- Berichten: 5
Geen druk koppelingspedaal
- Van Hingene Cuypers
- Nieuw lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                30-09-2014 10:59                #144031
        door Van Hingene Cuypers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Geen druk koppelingspedaal is gemaakt door Van Hingene Cuypers            
    
        Beste Volvo liefhebbers,
Ik heb een maand geleden een volvo amazon 122s gekocht uit 1967. Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met mechanica van de motor, maar ik zoek toch graag mijn problemen vooraf op om dan zonder verassingen naar de garage te kunnen gaan. Het defect waar ik momenteel over wil spreken is wanneer ik de koppeling indruk dat ik amper kracht op moet zetten. Hierdoor komt er dan nog een tweede probleem namelijk dat ik zelfs niet kan schakelen zonder altijd mijn motor uit te zetten en dan pas mijn versnelling kan veranderen. Als ik dan een paar toeren heb gereden lukt soms wel nog is te schakelen maar dit kan toch totaal niet gezond zijn voor mijn versnellingsbak.
Ik denk persoonlijk dat dit aan één van de pompjes ligt om de druk te voorzien op mijn koppelingspedaal of aan mijn koppelingsolie kan dit kloppen? Kan iemand mij dit probleem verklaren aub?
Groeten,
Cuypers
    Ik heb een maand geleden een volvo amazon 122s gekocht uit 1967. Ik heb zelf weinig tot geen ervaring met mechanica van de motor, maar ik zoek toch graag mijn problemen vooraf op om dan zonder verassingen naar de garage te kunnen gaan. Het defect waar ik momenteel over wil spreken is wanneer ik de koppeling indruk dat ik amper kracht op moet zetten. Hierdoor komt er dan nog een tweede probleem namelijk dat ik zelfs niet kan schakelen zonder altijd mijn motor uit te zetten en dan pas mijn versnelling kan veranderen. Als ik dan een paar toeren heb gereden lukt soms wel nog is te schakelen maar dit kan toch totaal niet gezond zijn voor mijn versnellingsbak.
Ik denk persoonlijk dat dit aan één van de pompjes ligt om de druk te voorzien op mijn koppelingspedaal of aan mijn koppelingsolie kan dit kloppen? Kan iemand mij dit probleem verklaren aub?
Groeten,
Cuypers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 1300
            
        
                30-09-2014 12:36                #144036
        door Han Misdom
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Han Misdom in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        Is waarschijlijk een defect in het hydraulische systeem.
Kijk eerst eens of er nog genoeg olie in het systeem zit (de kleine aluminium) hoofdkoppleings cilinder onder de motorkap (zit op het schutboard net boven de stuurstang.
Als dit potje niet vol zit, zit er ergens een lek:
Kan de hoofdkoppelingscilinder zijn (zit geintergreerd met de potje)
of de hulpcilinder, zit aan de zijkant van het koppelingshuis net achetr de startmotor.
Bij goed onderhoud is dit een (bijna) feiloos systeem. Bij gebrekkig onderhoud (en ook bij lange stilstand) er storingsgevoelig
Goed onderhoud = regelmatig gebruiken en elke 2 jaar de hydraulische olie verversen!
Als het ydraulische systeem ok is dan kan er nog altijd een mechanisch probleem zijn; afstelling of een verbogen koppelingsgaffel.
    Kijk eerst eens of er nog genoeg olie in het systeem zit (de kleine aluminium) hoofdkoppleings cilinder onder de motorkap (zit op het schutboard net boven de stuurstang.
Als dit potje niet vol zit, zit er ergens een lek:
Kan de hoofdkoppelingscilinder zijn (zit geintergreerd met de potje)
of de hulpcilinder, zit aan de zijkant van het koppelingshuis net achetr de startmotor.
Bij goed onderhoud is dit een (bijna) feiloos systeem. Bij gebrekkig onderhoud (en ook bij lange stilstand) er storingsgevoelig
Goed onderhoud = regelmatig gebruiken en elke 2 jaar de hydraulische olie verversen!
Als het ydraulische systeem ok is dan kan er nog altijd een mechanisch probleem zijn; afstelling of een verbogen koppelingsgaffel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Van Hingene Cuypers
- Nieuw lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 5
            
        
                30-09-2014 13:19                #144039
        door Van Hingene Cuypers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Van Hingene Cuypers in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                30-09-2014 18:45                #144049
        door Ed van der Zee
    
    
	    
    
            
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Ed van der Zee in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        Hij lekt dus ergens, waarschijnlijk beneden bij de hulpcilinder, dit zou ik even checken, als hij boven  bij de hoofdcylinder lekt dan loopt remolie op je binnenscherm.
Beiden zijn gemakkelijk te reviseren met een revisiesetje, verkrijgbaar bij het KVO
Waar woon je ?
            Beiden zijn gemakkelijk te reviseren met een revisiesetje, verkrijgbaar bij het KVO
Waar woon je ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Van Hingene Cuypers
- Nieuw lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 5
            
        
                01-10-2014 08:22                #144079
        door Van Hingene Cuypers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Van Hingene Cuypers in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        Denk niet vlakbij voor jou want woon in belgie in de buurten van Antwerpen    
     
     
     Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                01-10-2014 21:17                #144105
        door Ed van der Zee
    
    
	    
    
            
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Ed van der Zee in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        Tja, op zich is er wel een verbinding via de posterijen, als je jouw  hoofdcylinder en hulpcilinder opstuurt, kan ik ze reviseren.
Mocht je belangstelling hebben, stuur een PB
            Mocht je belangstelling hebben, stuur een PB
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                03-10-2014 15:41                #144145
        door Tom Steverink
    
    
	    
    
            
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Tom Steverink in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        En nieuw bij bijvoorbeeld Scandcar: 55 euro voor de hoofdcilinder met het potje, art nr 653094 en 59.95 euro voor de hulpcilinder, art nr 676030.
(Bij de Onderdelenshop van de club vind ik alleen de originele Girling hoofdcilinder en die kost dan opeens 156 euri!!!! :lol: )
Giet eerst eens wat remolie in het potje en koppel een paar keer, dan kun je zien waar het blijft....
            (Bij de Onderdelenshop van de club vind ik alleen de originele Girling hoofdcilinder en die kost dan opeens 156 euri!!!! :lol: )
Giet eerst eens wat remolie in het potje en koppel een paar keer, dan kun je zien waar het blijft....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 430
            
        
                03-10-2014 16:50                #144149
        door Ruud Klok (GAST)
    
    
	    
    
            
Volvo... Drive it like You hate it ... I think it likes it...
 ... I think it likes it...
        
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        Het vervangen is niet echt een klus waar je voor naar de garage moet denk ik... ik heb het zelfde gehad, bij mij was ongeveer alles lek behalve mijn binnenspiegel.  :lol:
Het is een hoofdkoppelingscilinder met een stift aan je pedaal vast gemaakt, kijk/voel naar olie binnen onder de bekleding, dan gaat er een koperen leiding naar beneden halverwege gaat deze over in een rubberen slang naar de hulpkoppeling. Zoals eerder gezegd, een eenvoudig systeem check de rubbers, en de slang... Ik zie wel dat je schutbord er niet helemaal fris uitziet, kan door de olie komen, remolie lost de lak op en trekt vocht aan. Heren, ben ik nog ff de weg kwijt, remolie DOT 4 of DOT 5?
Succes, Ruud
            Het is een hoofdkoppelingscilinder met een stift aan je pedaal vast gemaakt, kijk/voel naar olie binnen onder de bekleding, dan gaat er een koperen leiding naar beneden halverwege gaat deze over in een rubberen slang naar de hulpkoppeling. Zoals eerder gezegd, een eenvoudig systeem check de rubbers, en de slang... Ik zie wel dat je schutbord er niet helemaal fris uitziet, kan door de olie komen, remolie lost de lak op en trekt vocht aan. Heren, ben ik nog ff de weg kwijt, remolie DOT 4 of DOT 5?
Succes, Ruud
Volvo... Drive it like You hate it
 ... I think it likes it...
 ... I think it likes it...
        Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
            
        
                03-10-2014 16:59                #144150
        door Tom Steverink
    
    
	    
    
            
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Tom Steverink in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        4 dus.    
     
             
     Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Van Hingene Cuypers
- Nieuw lid
- 
              
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 5
            
        
                08-10-2014 14:12                #144310
        door Van Hingene Cuypers
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Van Hingene Cuypers in topic Geen druk koppelingspedaal            
    
        Bedankt iedereen voor de info. Ik heb een lokale garagist gevonden die mij dit wel wilt uitleggen hoe te repareren.    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				 
            






