Versnellingsbak???
- Marloes Baelemans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2015 20:10 #152322
door Marloes Baelemans
Versnellingsbak??? is gemaakt door Marloes Baelemans
Hoi,
Ik rijdt al anderhalf jaar een Volvo 940 automaat op benzine en gas uit 1993.
Ik ben er heel blij mee, maar...
Sinds een paar weken laat hij me staan. Ik kan er 6 kilometer mee rijden en dan kan ik niet meer schakelen. De druk valt zeg maar weg.
Mijn vakantie valt blijkbaar in het water, want ik weet me geen raad.
Is er iemand die me kan vertellen wat er kapot is en of dat eenvoudig of voor weinig geld te repareren is? Naar een garage gaan kunnen we allemaal, maar daarvoor rijdt ik geen oudere auto. Ik heb gewoonweg niet zoveel geld ervoor. Wellicht is er iemand die er veel verstand van heeft, bij me in de buurt woont (Waalwijk) en er naar wil kijken/repareren? Dat hoeft uiteraard niet voor niets, maar een torenhoge rekening bij de garage is niet mijn intentie.
Iemand??? Thanks alvast.
Ik rijdt al anderhalf jaar een Volvo 940 automaat op benzine en gas uit 1993.
Ik ben er heel blij mee, maar...
Sinds een paar weken laat hij me staan. Ik kan er 6 kilometer mee rijden en dan kan ik niet meer schakelen. De druk valt zeg maar weg.
Mijn vakantie valt blijkbaar in het water, want ik weet me geen raad.
Is er iemand die me kan vertellen wat er kapot is en of dat eenvoudig of voor weinig geld te repareren is? Naar een garage gaan kunnen we allemaal, maar daarvoor rijdt ik geen oudere auto. Ik heb gewoonweg niet zoveel geld ervoor. Wellicht is er iemand die er veel verstand van heeft, bij me in de buurt woont (Waalwijk) en er naar wil kijken/repareren? Dat hoeft uiteraard niet voor niets, maar een torenhoge rekening bij de garage is niet mijn intentie.
Iemand??? Thanks alvast.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-06-2015 21:11 #152325
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Versnellingsbak???
Het is al lastig een automaat te laten diagnosticeren (en zeker van hieraf) en nog lastiger te repareren. Dus, zoek een andere bak op de sloop en laat die eronder hangen.
Tenzij er te weinig ATF in bijvoorbeeld.
Tenzij er te weinig ATF in bijvoorbeeld.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-06-2015 21:35 #152326
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Versnellingsbak???
De ATF peil je met de peilstok met gele vierkante handvat, met draaiende motor in P, nadat je alle standen in- en doorgeschakeld hebt. Op de stok staan peilstreepjes voor warm en koud waarschijnlijk.
Leg een druppel ATF op een vel papier, als de zich verspreidende ATF bruin blijft, is-ie verbrand (hoort rood te zijn).
Op MP staat een automaat voor 150 euro, een 03-71L dat is de goede (in Volvo taal heet-ie AW71L). Met monteren ben je dan 500 euro kwijt gok ik.
Leg een druppel ATF op een vel papier, als de zich verspreidende ATF bruin blijft, is-ie verbrand (hoort rood te zijn).
Op MP staat een automaat voor 150 euro, een 03-71L dat is de goede (in Volvo taal heet-ie AW71L). Met monteren ben je dan 500 euro kwijt gok ik.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-06-2015 21:39 #152327
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Versnellingsbak???
Marlous, ik heb hele goede ervaringen met Peter Achten Transmissie Service in Deurne. Zeer veel ervaring, denkt mee en heel reeël prijzen zodat je gewoon op vakantie kunt. Ik zou hem eens bellen of mailen voor advies,
transmissieservice@zonnet.nl
of 0493-310951.
Wat Marc zegt is wel een heel goed punt, kijk eerst even naar je olie in de bak.
Succes
Grt, Rob
Wat Marc zegt is wel een heel goed punt, kijk eerst even naar je olie in de bak.
Succes
Grt, Rob
- Marloes Baelemans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2015 15:07 #152335
door Marloes Baelemans
Beantwoord door Marloes Baelemans in topic Versnellingsbak???
Oke olie nakijken kan ik nog wel 
In de schakelbak gaat dus speciale olie, die rood hoort te zijn.
Dat lijkt me het simpelste klusje om zelf te doen, fijn ook dat er een foto bij geplaatst is. Ik ben ten slotte tich blond en vrouwelijk...
ATF staat neem ik aan voor Auto Transmission Fluid?
Als ie bruin is, kan ik hem dan zomaar vervangen of leeg laten lopen?
