald
En zodra de uitgaande as genoeg omwentelingen maakt dat kan in iedere versnelling!!.
Kan hij zich zelf inschakelen en als de snelheid weer daalt schakeld hij zich zelf weer uit.
nu is het zo bij koud weer en dikke olie soort wordt die druk hoger als de olie druk niet snel genoeg weg kan lopen uit de regel ventiels Schakeld de od gewoon in dit gaat buiten de sollenoid om.
Er Kan natuurlijk ook vervuiling zitten wat in combinatie met de olie en de temp problemen geeft.
Als hij warm wordt zeg maar bedrijft temp zet alles uit en wordt de olie dunner en wordt het probleem minder of verdwijnt zelfs.
Ik zou een mooie winteravond uitzoeken en het geheel eens lekker schoonmaken.
Mvg ronald
- Ad Adriaansen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2015 21:42 #154917
door Ad Adriaansen
Beantwoord door Ad Adriaansen in topic Overdrive is koukleum
hallo Ronald,
die hoge werkdruk wist ik niet, maar lijkt me een goede verklaring. De overdrive zou gereviseerd zijn, maar ja...
Volgende stap wordt het filter schoonmaken en de 20W50 vervangen door 5W40. Heb het een en ander over de oliediscussie gelezen, ben er alleen nog niet achter of ATF-F dunner blijft bij lage temperaturen.
Bedankt voor je reactie.
m.vr.gr.
Ad
die hoge werkdruk wist ik niet, maar lijkt me een goede verklaring. De overdrive zou gereviseerd zijn, maar ja...
Volgende stap wordt het filter schoonmaken en de 20W50 vervangen door 5W40. Heb het een en ander over de oliediscussie gelezen, ben er alleen nog niet achter of ATF-F dunner blijft bij lage temperaturen.
Bedankt voor je reactie.
m.vr.gr.
Ad
- Ad Adriaansen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2016 21:54 #157501
door Ad Adriaansen
Beantwoord door Ad Adriaansen in topic Overdrive is koukleum
voor de geïnteresseerde: de versnellingsbak olie is vervangen door 10W30. Afgelopen nacht was het -6 graden, en de overdrive schakelde keurig alleen op commando! Het lijkt er dus op dat de olie te dik was, en daardoor de druk te hoog.
- Leof
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-01-2016 22:27 #157503
door Leof
Ik neem aan dat je dit niet serieus bedoelt.... Je zou de eerste niet zijn die zijn OD hiermee ruïneert.
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leof in topic Overdrive is koukleum
"Ronald Sluijter" schreef:
P544B B16A, P220VE B18A