Tandenpoetsen bij teruschakelen van 4 naar 3
- Ernest Zethof
- 

- Premium lid
- 

Minder
        Meer

22-08-2014 15:53                #142783
        door Ernest Zethof

Tandenpoetsen bij teruschakelen van 4 naar 3 is gemaakt door Ernest Zethof            

Hoi,
ik heb een probleem bij het terugschakelen bij een wat hogere snelheid van de 4e naar de 3e versnelling, tandenknarssen of beter het klinkt alsof hij niet ontkoppelt, maar dat doet hij wel, want de koppeling is nieuw en nagesteld. Het betreft een Volvo 142 met overdrive, maar het laatse mag hier niet uitmaken denk ik.
Bij snelheden van rondom de 50 of lager, gaat het terugschakelen goed, hij hapert wel wat op de pook, maar geen geknars. Schakel je bij een hogere snelheid teru, 60 of harder dan vliegen de tandwielen door de bak.....
Opschakelen gaat goed en ook inschakelen van de achteruit gaat ook goed.
Heb ik een versleten synchromes (goed geschreven ?) of is het wat anders, tips ?
Is dit te zien als je de bak open hebt ?
Dank,
Ernest
    ik heb een probleem bij het terugschakelen bij een wat hogere snelheid van de 4e naar de 3e versnelling, tandenknarssen of beter het klinkt alsof hij niet ontkoppelt, maar dat doet hij wel, want de koppeling is nieuw en nagesteld. Het betreft een Volvo 142 met overdrive, maar het laatse mag hier niet uitmaken denk ik.
Bij snelheden van rondom de 50 of lager, gaat het terugschakelen goed, hij hapert wel wat op de pook, maar geen geknars. Schakel je bij een hogere snelheid teru, 60 of harder dan vliegen de tandwielen door de bak.....
Opschakelen gaat goed en ook inschakelen van de achteruit gaat ook goed.
Heb ik een versleten synchromes (goed geschreven ?) of is het wat anders, tips ?
Is dit te zien als je de bak open hebt ?
Dank,
Ernest
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

23-08-2014 01:46                #142804
        door Johan Geers (GAST)

Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Tandenpoetsen bij teruschakelen van 4 naar 3            

Beste Ernest, om het nagenoeg zeker te weten zou je eens moet dubbel klutsen als je van 4 naar 3 terugschakelt.
Is dan het kraken minder of nagenoeg weg dan is het aan te nemen dat er iets met je syngromatic verkeerd is.
Dubbel klutsen gaat als volgt trap de koppeling in (vierde versnelling) zet de versnellingspook in de neutrale stand geef wat gas trap de koppeling weer in en zet de versnellingspook in de derde versnelling.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is wat dikkere olie SAE50 en wat hoger afvullen, dus boven het bovenste nieuvo (auto wat hoger zetten aan de kant van de vuldop).
succes
Johan Geers
    Is dan het kraken minder of nagenoeg weg dan is het aan te nemen dat er iets met je syngromatic verkeerd is.
Dubbel klutsen gaat als volgt trap de koppeling in (vierde versnelling) zet de versnellingspook in de neutrale stand geef wat gas trap de koppeling weer in en zet de versnellingspook in de derde versnelling.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is wat dikkere olie SAE50 en wat hoger afvullen, dus boven het bovenste nieuvo (auto wat hoger zetten aan de kant van de vuldop).
succes
Johan Geers
- Ronald Sluijter (GAST)
- Senior lid
- 

Minder
        Meer

25-08-2014 16:45                #142890
        door Ronald Sluijter (GAST)

Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Tandenpoetsen bij teruschakelen van 4 naar 3            

Hallo ernest,
Dit is duidelijk een versleten synchromesch ring .
Die krijgt bij die snelheid het tandwiel niet snel genoeg afgeremd waardoor je het knarsen krijgt.
Dit kun je niet zien van af de deksel kant je zult de bak uitelkaar moeten halen.
Je heb zelfs kans dat je het tandwiel en schakelmof mee moet vervangen.
Kortom een leuke klus voor aankomend weekend
Groetjes Ronald
    Dit is duidelijk een versleten synchromesch ring .
Die krijgt bij die snelheid het tandwiel niet snel genoeg afgeremd waardoor je het knarsen krijgt.
Dit kun je niet zien van af de deksel kant je zult de bak uitelkaar moeten halen.
Je heb zelfs kans dat je het tandwiel en schakelmof mee moet vervangen.
Kortom een leuke klus voor aankomend weekend

Groetjes Ronald
- Ernest Zethof
- 

- Premium lid
- 

Minder
        Meer

27-08-2014 08:18                #142963
        door Ernest Zethof

Beantwoord door Ernest Zethof in topic Tandenpoetsen bij teruschakelen van 4 naar 3            

Hoi,
Bedankt voor de tips en inderdaad het probleem is er met het terugschakelen bij hoge snelheid en als je dan dubbel klutst gaat het probleemloos. Synchronisatie dus, we gaan het oplossen.
Ik dacht dat de versnellingsbakken onverwoestbaar waren ? is er een redden waarom zo een synchronisatie van 4 naar 3 kapot gaat ?
Groet,
Ernest
    Bedankt voor de tips en inderdaad het probleem is er met het terugschakelen bij hoge snelheid en als je dan dubbel klutst gaat het probleemloos. Synchronisatie dus, we gaan het oplossen.
Ik dacht dat de versnellingsbakken onverwoestbaar waren ? is er een redden waarom zo een synchronisatie van 4 naar 3 kapot gaat ?
Groet,
Ernest
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

27-08-2014 10:00                #142964
        door Johan Geers (GAST)

Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Tandenpoetsen bij teruschakelen van 4 naar 3            

Beste Ernest, wanneer het een gewone M40 bak is, is misschien een tweedehandsje ook te overwegen.
Is een makkelijkere en misschien een goedkopere oplossing.
Zet even een advertentie bij te koop gevraagd.
M40 zijn er net zoveel als straatstenen dus dat moet geen probleem zijn.
Voorlopig kun je met dubbel klutsen uit de voeten dus je hebt tijd om te zoeken
succes
Johan Geers
    Is een makkelijkere en misschien een goedkopere oplossing.
Zet even een advertentie bij te koop gevraagd.
M40 zijn er net zoveel als straatstenen dus dat moet geen probleem zijn.
Voorlopig kun je met dubbel klutsen uit de voeten dus je hebt tijd om te zoeken
succes
Johan Geers
- Ernest Zethof
- 

- Premium lid
- 

Minder
        Meer

27-08-2014 13:10                #142967
        door Ernest Zethof

Beantwoord door Ernest Zethof in topic Tandenpoetsen bij teruschakelen van 4 naar 3            

Hoi,
Het is een M41 met overdrive die ik er recent onder heb laten zetten. Overdrive is een genot trouwens en een aanrader, maar helaas wat problemen met de bak. Je vraagt je dan af, hoe ga je verder en wat mag je verwachten, maar ik heb de problemen gemeld en het wordt kostenloos verholpen onder garantie. Dus het komt goed en ik heb geen haast, dat moet je met het oude spul niet hebben, werkt slecht en kosten verhogend.
Groet,
Ernest
    Het is een M41 met overdrive die ik er recent onder heb laten zetten. Overdrive is een genot trouwens en een aanrader, maar helaas wat problemen met de bak. Je vraagt je dan af, hoe ga je verder en wat mag je verwachten, maar ik heb de problemen gemeld en het wordt kostenloos verholpen onder garantie. Dus het komt goed en ik heb geen haast, dat moet je met het oude spul niet hebben, werkt slecht en kosten verhogend.
Groet,
Ernest
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

27-08-2014 15:22                #142970
        door Johan Geers (GAST)

Ik heb ook een M41 bak helaas heb ik er op de Filippijnen weinig aan maar toen ik nog in Nederland woonde inderdaat een genot.
succes
Johan Geers
    succes
Johan Geers