Waar doe ik dat in de motor?
Ben ik hiermee dan nog niet te laat of is toch de hele bak in de soep gedraaid?

In de schakelbak gaat dus speciale olie, die rood hoort te zijn.
Dat lijkt me het simpelste klusje om zelf te doen, fijn ook dat er een foto bij geplaatst is. Ik ben ten slotte tich blond en vrouwelijk...
ATF staat neem ik aan voor Auto Transmission Fluid?
Als ie bruin is, kan ik hem dan zomaar vervangen of leeg laten lopen?
Waar doe ik dat in de motor?
Ben ik hiermee dan nog niet te laat of is toch de hele bak in de soep gedraaid?
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-06-2015 16:13 #152338
door Rob Baeten
Dat maakt helemaals niets uit Marloes
er zijn hier meerdere vrouwelijke leden en die klimmen net zo gemakkelijk naast de motor voor een klus als de kerels. Het begint allemaal met interesse en het vertrouwen dat het je gaat lukken.
Super dat je de dingen zelf aanpakt, de AW71 is niet echt mijn terrein maar op dit forum zijn altijd leden die je verder willen helpen met informatie.
Succes.
Groeten, Rob
Beantwoord door Rob Baeten in topic Versnellingsbak???
"Marloes Baelemans" schreef:
. Ik ben ten slotte tich blond en vrouwelijk...
Dat maakt helemaals niets uit Marloes

Super dat je de dingen zelf aanpakt, de AW71 is niet echt mijn terrein maar op dit forum zijn altijd leden die je verder willen helpen met informatie.
Succes.
Groeten, Rob
24-06-2015 17:27 #152340
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Versnellingsbak???
Het is raadzaam om de ATF periodiek te verversen, inclusief het filter indien aanwezig, dat geldt voor elke automaatbak en zeker ook voor conventionele exemplaren. Dat wordt nogal een achterwege gelaten, hetgeen dan uiteindelijk resulteert in problemen met in het ergste geval een noodzakelijke en kostbare revisie.
De laatste jaren hebben steeds meer autobedrijven een spoelinstallatie voor automaatbakken. Het voordeel daarvan is dat vrijwel alle ATF wordt ververst, iets dat je nooit lukt als je thuis de ATF eruit laat open (aftapplug losdraaien) en vervolgens eenzelfde hoeveelheid nieuwe ATF er weer in giet. Een groot deel van de ATF (meerdere liters) blijft dan namelijk achter in de koppelomvormer.
In de praktijk blijkt dat d.m.v. spoelen ook diverse problemen kunnen worden opgelost. Goedkoop is het echter niet; prijzen variëren van 350 tot 450 euro voorzover mij bekend, maar altijd nog goedkoper dan een revisie.
Nog meer info in vooral de laatste post van dit topic .
De laatste jaren hebben steeds meer autobedrijven een spoelinstallatie voor automaatbakken. Het voordeel daarvan is dat vrijwel alle ATF wordt ververst, iets dat je nooit lukt als je thuis de ATF eruit laat open (aftapplug losdraaien) en vervolgens eenzelfde hoeveelheid nieuwe ATF er weer in giet. Een groot deel van de ATF (meerdere liters) blijft dan namelijk achter in de koppelomvormer.
In de praktijk blijkt dat d.m.v. spoelen ook diverse problemen kunnen worden opgelost. Goedkoop is het echter niet; prijzen variëren van 350 tot 450 euro voorzover mij bekend, maar altijd nog goedkoper dan een revisie.
Nog meer info in vooral de laatste post van dit topic .
- Marloes Baelemans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-07-2015 15:12 #152649
door Marloes Baelemans
Beantwoord door Marloes Baelemans in topic Versnellingsbak???
We hebben besloten de auto te koop te zetten.
Wij hebben er zelf toch te weinig verstand van en iemand die graag sleutelt kan er veel meer mee...
Iemand hier interesse voor 300 euro?
Voor onderdelen of reparatie...
Mijn man is te bereiken op 06- 186 vier acht vijf 25
Groetjes, Marloes
Wij hebben er zelf toch te weinig verstand van en iemand die graag sleutelt kan er veel meer mee...
Iemand hier interesse voor 300 euro?
Voor onderdelen of reparatie...
Mijn man is te bereiken op 06- 186 vier acht vijf 25
Groetjes, Marloes
07-07-2015 21:50 #152660
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Versnellingsbak???
Op het forum van de V700 vereniging is heel veel knowhow en goedwillende sleutelaars. Ik zou de auto niet zomaar wegdoen, vraag daar nou eerst eens even? Het zijn zulke fijne auto's!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl