- Berichten: 52
geluid lagers achteras
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
24-02-2015 18:21 #148886
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
geluid lagers achteras is gemaakt door Marcel van den Berg
Hallo,
Zoals vele klassieke-Volvorijders ben ik in de weer om de geluidsproductie van mijn aandrijflijn te temperen. Vorig jaar ben ik hier met frisse moed aan begonnen maar het is een beetje een waterbedprobleem aan het worden. Als ik het ene karwei heb aangepakt dient het volgende zich weer aan.
Ik heb de nu mijn cardan laten balanceren en van drie nieuwe kruisjes laten voorzien (tussenlager is nog goed), ik heb alle ophangrubbers van de achteras vervangen en ik heb de linker remtrommel vervangen. (die was nogal krom). De steekassen lijken nog goed te zijn. Toen ik de as er onder vandaan had heb ik ook de olie bijgevuld.
Dit alles heeft tot gevolg dat het snelheidsbereik waarin de brom opspeelt wel kleiner is geworden en de auto sowieso strakker weg rijdt, maar het is dus nog steeds niet 100% verholpen. De brom blijft bij 80 km/h, en dat is nou juist mijn favoriete zondagmiddag snelheid.
Nu viel mij op dat als de wielen vrij draaien de lagers een licht ratelend geluid maken. Hoort dit? Ik merk bij het rijden geen verschil als in de brom als ik links of rechts stuur.
Wat ik ook voel is dat er speling in het differentieel zit. Kan dit tot een brom leiden?
In reeds bestaande topics over achteras-malleur wordt vaak gezegd dat je versleten lagers kan opmerken door naar links of rechts te sturen, maar wat als ze beide slecht zijn?
alvast bedankt voor jullie reacties.
Marcel van den Berg
Volvo 121 B18A bj. 1962
Zoals vele klassieke-Volvorijders ben ik in de weer om de geluidsproductie van mijn aandrijflijn te temperen. Vorig jaar ben ik hier met frisse moed aan begonnen maar het is een beetje een waterbedprobleem aan het worden. Als ik het ene karwei heb aangepakt dient het volgende zich weer aan.
Ik heb de nu mijn cardan laten balanceren en van drie nieuwe kruisjes laten voorzien (tussenlager is nog goed), ik heb alle ophangrubbers van de achteras vervangen en ik heb de linker remtrommel vervangen. (die was nogal krom). De steekassen lijken nog goed te zijn. Toen ik de as er onder vandaan had heb ik ook de olie bijgevuld.
Dit alles heeft tot gevolg dat het snelheidsbereik waarin de brom opspeelt wel kleiner is geworden en de auto sowieso strakker weg rijdt, maar het is dus nog steeds niet 100% verholpen. De brom blijft bij 80 km/h, en dat is nou juist mijn favoriete zondagmiddag snelheid.
Nu viel mij op dat als de wielen vrij draaien de lagers een licht ratelend geluid maken. Hoort dit? Ik merk bij het rijden geen verschil als in de brom als ik links of rechts stuur.
Wat ik ook voel is dat er speling in het differentieel zit. Kan dit tot een brom leiden?
In reeds bestaande topics over achteras-malleur wordt vaak gezegd dat je versleten lagers kan opmerken door naar links of rechts te sturen, maar wat als ze beide slecht zijn?
alvast bedankt voor jullie reacties.
Marcel van den Berg
Volvo 121 B18A bj. 1962
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
24-02-2015 22:04 #148902
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic geluid lagers achteras
Het nemen van bochten kan inderdaad een goede graadmeter zijn om je lagergeluid wat te verhevigen en zo de vinger op de zere plek te krijgen.Als ze beiden versleten zijn zal de auto in beide richtingen een verergering geven van geluid.
Je noemt een aantal zaken die misschien nog iets genuanceerd kunnen worden;
-Bij vrijdraaiende wielen hoor je je lagers ratelen, dat zijn denk ik je zonnewielen in je differentieel, die kunnen inderdaad een wat ratelend geluid/gevoel geven.Je zou dat geluid uit je diff misschien kunnen controleren door beide achterwielen tegelijk dezelfde richting op te draaien (met een helper of op de krik, aangedreven door de motor, met uiteraard met de nodige voorzorg)
-Je voelt speling op je differentieel, ik denk dat je de tandspeling voelt (hoop tenminste niet dat je lagerspeling bedoelt op je diff.) Speling /vrije slag tussen aandrijfasflens en steekassen is normaal. Natuurlijk zal overmatige vrije slag duiden op dito slijtage maar dat terzijde.
