Volvo 164 automaat schakelt niet naar 3e versnelling

• Arjan Verhoef
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2014 12:32 #143109 door Arjan Verhoef
Goedemorgen!

Ik heb hier een 164 van een vriend staan met het probleem dat hij niet overschakelt naar de 3e versnelling (bw35 bak als ik het goed heb). Vorige zomer hebben we de bakolie ververst (in stappen de olie ververst met Kroon ATF-F).
Alleen nu schakelt hij dus niet meer naar de 3e versnelling. Van de 1e naar de 2e gaat wel gewoon (Je moet het gas iets loslaten en dan schakelt hij over). Nu heb ik zelf weinig ervaring met deze oude automaatbakken, maar ik gok dat dit riekt naar revisie of is dit probleem bekend bij deze bakken? Bijvoorbeeld koppelomvormer ofzo?
De Volvo heeft trouwens al bijna 3 ton gelopen.

Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-09-2014 10:49 #143187 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Volvo 164 automaat schakelt niet naar 3e versnelling
Hoe functioneerde de bak, vóór de oliewissel ?. Heb je het nivo van de olie gechecked met de wagen stationair draaiend in 'P' ?.
Je kunt de bak en kick-down mechanisme afstellen,dus mijn advies ga naar een betrouwbaar bedrijf om dit te proberen, dan krijg je ook een goed advies.
Als er ijzervijlsel in het carter ligt, was dat zo ?, dan is het mogelijk een versleten bak.
Helaas zijn de BW35 bakken niet de meest betrouwbare bakken.....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-09-2014 22:46 #143261 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Volvo 164 automaat schakelt niet naar 3e versnelling
Hallo Arjan,

Veel voorkomend probleem is dat bij de achterste koppeling de seals kapot gaan.
Dit kan ouderdom ijn worden hard en scheuren dan.
Ook zul je problemen krijgen de achteruit die gebruikt ook die koppeling en een remband.

Koppel omvormer is het niet enige klachten daar mee zijn dat de splines door slaan en dan heb je totaal geen aandrijving meer.

Het zal dan toch revisie worden.

Mvg ronald

• Arjan Verhoef
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2014 15:16 #143377 door Arjan Verhoef
Beantwoord door Arjan Verhoef in topic Volvo 164 automaat schakelt niet naar 3e versnelling
Ed en Ronald, bedankt voor de reacties!

Voordat we de olie verversten afgelopen zomer schakelde de bak heel langzaam over. Je moest het gas loslaten en dan schakelde hij pas (traag) over. Bij andere (nieuwere) auto's altijd wel goede ervaringen gehad met de olie verversen waardoor hij weer soepeler en sneller overschakelt.
Het olie niveau is nog goed, inderdaad gecontroleerd in de p met draaiende motor.
Met het verversen afgelopen zomer kwam er eigenlijk geen ijzervijlsel uit. Dan toch maar eens contact opnemen met een revisie bedrijf. Weten jullie zo nog goede bedrijven die verstand hebben van deze oude Volvo bakken?

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2014 15:26 #143378 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Volvo 164 automaat schakelt niet naar 3e versnelling
zit er niet een vacuum potje op die misschien lekt, want gas loslaten om door te schakelen moet niet. Je moet gas blijven houden en de bak moet doorschakelen.

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-09-2014 19:29 #143524 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Volvo 164 automaat schakelt niet naar 3e versnelling
Hallo Arjan,

Seals kunnen van het 1 op andere moment falen.
Ik neem aan dat je niet aan de kabel heb gezeten die bij de gasstang zit.
Dat is de kickdown kabel hoe straker die staat hoe later hij overschakelt.
Maar de kabel zorgt ook voor de werkdruk.
Dus zet je de kabel te slap. Zal de bak verbranden .

Mvg Ronald

René deze bakken hebben geen vacuüm .

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2014 21:59 #143683 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Volvo 164 automaat schakelt niet naar 3e versnelling
Vergelijkbaar probleem op volvolvo: volvolvo.nl/threads/15994-164-au ... t=bw35+164

Met een hoop plaatjes en links naar andere sites. Ik denk trouwens dat de BW35 redelijk goed in elkaar gezet steekt. En er is best een hoop aan te doen door de gemiddelde sleutelaar.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD