Koppelings-hoofdcilinder komt niet meer terug

• Jens Mulder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2015 15:06 #151204 door Jens Mulder (GAST)
Koppelings-hoofdcilinder komt niet meer terug is gemaakt door Jens Mulder (GAST)
Goede middag,

Een tijde terug wilde mijn Volvo Amazon niet meer koppelen. Al snel was het probleem gevonden, de hulp cilinder van het hydraulische koppeling systeem was kapot. Deze heb ik vervangen. Toen ik het installeerde werkte het nog steeds niet. Vervolgens heb ik alles gedemonteerd en kwam ik er achter dat de hoofd koppeling cilinder niet meer terug komt nadat deze ingedrukt is. De inwendige veer is dus te zwak. Maar door wat tikjes op de behuizing te geven komt de zuiger toch weer naar voren.

Mijn vader denkt dat de veer in de hoofd cilinder wel krachtig genoeg is als er weer druk op staat van de koppeling vloeistof dus die adviseert mij om alles weer te installeren, bijvullen en nogmaals te proberen.

Maar voor ik dat wil gaan proberen vroeg mij af of iemand hier tips of advies heeft?

Alvast bedankt!
Jens

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2015 16:03 #151205 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Koppelings-hoofdcilinder komt niet meer terug
Zit de veer onderaan bij de hulp koppeling cilinder (nummer 38 op onderstaand plaatje) wel (goed) gemonteerd?

Bijlagen:

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-05-2015 16:27 #151206 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Koppelings-hoofdcilinder komt niet meer terug
Die veer is toch alleen maar om de koppelingsgaffel van het koppelingslager af te halen, zodat die biet onnodig slijt.

De veren van de koppeling zelf moeten sterk genoeg zijn om alles terug te drukken.

Maar op druk verwacht ik dat hij door de oliedruk goed wordt teruggedrukt, heb je hem wel goed ontlucht?

Edit, heb ook eens mijn hulpcillinder moeten vervangen, een maand later was de hoofdcilinder aan de beurt, het kan goed zijn dat beide gewoon versleten zijn.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-05-2015 03:49 #151235 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Koppelings-hoofdcilinder komt niet meer terug
Beste Jens, je vader heeft gelijk, je moet de hoofdkoppelingscilinder met de zuiger in de uiterste stand naar buiten monteren, dan de hulpkoppelingscilinder.
De olie ervan onderuit via de ontluchtingsnipel met een oud oliespuitje (slangtje van oliespuit naar ontluchtingsnippel) naar de hoofdkoppelingscilinder opvullen, weet je zeker dat je geen lucht heb in je systeem.
Dan zou de zaak weer moeten werken.
En de veer dient er voor om het druklager tijdens het rijden van de drukgroep vrij te houden.

success

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD