Geen druk koppelingspedaal

• Van Hingene Cuypers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2014 10:59 #144031 door Van Hingene Cuypers
Geen druk koppelingspedaal is gemaakt door Van Hingene Cuypers
Beste Volvo liefhebbers,

Ik heb een maand geleden een volvo amazon 122s gekocht uit 1967. Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met mechanica van de motor, maar ik zoek toch graag mijn problemen vooraf op om dan zonder verassingen naar de garage te kunnen gaan. Het defect waar ik momenteel over wil spreken is wanneer ik de koppeling indruk dat ik amper kracht op moet zetten. Hierdoor komt er dan nog een tweede probleem namelijk dat ik zelfs niet kan schakelen zonder altijd mijn motor uit te zetten en dan pas mijn versnelling kan veranderen. Als ik dan een paar toeren heb gereden lukt soms wel nog is te schakelen maar dit kan toch totaal niet gezond zijn voor mijn versnellingsbak.

Ik denk persoonlijk dat dit aan één van de pompjes ligt om de druk te voorzien op mijn koppelingspedaal of aan mijn koppelingsolie kan dit kloppen? Kan iemand mij dit probleem verklaren aub?

Groeten,
Cuypers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-09-2014 12:36 #144036 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Geen druk koppelingspedaal
Is waarschijlijk een defect in het hydraulische systeem.
Kijk eerst eens of er nog genoeg olie in het systeem zit (de kleine aluminium) hoofdkoppleings cilinder onder de motorkap (zit op het schutboard net boven de stuurstang.
Als dit potje niet vol zit, zit er ergens een lek:
Kan de hoofdkoppelingscilinder zijn (zit geintergreerd met de potje)
of de hulpcilinder, zit aan de zijkant van het koppelingshuis net achetr de startmotor.

Bij goed onderhoud is dit een (bijna) feiloos systeem. Bij gebrekkig onderhoud (en ook bij lange stilstand) er storingsgevoelig
Goed onderhoud = regelmatig gebruiken en elke 2 jaar de hydraulische olie verversen!