240 achteras onder amazon/p1800s 1966

• Gideon Los
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-04-2015 13:57 #150504 door Gideon Los
240 achteras onder amazon/p1800s 1966 is gemaakt door Gideon Los
In het verleden zijn er diverse achteras conversies geweest voor o.a. late amazon sedans en de combi. Het gaat hier om het vervangen van de amazon achteras door een volvo 240 as. Maar nu vraag ik mij af of deze conversie ook uit te voeren is voor een amazon/p1800 uit 1966 met dus het eerste type achteras.

En de aansluitingen van de asverbindingen van bv een 1966 -er amazon naar de carroserie, verschillen die met bv een 1970-er amazon? Of zijn de asverbindingen aan de carrosserie van beide amazon's gelijk?

Ik heb al een tijdje de zoekfunctie gebruikt, maar kom er toch niet uit.

Iemand ideeën hierover?

Alvast bedankt...

P1800S, P1800ES, Matra Murena

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2015 19:34 #150510 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 240 achteras onder amazon/p1800s 1966
Hallo Gideon,

De bevestiging is duidelijk verschillend, maar ook om een 240-as aan een late Amazon te hangen moet er gelast worden. Dat maakt dus niet veel uit. De laswerkzaamheden zelf moeten wel uiterst nauwkeurig uitgevoerd worden zodat de as niet scheef komt te zitten. Veel werk, maar onmisbaar, is het maken van een (houten) frame voor de oude as waarin je de maten copieert van de ophangpunten. Dan is het "alleen" nog maar een kwestie van wat dik staal buigen, knippen en aan de 240-as lassen.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Gideon Los
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-04-2015 22:58 #150518 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic 240 achteras onder amazon/p1800s 1966
Teun, dank voor je reactie.

In beide gevallen(lees assen) moet er secuur gemeten en gelast worden. Daar ging ik al vanuit. Maar ik heb hier en daar gelezen dat de latere type ophanging van de as sterker is en beter rijd. Dus daar ga ik dan maar voor.

Dus een nieuwere type as scoren en daar de ophangpunten vanaf slijpen , of de ophangpunten namaken.

Maar..., als ik dan de 240 as met type 2 ophangpunten (as zijde)ga gebruiken, moet ik dan ook nog de ophangpunten aan de carrosserie wijzigen? De ophangpunten aan de carrosserie van type 1 en type 2 zijn niet gelijk? Klopt dat?

En stel dat ik 200 pk in het vooronder heb, dan ook maar de aandrijfas van de 240 gebruiken? De standaard aandrijfas kan zulke vermogen niet aan ?

P1800S, P1800ES, Matra Murena

• Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2015 08:45 #155427 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic 240 achteras onder amazon/p1800s 1966
Nog iets gebeurd?

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2015 13:41 #155500 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic 240 achteras onder amazon/p1800s 1966

"Arno Pfennings" schreef:
Nog iets gebeurd?

Ja, ik heb mijn amazon (met type 1 achteras) verkocht. Ik zag het niet zitten om de auto op te knappen en aangezien er een 1e type achteras onder zat was het ook niet zo interessant voor mij. Laatste type achteras (bevestiging) rijd gewoon beter denk ik.

Ondertussen wel een p1800Es gekocht waar in de toekomst een 240 achteras onder komt. Dus heb ik aan de hand van een sloop achteras amazon(2) een mal gemaakt . Was wel even wat werk, maar nu kan ik een goede 240 achteras onder mijn ES knopen.

Ik hoop dat het werkt allemaal, en het zal nog even uitzoeken zijn ivm de handrem , maar heb er wel vertrouwen in.