Lager versnellingsbak vervangen (amazon)
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
21-05-2015 20:11 #151520
door M Kramer
Lager versnellingsbak vervangen (amazon) is gemaakt door M Kramer
Goede avond,
Ik heb een amazon uit 1966 en speling op de bevestiging van mijn aandrijfas aan de versnellingsbak, ik voel dat ik de flens enigszins op en neer kan bewegen en wil dit graag oplossen. Hier hoor je het enigszins:
Nu wil ik graag de lager van mijn versnellingsbak vervangen waar mijn aandrijfas de versnellingsbak in gaat.
Volgens mij is het deze:
www.volvocarparts.nl/nl/transmissie/3008-mmmmm.html
Ik heb mijn versnellingsbak nog nooit los gehad maar wil het toch gaan proberen. Ik heb me laten vertellen dat ik het lager kan vervangen zonder dat de hele bak uit elkaar moet. Kan iemand me stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen, welk gereedschap ik nodig heb en waar ik op moet letten.
Bij voorbaat dank!
Ik heb een amazon uit 1966 en speling op de bevestiging van mijn aandrijfas aan de versnellingsbak, ik voel dat ik de flens enigszins op en neer kan bewegen en wil dit graag oplossen. Hier hoor je het enigszins:
Nu wil ik graag de lager van mijn versnellingsbak vervangen waar mijn aandrijfas de versnellingsbak in gaat.
Volgens mij is het deze:
www.volvocarparts.nl/nl/transmissie/3008-mmmmm.html
Ik heb mijn versnellingsbak nog nooit los gehad maar wil het toch gaan proberen. Ik heb me laten vertellen dat ik het lager kan vervangen zonder dat de hele bak uit elkaar moet. Kan iemand me stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen, welk gereedschap ik nodig heb en waar ik op moet letten.
Bij voorbaat dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-05-2015 16:25 #151532
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Lager versnellingsbak vervangen (amazon)
Ik denk dat dit nauwelijks is uit te leggen.
je zult met een werkplaatshandboek aan de gang moeten , anders.... de sprong in het diepe.
de eerste keer dat ik een m40 uit elkaar haalde heb ik hem 4 keer in en uit elkaar gehaald , gewoon om ervan te leren.
alleen dit lager vervangen lijkt mij niet zo zinvol.
de andere lagers , keerringen , blokkeerspiën en synchromeshringen hebben immers dezelfde boodschap gedaan.
op het moment dat je aan de as komt , of de opsluiting ervan schieten de blokkeerspiën eruit.
het is uiterst zinvol om deze relatief goedkope onderdelen tegelijk te vervangen.
aan de andere kant worden de m40 bakken nog steeds voor een tientje of 5 op de bekende verkoopsites aangeboden.
vaak zijn ze gewoon goed en voor het geld kan je niet reviseren.
zolang de bak niet noemenwaardig lekt , giert , slecht schakeld e.d. kan je het voorlopig ook zo laten.
speling op de kruiskoppeling moet wel gemaakt worden , is ook een apk punt.
je zult met een werkplaatshandboek aan de gang moeten , anders.... de sprong in het diepe.
de eerste keer dat ik een m40 uit elkaar haalde heb ik hem 4 keer in en uit elkaar gehaald , gewoon om ervan te leren.
alleen dit lager vervangen lijkt mij niet zo zinvol.
de andere lagers , keerringen , blokkeerspiën en synchromeshringen hebben immers dezelfde boodschap gedaan.
op het moment dat je aan de as komt , of de opsluiting ervan schieten de blokkeerspiën eruit.
het is uiterst zinvol om deze relatief goedkope onderdelen tegelijk te vervangen.
aan de andere kant worden de m40 bakken nog steeds voor een tientje of 5 op de bekende verkoopsites aangeboden.
vaak zijn ze gewoon goed en voor het geld kan je niet reviseren.
zolang de bak niet noemenwaardig lekt , giert , slecht schakeld e.d. kan je het voorlopig ook zo laten.
speling op de kruiskoppeling moet wel gemaakt worden , is ook een apk punt.
23-05-2015 00:21 #151556
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Lager versnellingsbak vervangen (amazon)
Het staat ook goed in Haynes en in de Green Manuels bij documentatie, denk dat als je de bak uit elkaar haalt je minimaal de synchromesh ringen vervangt.
De kogellagers van SKF zijn origineel gebruikt en gewoon in het VKO verkrijgbaar, wellicht staat er op Youtube nog een filmpje.
Werk op een bijzonder schone tafel met voldoende schone lappen, als je hele versnellingen demonteert kan een Elektradraad kan behulpzaam zijn om ze in goede volgorde te bewaren, zodat je de volgorde precies weet.voor je ze terug zet en ik maak dan ook nog foto's omdat je dit niet dagelijks doet.
Enne foto's kun je hier op het forum plaatsen...
De kogellagers van SKF zijn origineel gebruikt en gewoon in het VKO verkrijgbaar, wellicht staat er op Youtube nog een filmpje.
Werk op een bijzonder schone tafel met voldoende schone lappen, als je hele versnellingen demonteert kan een Elektradraad kan behulpzaam zijn om ze in goede volgorde te bewaren, zodat je de volgorde precies weet.voor je ze terug zet en ik maak dan ook nog foto's omdat je dit niet dagelijks doet.
Enne foto's kun je hier op het forum plaatsen...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 08:26 #151558
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Lager versnellingsbak vervangen (amazon)
ook volgende kan nog helpen:
Jasper van `t Wout maakte ooit een excel file waarin stap voor stap het uit elkaar halen van M40/M41 beschreven wordt, zie daarvoor bij:
M40 versnellingsbak uit elkaar halen
de daarin opgegeven site bij "tiscali" blijkt niet meer te bestaan, maar het document is wel nog te vinden bij:
www.docstoc.com/docs/114185005/M ... schrijving
en kan daar blijkbaar gedownload of afgedrukt worden.
Jasper van `t Wout maakte ooit een excel file waarin stap voor stap het uit elkaar halen van M40/M41 beschreven wordt, zie daarvoor bij:
M40 versnellingsbak uit elkaar halen
de daarin opgegeven site bij "tiscali" blijkt niet meer te bestaan, maar het document is wel nog te vinden bij:
www.docstoc.com/docs/114185005/M ... schrijving
en kan daar blijkbaar gedownload of afgedrukt worden.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-05-2015 15:56 #151570
door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Lager versnellingsbak vervangen (amazon)
Dat klinkt inderdaad alsof ik er beter een andere versnellingsbak onder kan leggen.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-05-2015 12:30 #151601
door Boele Braaksma

Overigens kan je bij een gebruikte bak wel even mooi voelen of er speling zit op de uitgaande as.
De ingaande prise as heeft altijd wel wat speling is mijn ervaring, ook na het plaatsen van nieuwe lagers.
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Lager versnellingsbak vervangen (amazon)
Told you so! Kijk maar eens wat 1 nieuwe synchromesh kost."M Kramer" schreef:
Dat klinkt inderdaad alsof ik er beter een andere versnellingsbak onder kan leggen.
Overigens kan je bij een gebruikte bak wel even mooi voelen of er speling zit op de uitgaande as.
De ingaande prise as heeft altijd wel wat speling is mijn ervaring, ook na het plaatsen van nieuwe lagers.
- M Kramer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-05-2015 18:51 #151620
door M Kramer
Beantwoord door M Kramer in topic Lager versnellingsbak vervangen (amazon)
Ja, je hebt gelijk Boele 
Ik ben graag eigenwijs
thanks voor de tip
Ik ben graag eigenwijs