Versleten lagers kan je horen, ze gaan dan zingen/gonzen etc. ,als er sprake is van ratelen dan is het echt héél erg, dan is het einde van het betreffende lager dicht bij, moet je geen 100KM meer mee willen rijden dan.
Als er sprake is van gonzen is het verstandig de steekassen eens te demonteren en de lagers te inspecteren.
Droge lagers geven meer herrie dan lagers die lekker in het vet draaien.Als de lagers er bijvoorbeeld 25jr. niet uit geweest zijn moet je je van het vet ook niet veel meer voorstellen.
Als je het lager er uit hebt moeten de kegels mooi glimmen en vrij zijn van pitten of andere onregelmatigheden.
De lagercups moeten mooi glimmen, ietsje dof kan nog maar echt dof wijst op versleten lagers.
De lagers moeten verder op de juiste speling worden afgesteld, ook niet onbelangrijk t.a.v. geluidsproduktie.
Bij de amazon-assen is het bovendien belangrijk hoé je die speling af stelt, welke zijde shimmen etc.
Tot slot, in z'n algemeenheid zal je niet ontkomen aan achterasgeluiden, het is tenslotte best grove techniek van 50jr. oud.
(Mee)rijden met wat andere ama's zal je ook helpen bij je beoordeling hoe erg het bij jou is.
Om ook nog te onthouden; bij de combi hoor je de geluiden sterker dan bij de sedan door de isolerende werking van de sedan-carrosserievorm.
groet, Jan
PS (mocht je soms niet weten waaróm achterwiellagers in samenhang met elkaar afgesteld moeten worden dan heb ik nog wel een stukje tekst)
Zie hier; Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Je noemt een aantal zaken die misschien nog iets genuanceerd kunnen worden;
-Bij vrijdraaiende wielen hoor je je lagers ratelen, dat zijn denk ik je zonnewielen in je differentieel, die kunnen inderdaad een wat ratelend geluid/gevoel geven.Je zou dat geluid uit je diff misschien kunnen controleren door beide achterwielen tegelijk dezelfde richting op te draaien (met een helper of op de krik, aangedreven door de motor, met uiteraard met de nodige voorzorg)
-Je voelt speling op je differentieel, ik denk dat je de tandspeling voelt (hoop tenminste niet dat je lagerspeling bedoelt op je diff.) Speling /vrije slag tussen aandrijfasflens en steekassen is normaal. Natuurlijk zal overmatige vrije slag duiden op dito slijtage maar dat terzijde.
Versleten lagers kan je horen, ze gaan dan zingen/gonzen etc. ,als er sprake is van ratelen dan is het echt héél erg, dan is het einde van het betreffende lager dicht bij, moet je geen 100KM meer mee willen rijden dan.
Als er sprake is van gonzen is het verstandig de steekassen eens te demonteren en de lagers te inspecteren.
Droge lagers geven meer herrie dan lagers die lekker in het vet draaien.Als de lagers er bijvoorbeeld 25jr. niet uit geweest zijn moet je je van het vet ook niet veel meer voorstellen.
Als je het lager er uit hebt moeten de kegels mooi glimmen en vrij zijn van pitten of andere onregelmatigheden.
De lagercups moeten mooi glimmen, ietsje dof kan nog maar echt dof wijst op versleten lagers.
De lagers moeten verder op de juiste speling worden afgesteld, ook niet onbelangrijk t.a.v. geluidsproduktie.
Bij de amazon-assen is het bovendien belangrijk hoé je die speling af stelt, welke zijde shimmen etc.
Tot slot, in z'n algemeenheid zal je niet ontkomen aan achterasgeluiden, het is tenslotte best grove techniek van 50jr. oud.
(Mee)rijden met wat andere ama's zal je ook helpen bij je beoordeling hoe erg het bij jou is.
Om ook nog te onthouden; bij de combi hoor je de geluiden sterker dan bij de sedan door de isolerende werking van de sedan-carrosserievorm.
groet, Jan
PS (mocht je soms niet weten waaróm achterwiellagers in samenhang met elkaar afgesteld moeten worden dan heb ik nog wel een stukje tekst)
Zie hier; Heeelp !!! ik krijg mijn achteras er niet uit
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





