KM-teller amazon met overdrive stuk

• Wouter Slangenberg (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2015 19:18 #153026 door Wouter Slangenberg (GAST)
KM-teller amazon met overdrive stuk is gemaakt door Wouter Slangenberg (GAST)
Beste allen,

Sinds kort beschik ik over een amazon combi naast mijn katterug. Onlangs reed ik over de snelweg met de amazon (met d-type overdrive, m41 bak en B20 blok) en nadat de km-teller weg viel (zomaar) begon het flink te stinken. Olie van de bak op de uitlaat. Na inspectie van de anwb rustig naar huis in Amsterdam gereden. De auto schakelde nog prima. De volgende dag olie bijgevuld en naar Groningen gereden. In z’n 4, want in de overdrive vond ik hem niet geruisloos en met het vermoeden dat de km-teller in de overdrive stuk was, deze uitgelaten. De overdrive deed het overigens prima (alleen gierde wat).
Thuis aangekomen de volgende ochtend olie afgetapt, zwart, maar geen rommel tot zover, beetje gruis aan de aftapplug. Toen de km-teller eruit gehaald, totaal aan gort (zie foto) en vervolgens het filter van de overdrive gedemonteerd, die lag vol gruis.
Mijn vraag is of met het simpel vervangen van de km-teller en bijvullen van de olie het probleem over is. Of is er iets anders in de overdrive stuk, wat de km-teller stuk heeft gemaakt? Is hier iets over te zeggen zonder alles uit elkaar te halen? Nogmaals, de overdrive deed het prima, behalve dat hij wat gierde en daarom heb ik hem niet lang gebruikt. Ook de versnellingen werkten prima

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2015 21:42 #153038 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
Dat is dus een gok.
om te beginnen zit de troep nu in je overdrive , loshalen en schoonmaken heeft de voorkeur.
wil je het erop gokken en kijken of verder alles in de overdrive goed is zou ik met goedkope olie beginnen en na enkele 10 tallen km
de olie weer aftappen , dus spoelen zodat de meeste troep eruit is.
verder zou er een rede voor het stukgaan kunnen zijn buiten de overdrive , natuurlijk zou het kunststof wormwiel verspocht kunnen zijn geweest.
een andere mogelijkheid is te laag oliepeil of een zwaar lopende tellerkabel en of kilometerteller.
in het laatste geval heeft vervangen van het wormwiel geen zin , deze gaat dan ook weer stuk.
bak draaid door en het wormwiel wordt afgeremd door een rotte tellerkabel of teller.
je moet dus alles goed nakijken.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2015 23:04 #153047 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
Bij een D-type overdrive moet je opletten het juiste km tandwieltje te plaatsen. Er zijn D-OD met daarin een worm met 6 tanden (horen in een P1800) en met een worm met 5 tanden (horen in de anderen). Bij de 6 tanden hoort een zwart redelijk fijn vertand tandwieltje (waarmee je alleen bij de P1800 een juiste km teller waarde kunt krijgen), bij de 5 tanden zijn er meerdere andere tandwieltjes mogelijk (ook een juiste voor een amazon). De verkeerde type km tandwieltje plaatsen gaat korte tijd goed, maar dan is het km tandwieltje kapotgelopen, en deze zijn helaas nogal duur.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2015 22:12 #153079 door Wouter Slangenberg (GAST)
Beantwoord door Wouter Slangenberg (GAST) in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
Dank voor jullie reacties!

Spoelen is sowieso een goede eerste optie. Is er een manier om te testen of de km telller zwaar gaat? En/of die goed werkt? Hij klapte er zomaar ineens uit onderweg.

Qua wormwiel en hoeveelheid tanden, hoe kom ik erachter welke versie ik moet hebben? Gewoon de standaard voor Amazon met D overdrive?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-07-2015 14:49 #153089 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
de combinatie olielekkage, gesmolten km worm, met gruis in de olie die zwart is en gieren, doet vermoeden dat er meer aan de hand is.
Wat is er aan de hand, te weinig olie, oververhitting -> smelten ?. Maar ook slippen.
Mijn advies is om de OD eronder vandaan te halen en te checken, die tandwieltjes zijn ook duur en lastig te verkrijgen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
31-07-2015 21:27 #153098 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
Ik ben het met ed eens.
Hier is meer aan de hand ik gok een tandwielset dat kapot gelopen is het metaal daarvan zorgt voor de problemen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2015 14:28 #153185 door Wouter Slangenberg (GAST)
Beantwoord door Wouter Slangenberg (GAST) in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
Ik ga dat eind van deze week doen, misschien inderdaad toch het verstandigst.

Even voor de zekerheid: de overdrive zit met 8 bouten vast vlakbij waar ook het filter zit toch, of zit het nog dichter bij de bak waar je hem los moet halen?

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-08-2015 00:51 #153198 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
Beste Wouter, als je geen brug heb is het beter om er heel de bak eronderuit te halen, het kan soms best moeilijk zijn om de overdrive terug te monteren zeker als je er geen ervaring mee hebt.
De bak op de werkbank heb je meer zicht op het totale plaatje.

success

Johan Geers

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 10:35 #153336 door Wouter Slangenberg (GAST)
Dank voor het advies nogmaals.

Bak eronderuit (valt ook niet mee zonder brug alleen :) ) Vanmorgen het laatste deel van de overdrive los gehaald en zie het resultaat op (met name de tweede) foto. daar komen dus de stukken metaal vandaan die eerst de km-teller hebben stuk gedraaid, maar zover ik verder kan zien nog weinig schade hebben aangericht.

De revisie bak is nog jong zei de vorige eigenaar, dus ik ga even kijken of daar nog iets te regelen valt. Wat zijn anders goede adressen om dit patiëntje heen te brengen? Of is het een kwestie van set nieuwe tandwielen terug plaatsen, in elkaar schroeven en klaar?

Bijlagen:

• Bart Dirven
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-08-2015 18:54 #153348 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic KM-teller amazon met overdrive stuk
Wouter,

Naar mijn mening is er meer mis dan je kunt oplossen door alleen even de tandwielen te wisselen. Ik vrees een volledige revisie en reiniging zodanig dat alle staalresten uit het hydraulische systeem zijn, en de oorzaak van de tandwielschade is verholpen. Er zijn meerdere bedrijven die dit doen, en waar ik geen aandelen noch ervaring mee heb. Er zit er een in Papendrecht, die kun je makkelijk vinden via marktplaats en je kunt contact opnemen met Peter Frankefort. Anders binnenkort even je licht opsteken op de beurs begin september.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD