Geen druk koppelingspedaal

• Van Hingene Cuypers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2014 10:59 #144031 door Van Hingene Cuypers
Geen druk koppelingspedaal is gemaakt door Van Hingene Cuypers
Beste Volvo liefhebbers,

Ik heb een maand geleden een volvo amazon 122s gekocht uit 1967. Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met mechanica van de motor, maar ik zoek toch graag mijn problemen vooraf op om dan zonder verassingen naar de garage te kunnen gaan. Het defect waar ik momenteel over wil spreken is wanneer ik de koppeling indruk dat ik amper kracht op moet zetten. Hierdoor komt er dan nog een tweede probleem namelijk dat ik zelfs niet kan schakelen zonder altijd mijn motor uit te zetten en dan pas mijn versnelling kan veranderen. Als ik dan een paar toeren heb gereden lukt soms wel nog is te schakelen maar dit kan toch totaal niet gezond zijn voor mijn versnellingsbak.

Ik denk persoonlijk dat dit aan één van de pompjes ligt om de druk te voorzien op mijn koppelingspedaal of aan mijn koppelingsolie kan dit kloppen? Kan iemand mij dit probleem verklaren aub?

Groeten,
Cuypers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2014 12:36 #144036 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Geen druk koppelingspedaal
Is waarschijlijk een defect in het hydraulische systeem.
Kijk eerst eens of er nog genoeg olie in het systeem zit (de kleine aluminium) hoofdkoppleings cilinder onder de motorkap (zit op het schutboard net boven de stuurstang.
Als dit potje niet vol zit, zit er ergens een lek:
Kan de hoofdkoppelingscilinder zijn (zit geintergreerd met de potje)
of de hulpcilinder, zit aan de zijkant van het koppelingshuis net achetr de startmotor.

Bij goed onderhoud is dit een (bijna) feiloos systeem. Bij gebrekkig onderhoud (en ook bij lange stilstand) er storingsgevoelig
Goed onderhoud = regelmatig gebruiken en elke 2 jaar de hydraulische olie verversen!

Als het ydraulische systeem ok is dan kan er nog altijd een mechanisch probleem zijn; afstelling of een verbogen koppelingsgaffel.

• Van Hingene Cuypers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2014 13:19 #144039 door Van Hingene Cuypers
Beantwoord door Van Hingene Cuypers in topic Geen druk koppelingspedaal
Bedankt Han voor de info. Het mindere is voor mij dat het de cilinder leeg is buiten een klein bodempje. Hoe kan ik dit oplossen en zal dit mij veel kosten?

Dit is toch het juiste onderdeel dat ik bekijk trouwens?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2014 18:45 #144049 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Geen druk koppelingspedaal
Hij lekt dus ergens, waarschijnlijk beneden bij de hulpcilinder, dit zou ik even checken, als hij boven bij de hoofdcylinder lekt dan loopt remolie op je binnenscherm.
Beiden zijn gemakkelijk te reviseren met een revisiesetje, verkrijgbaar bij het KVO
Waar woon je ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Van Hingene Cuypers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2014 08:22 #144079 door Van Hingene Cuypers
Denk niet vlakbij voor jou want woon in belgie in de buurten van Antwerpen :?

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2014 21:17 #144105 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Geen druk koppelingspedaal
Tja, op zich is er wel een verbinding via de posterijen, als je jouw hoofdcylinder en hulpcilinder opstuurt, kan ik ze reviseren.
Mocht je belangstelling hebben, stuur een PB

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2014 15:41 #144145 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Geen druk koppelingspedaal
En nieuw bij bijvoorbeeld Scandcar: 55 euro voor de hoofdcilinder met het potje, art nr 653094 en 59.95 euro voor de hulpcilinder, art nr 676030.
(Bij de Onderdelenshop van de club vind ik alleen de originele Girling hoofdcilinder en die kost dan opeens 156 euri!!!! :lol: )

Giet eerst eens wat remolie in het potje en koppel een paar keer, dan kun je zien waar het blijft....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2014 16:50 #144149 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Geen druk koppelingspedaal
Het vervangen is niet echt een klus waar je voor naar de garage moet denk ik... ik heb het zelfde gehad, bij mij was ongeveer alles lek behalve mijn binnenspiegel. :lol:
Het is een hoofdkoppelingscilinder met een stift aan je pedaal vast gemaakt, kijk/voel naar olie binnen onder de bekleding, dan gaat er een koperen leiding naar beneden halverwege gaat deze over in een rubberen slang naar de hulpkoppeling. Zoals eerder gezegd, een eenvoudig systeem check de rubbers, en de slang... Ik zie wel dat je schutbord er niet helemaal fris uitziet, kan door de olie komen, remolie lost de lak op en trekt vocht aan. Heren, ben ik nog ff de weg kwijt, remolie DOT 4 of DOT 5?

Succes, Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2014 16:59 #144150 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Geen druk koppelingspedaal
4 dus. ;)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Van Hingene Cuypers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2014 14:12 #144310 door Van Hingene Cuypers
Bedankt iedereen voor de info. Ik heb een lokale garagist gevonden die mij dit wel wilt uitleggen hoe te repareren.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD