Achteras probleem

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-10-2014 21:40 #144342 door Jasper Stoop
Achteras probleem is gemaakt door Jasper Stoop
Hallo volvomannen,

Mijn 164 had nogal wat last van trillingen waardoor de auto op verschillende snelheden begon te schudden. Dus eerst de wielen maar eens uit laten balanceren. Daar werd het stukken beter van maar nog lang niet goed genoeg. Onder de auto was goed te zien dat de aandrijfas uit zijn lood shoot bij 40km/uur. Dus laten richten en balanceren in Veendam.
De as er weer onder gezet en nu ging hij rond de 120 en hoger weer trillen dus ik dacht, gezien mijn banden vrij uitgedroogd waren 4 nieuwe Michelin banden laten monteren. De auto rijd steeds beter maar nu rond de 110/120 schud hij nog steeds. Heb de auto op de krik gezet en nu blijkt dat mijn linker achterwiel bij 80km p/u begint te stuiteren....
Kan dit aan de achteras liggen?, komt dit iemand bekend voor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
08-10-2014 22:07 #144348 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Achteras probleem
Hallo Jasper,

Je hebt in elk geval geen halve maatregelen getroffen!
Ik zou mij kunnen voorstellen dat een achterwiellager dat verrot is en daarom een vracht speling heeft dit verschijnsel zou kunnen veroorzaken.
Goed goed het wiel ook gebalanceerd is, de ruimte geeft de mogelijkheid dat je wiel eenmaal in onbalans heen en weer blijft stuiteren in de ruimte van het lager.

Maar; je zou dan en fikse lekkage moeten hebben aan de betreffende zijde en de speling moet heel duidelijk voelbaar zijn.Bijna zodanig voelbaar dat het opgevallen moet hebben bij het de en monteren van het wiel.......

Verder (ik weet dat Michelin niet zomaar een band is) eens goed kijken bij met de hand ronddraaien of er geen hoogteslag/karkasbreuk in de band zit.

Eveneens goed kijken of de velgrand binnen en buitenzijde echt rond loopt en geen hoogteslag vertoond, bijvoorbeeld als gevolg van een flinke aanvaring met een stoeprand o.i.d.

Als je niets ziet/merkt de wielen links eens wisselen van voor naar achter.

pffff, ik zou het verder ook even niet weten.

o ja, dat trillen bij 80Km/u constateer je dat met de as opgekrikt dicht bij het wilelager onder de asbuis of hangt de as vrij onder de auto terwijl je de carrosserie opgekrikt hebt?
Als de as vrij hangt zou ik mij nog voor kunnen stellen dat een (normaal minieme) onbalans zichzelf versterkt bij een bepaalde frequentie met als gevolg hetgeen jij beschrijft.
Dat zou dan niet per sé de oorzaak hoeven aan te wijzen, t'is dan meer een gevolg van de gebruikte methode van opkrikken.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je de asbuis met het hele autogewicht zo dicht mogelijk bij het wiel op een bok of stapel betonklinkers laat steunen.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2014 22:38 #144351 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Achteras probleem
Het kan natuurlijk ook nog zijn dat dit wiel niet goed gebanceerd is, of dat er een loodje niet goed vast zat en dat je die verloren bent. Dat laatste heb ik ook eens gehad toen ze gewoon klemlood hadden gebruikt op m'n lichtmetalen ATS velgen; sindsdien vraag ik plaklood.
Wielen wisselen kan hier uitsluitsel in brengen.
In een uiterst geval kan je ook nog je wiel laten balanceren terwijl hij onder je auto zit, dan wordt tenminste alles mee gebalanceerd, van wieldop tot remtrommel. Hiervoor zal niet iedere bandenboer de apparatuur hebben, maar bij vrachtwagens is deze methode vrij gebruikelijk.
Tenminste, toen ik nog vakantiewerk deed in de werkplaats van de Nebim (importeur Volvo vrachtwagens) deed men dat zo. Long time ago trouwens :roll:

Groet, Hans

• Jasper Stoop
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-10-2014 14:07 #144457 door Jasper Stoop
Beantwoord door Jasper Stoop in topic Achteras probleem
Bedankt voor de tips :)

Ik heb inderdaad de carrosserie opgekrikt en zal het eens op de as zelf proberen. Wielen kan ik ook uitwisselen.
Wel voel ik een hele kleine speling in de achteras maar heb geen lekkage...wel genoeg olie in de cardan.
Er zit ook een behoorlijke vrije slag in het differentieel zelf als je aan de as draait in stilstand, vermoed zelf dat het geheel wat versleten is....
Kan een gehele as kopen voor 100 euro dus als ik het niet duidelijk kan vinden ga ik die vervangen en dan maar hopen dat het dan goed is. Een auto van dit kaliber moet gewoon trillingsvrij over de weg heel zoeven toch?

Morgen weer even sleutelen als het droog is....

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2014 17:29 #144465 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Achteras probleem
Heb je de versnellingsbak olienivo gecheckt ?.
Als je ontkoppelt in zijn vier, als hij trilt, is dan de vibratie weg of blijft deze bestaan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD