Welk type aandrijfas-lager is het best
- Jan van Bochove
- 

- Platinum lid
- 

- '66 combi
        Minder
        Meer

17-09-2014 21:05                #143551
        door Jan van Bochove

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt 

Welk type aandrijfas-lager is het best is gemaakt door Jan van Bochove            

Vanavond dacht ik snel even de aandrijfas te stralen en viel mij het volgende op;
Ik heb behalve m'n project-combi ook een donor-combi en merkte op dat de tussenlagers van elkaar verschillen;
-tussenlager dat via 2 pennen in 2 rubbers rust welke op hun beurt weer in een vast carrosseriedeel steken.
-tussenlager dat in een dikke rubber manchet zit en via een klembeugel in de tunnel wordt geklemd.
De tussenas is geëvolueerd van het type met 2 pennen naar vol-rubbermanchet maarrrrrrrrr; is dat ook een verbetering?
Welk type tussenlagerophanging heeft jullie voorkeur en waarom?
Verder viel mij op dat de basis-as exact gelijk is, alleen de moeren zouden volgens de onderdelenboeken verschillen waarmee het tussenlager op de as geklemd zit. in mijn geval heeft iemand de gok genomen en het dikkere 2-pens lager gemonteerd met een moer voor het dunnere rubber-lager. Als gevolg daarvan zat de moer maar enkele draadgangen op de as......
Maar dat terzijde, graag jullie mening over de beste/fijnste ophanging. (als er namelijk veel voordeel aan het laatste type zitten overweeg ik dat pas te maken aan mijn carrosserie)
  (als er namelijk veel voordeel aan het laatste type zitten overweeg ik dat pas te maken aan mijn carrosserie)
groet, Jan
            Ik heb behalve m'n project-combi ook een donor-combi en merkte op dat de tussenlagers van elkaar verschillen;
-tussenlager dat via 2 pennen in 2 rubbers rust welke op hun beurt weer in een vast carrosseriedeel steken.
-tussenlager dat in een dikke rubber manchet zit en via een klembeugel in de tunnel wordt geklemd.
De tussenas is geëvolueerd van het type met 2 pennen naar vol-rubbermanchet maarrrrrrrrr; is dat ook een verbetering?
Welk type tussenlagerophanging heeft jullie voorkeur en waarom?
Verder viel mij op dat de basis-as exact gelijk is, alleen de moeren zouden volgens de onderdelenboeken verschillen waarmee het tussenlager op de as geklemd zit. in mijn geval heeft iemand de gok genomen en het dikkere 2-pens lager gemonteerd met een moer voor het dunnere rubber-lager. Als gevolg daarvan zat de moer maar enkele draadgangen op de as......
Maar dat terzijde, graag jullie mening over de beste/fijnste ophanging.
 (als er namelijk veel voordeel aan het laatste type zitten overweeg ik dat pas te maken aan mijn carrosserie)
  (als er namelijk veel voordeel aan het laatste type zitten overweeg ik dat pas te maken aan mijn carrosserie)groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

17-09-2014 21:26                #143553
        door Ed van der Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welk type aandrijfas-lager is het best            

Jan, wat je beschrijft is het 'oude' en nieuwe type ophanging van de cardan, resp. B18 en B20
Het latere type met een rubber, lager opgesloten in een metalen steun is m.i. duidelijk de betere, lees steviger.
Het motorvermogen en dus de krachten op de cardan zijn in de loop der jaren toegenomen, je ziet het ' nieuwere' type ophanging ook terug in de 240, 700 en 900 serie en dat is niet voor niks.
            Het latere type met een rubber, lager opgesloten in een metalen steun is m.i. duidelijk de betere, lees steviger.
Het motorvermogen en dus de krachten op de cardan zijn in de loop der jaren toegenomen, je ziet het ' nieuwere' type ophanging ook terug in de 240, 700 en 900 serie en dat is niet voor niks.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Jan van Bochove
- 

- Platinum lid
- 

- '66 combi
        Minder
        Meer

17-09-2014 21:43                #143554
        door Jan van Bochove

Beantwoord door Jan van Bochove in topic Welk type aandrijfas-lager is het best            

Hallo Ed,
Dankjewel!
Dan weet ik genoeg, t'is waar wat je zegt al m'n 240's hadden het precies zo.
Ik zal morgen eens kijken of ik een beetje gunstig weg kom met de bestaande beugel waar die 2 rubbertjes in komen voor het oude type met de 2 pennen. Als dat geen probleem is maak ik de as er onder volgens de "nieuwste" :lol: methode.
Nogmaals bedankt.
groet Jan
            Dankjewel!
Dan weet ik genoeg, t'is waar wat je zegt al m'n 240's hadden het precies zo.
Ik zal morgen eens kijken of ik een beetje gunstig weg kom met de bestaande beugel waar die 2 rubbertjes in komen voor het oude type met de 2 pennen. Als dat geen probleem is maak ik de as er onder volgens de "nieuwste" :lol: methode.
Nogmaals bedankt.
groet Jan

17-09-2014 21:52                #143555
        door Ed van der Zee

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express

Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welk type aandrijfas-lager is het best            

Ja, maar je zal wel de twee moeren in de bodem moeten lassen, voor de beugel.    
            Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Jan van Bochove
- 

- Platinum lid
- 

- '66 combi
        Minder
        Meer

17-09-2014 21:58                #143556
        door Jan van Bochove

Beantwoord door Jan van Bochove in topic Welk type aandrijfas-lager is het best            

Klopt Ed, maar ik vind het een beetje zonde om weer te gaan lassen aan de net gespoten bodemplaat.....

Ik maak gewoon 2 stukken stalen strip met een getapt gat M10 welke ik van binnen uit tegen de vloer vastkit.
Als dan vanaf onder de beugel er tegnaan getrokken wordt ben ik niet bang dat er gekke dingen gebeuren.
Bedankt voor het meedenken.
groet, Jan
PS ik zie bij inzoomen dat de remleiding ook precies daar loopt waar de beugel vast moet komen zitten 

Ik maak gewoon 2 stukken stalen strip met een getapt gat M10 welke ik van binnen uit tegen de vloer vastkit.
Als dan vanaf onder de beugel er tegnaan getrokken wordt ben ik niet bang dat er gekke dingen gebeuren.
Bedankt voor het meedenken.
groet, Jan
PS ik zie bij inzoomen dat de remleiding ook precies daar loopt waar de beugel vast moet komen zitten