Vraagje over het loshalen centrale moer van Cardan
- Gerben Polder
-
- Platinum lid
-
Ik had gedacht dat, na dat ik de handrem terug gezet had en eindelijk afgesteld had, ik daarmee voldoende tegen kracht kon geven om de moer los te halen, maar dat wil dus echt niet. Ik gebruik een moment sleutel van ongeveer een halve meter, en er draait van alles, maar niet de moer op de as. Tenslotte 'spinde' zelfs een wiel iets, maar nog steeds kwam de moer niet los.
Het is het eerste type aansluiting op een Spicer achteras, dus geen flens maar met twee beugels waarin de kruiskoppeling wordt geklemd. Ook is de moer niet zelf borgend, maar is hij licht conisch afgedraaid, in 6 parten ingezaagd, en geborgd door met een bus die 6 delen 'in' de schroefdraad te slaan. Oh ja, en hij zit waarschijnlijk al 50 jaar vast :mrgreen:
Iemand een idee? en hoe krijg ik daarna de olie kering er uit? (Technische handboeken zijn momenteel niet te raadplegen)
Bij voorbaat hartelijk dank.
Gerben
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Dat lukt je alleen met een slagmoersleutel op lucht of een elektrische variant. Onlangs had ik hetzelfde aan de hand met de kering van mijn overdrive, zonder problemen losgedraaid zonder dat allerlei blokkeringen van de versnellingsbak nodig waren. In dit geval helpt de massatraagheid van je achteras je.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Wellicht kun jij zoiets ook aan die beugel vastmaken.
Dan heb je in elk geval een directe stop van de moer door die tegenhouder en zal een slagmoersleutel ook effectiever werken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen over een slagmoersleutel kan beschikken.
Daarom Plan B;
Je zou ook een tegenhouder kunnen fabriceren uit een stukje staal;
Neem een plaat, boor in het midden een gat voor je 1/2" verlengstuk van je ratel/wringijzer.
Boor dan 4 gaten op het patroon voor je U-beugels die over je naaldlagercups vallen.
Doe je dop op de moer, plaats de plaat op de gaten met 4 bouten en houd de plaat tegen met het een of ander.
Als je nu ook niet over een stuk plaat beschikt en een boormachine etc. kan je over op plan c;
Maak uit een stevig stuk papier het hierboven beschreven plaatje en stuur dat naar mij op (mag ook ingescand per mail) , je ontvangt dan 2 dagen later het beschreven plaatje tegen vergoeding van 6,95 verzendkosten.
Ik zal zorgen dat het plaatje een mogelijkheid heeft om een stuk pijp op te schuiven.
Nóg een plan, kijk op merktplaats of er iemand een enorme pijpentang aan bied in je buurt; die zet je eenvoudig op de rechthoekige kant van je flens in zelfbekrachtigende richting en je hebt 2 handen vrij voor de moer als je de pijpentang zichzelf laat vastlopen op de grond.
Zo eentje bijvoorbeeld;
link.marktplaats.nl/m922196934
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Een moerensplijter werkt erg gemakkelijk.
Anders de ideeen die hier beschreven staan kunnen ook goed werken.
success
Johan Geers
@Bart, een slagmoer set staat al een tijdje op de verlanglijst, maar tot nu toe alles met 'normaal' gereedschap kunnen doen. Misschien toch nog eens toevoegen. (ook handig voor het loshalen van wielmoeren)
@Lars en Jan, Dat ga ik als eerste eens proberen. Had ook zoiets gefabriekt om de veren van de kofferbak weer te installeren.
@Johan, zo'n bakbeest heb ik nog liggen. Heb altijd geleerd die dingen moordenaars te noemen, en niet omdat je er makkelijk iemand mee dood kunt slaan, maar omdat je er makkelijker iets mee sloopt dan het heel los haalt :roll: . Maar toch heel erg bedankt voor het mee denken.
En dan de vervolg vraag, hoe haal ik de olie-kering er uit. Ik neem aan dat die tussen het huis en de as geklemd zit. Misschien kan ik hem met een schroevendraaiertje er (gesloopt) uit werken, maar er moet een betere (professionelere) manier zijn :oops:
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
- Maarten de Moel
- Junior lid
-
Dan met een kniptang of zo'n ouderwetse nijptang (zo'n lange) de schroef ergens halverwege beetpakken, op hoogte van het huis
hier de bek op laten rusten en zo met hefboomwerking het ding eruit proberen te trekken
soms meerdere schroeven indraaien, zodat ie er een beetje gelijk uit komt
met een schroevendraaier de keerring eruit wippen lukt 9 van de 10 keer niet
plus je beschadigt dan vaak de passing van de keerring
controleer ook de as zelf
als deze ingelopen is op de plek waar de keerring afdicht, heeft het weinig zin de nieuwe keerring terug te plaatsen op exact dezelfde plek
de nieuwe een milimetertje meer naar voren houden of juist iets verder naar achteren tikken doet wonderen
succes
Een alternatieve oplossing in dat geval is het plaatsen van een zg. speedi-sleeve, een heel dun busje dat je over de flensas schuift."Maarten de Moel" schreef:
controleer ook de as zelf
als deze ingelopen is op de plek waar de keerring afdicht, heeft het weinig zin de nieuwe keerring terug te plaatsen op exact dezelfde plek; de nieuwe een milimetertje meer naar voren houden of juist iets verder naar achteren tikken doet wonderen
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-