Sperdifferentieel Limited slip differential ervaringen
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Vergelijking tussen normaal/open en sper?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In het gewone wegverkeer merk je hier niks van, maar op gravel en zand komen de voordelen wel tot uiting.
Denk dat dit echt iets is voor de 'off road' landen en de rally.... de enige klassieker Volvo die hier standaard mee is uitgerust, was de Amazon 123GT Canadian, dat is een land waar je er wel eens plezier van kunt hebben in de sneeuw.
Natuurlijk ook de R afdeling van Volvo in de 60-er jaren, verwacht dat er niet veel van deze oude heren nog dit forum lezen.
Probeer Flok Boer, Guus Benistant of Michiel Campagne eens te Googelen en vraag het ze.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Maar daar heb ik 1,5 jaar geleden voor het laatst mee gereden en 2 jaar geleden op snelheid...
Het haalt een klein beetje het onderstuur weg, verder nog niet echt kunnen testen, al is denk ik ook 25% aan de lage kant vandaar dat ik in de toekomst wellicht een torssen wil.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Het inbouwen is op zichzelf niet moeilijk, maar vereist wel veel ervaring.
Officieel heb je voor de DANA-spicer-assen een spreidapparaat nodig om het kroonwiel te verwijderen, maar soms komt dit ding je gewoon tegemoet vallen als je de lagerkappen verwijderd. Dat is dus niet goed.
Een sperdifferentieel verschuift het draaimoment naar het wiel met de meeste weerstand, dus je houdt je aandrijving.
Een lamellensper (voor het gemak even LSD genoemd) werkt voor rallywerk beter dan een "toque sensing" (TORSEN). De laatste is leuk voor die lui in een Hondaatje of Opeltje die van dat driften doen met een petje achterstevoren en subwoofers van 1 meter doorsnede. Ik heb er mee gereden en vind het helemaal niet fijn.
Probleem is dat de originele Volvo-LSD's nauwelijks meer te krijgen zijn. Daarbij komt dat in vakkringen een sperwaarde van 25% ook wel vergeleken wordt met dikke olie. 40% is lekker. 75% is voor rally-pro's.
ZF maakte vroeger de Lock-O-Matic LSD die je veel in BMW's tegenkwam (heb ik er drie van gehad). Ook daar begon het met 25%, maar door het toevoegen van lamellen kon je dat in stappen opvoeren: 40%, 45%, 75% en bijna 100%.
ZF maakt ze echter niet meer. Ik heb onlangs gebeld omdat ze een "Historik-Abteilung" in het leven hebben geroepen, maar dat bleek alleen voor hele dure versnellingsbakken die in Ferrari's en soortgelijke auto's zaten.
Hoe lastiger het wordt voor de achterwielen om ten opzichte van elkaar te verdraaien, hoe meer onderstuur zich ontwikkelt. (haalt onderstuur dus niet weg bij achterwielaandrijving Kevin)
Bij hoge sperwaarden (75%) wordt de auto "zoekerig" bij rechtuit rijden en is gevaarlijk voor de onervarene.
Wil je een top-product moet je naar Drexler in Beieren gaan (die doen de hele DTM), maar dan kost het ongeveer € 3000,00 - €3.500,00 en daar komt dan nog de achterasrevisie bij. Setje lagers gaat richting € 175,00. Nieuw kroonwiel/pignon € 300,00 - 350,00.
Sellholm-Tuning in Zweden levert ook LSD's waarvan ik alleen niet weet wat de levensduur is. De lamellen moeten bij een stevige rijstijl namelijk wel een keertje vernieuwd worden. Dan kunnen er gelijk weer nieuwe banden op want die slijten gezellig mee in rap tempo.
Voor een Torsen van bijvoorbeeld Quaife ben je een duizendje kwijt. (Biesheuvel autosport)
Dan vind ik ook nog dat een LSD onderdeel moet zijn van en groter geheel: motor, remmen, ophanging en daarmee wordt de begroting wel heel erg onaangenaam.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Ik zat zelf te denken aan een truetrac, maar heb nog geen verdeler voor Europa kunnen vinden...
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Mooie info Teun,
Ik zat zelf te denken aan een truetrac, maar heb nog geen verdeler voor Europa kunnen vinden...
Er zit wel een leverancier in Nederland. Ben zelf ook van plan nog eens een true trac te monteren.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Interessant..."Boele Braaksma" schreef:
Er zit wel een leverancier in Nederland. Ben zelf ook van plan nog eens een true trac te monteren.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
True trac is wel het type wat ik wil... Ik ga eens wat offertes opvragen. Nogal een dure hobby
- Tom Fransen
- Junior lid
-
Standaard allemaal met 25% sperwerking. Voor de levensduur is het belangrijk dat er de juiste olie inzit (SAF-X o.a. van Castrol, het is hetzelfde type olie als voor BMW achterasversnellingbakken) die je eigenlijk iedere 10.000km moet verversen aangezien het frictiemateriaal van de plaatjes de olie vervuilen en de smering voor de lagers dan drastisch terugloopt.
Ook wordt een as met platensper veel warmer (tsja, frictie) waar de olie ook niet beter van wordt. Niet voor niets heeft Alfa jaren een tussenring geleverd voor het onderdeksel van de achteras zodat er een liter olie meer in paste bij sportgebruik.
Ervaring is dat bij straatgebruik na 50.000km. de plaatjes wel zo ver versleten zijn dat de sperwerking duidelijk afneemt.
Bij racers of rallye kun je door het schuiven en toevoegen van de frictieplaatjes en tussenplaten een sperwerking tot dik 75% verkrijgen en door het geheel voor te spannen een nog meer "bijtend" differentieel krijgen.
25% is prima mee te rijden. Onderstuurt niet te veel en verrast je ook niet in de regen.
50% is echt de grens voor weggebruik. Bij korte bochten die vlot genomen worden neemt het onderstuur al duidelijk toe (als je power hebt natuurlijk wel door gas te geven om te zetten naar overstuur) en in regen moet je er wel aan denken dat er een sper inzit want als de achterkant omkomt bij een achterwielaandrijver komt ie veel sneller (snel tegensturen en driften is dan de sport)
Ik rij zelf 50% sper in mijn Alfa Giulia (met een kleine 200pk..) die ik af en toe voor heuvelklims gebruik. Ben het gewend (zelf meer dan 15 jaar geraced met van alles) maar eigenlijk is 50% gewoon te veel voor op de weg.
75% Alles wat bij 50% genoemd is factor 2. Dus in mijn ogen alleen voor puur race of rallye gebruik met minimaal 200pk.
Uiteraard verschilt alles een beetje per merk maar de basis is volgens mij goed vergelijkbaar.
Thom
The difference between men and boys is the price of their toys.