zelf achtervering vervangen Amazon

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
19-06-2014 14:40 #141415 door R.P. Leuvenink
zelf achtervering vervangen Amazon is gemaakt door R.P. Leuvenink
Ik wil over een paar weken op vakantie met mn trouwe amazon. Zo lang ik m al heb (12jaar)hangt ie in de kont(LPG) . Nu wil ik ook nog trekhaak eronder zetten voor een klein bagagekarretje dus nu kan ik er niet omheen: ik wil verzwaarde vering plaatsen aan de achterzijde.

Mijn vraag is: kan ik dit zelf doen en is het mogelijk te doen zonder gebruik van een brug?

Ik vind een amazon die juist voorover helt (zie je soms) niet mooi. als ik verzwaarde vering plaats gaat hij dan erg veel omhoog? kan ik dan beter toch de standaard nemen?

bedankt
Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-06-2014 14:50 #141417 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic zelf achtervering vervangen Amazon
Hangt hij echt achterover of lijkt hij recht te staan maar raakt de trekhaak elke drempel die je over gegaan bent?

In dat eerste geval los je het op met andere veren, in dat tweede geval zijn het juist de schokdempers die hun werk niet meer goed doen.

Zelf heb ik de ervaring dat m'n 2-deurs Amazon met LPG en standaardveren elke keer de bodem raakt. M'n andere 2-deurs Amazon met LPG en verlaagde veren rondom heeft daar juist nooit last van.. misschien is dat ook nog een optie?

De veren zijn zonder brug te vervangen. Met een krik en wat assteunen kun je er goed bij (gewoon de wielen eraf halen)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-06-2014 15:15 - 19-06-2014 15:18 #141418 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic zelf achtervering vervangen Amazon
Hangt echt in de kont, dus echt tijd nu. Verlagen is wel een optie inderdaad. Anderzijds niet zo'n zin om voorkant ook te doen.
Zou hij qua looks net zo uitkomen als ik alleen achter verlaag? of kan dat niet?

Ik was trouwens 'banggemaakt' door een garagebedrijf om het vervangen absoluut niet zelf te doen en al helemaal niet zonder brug, maar ja die moeten ook brood verdienen natuurlijk. Is het een kwestie van banden(straps) losmaken en chassis net zover als nodig opkrikken? Kan niets beschadigen?
Weet jij ook of dat wat aangeboden wordt in de onderdelenshop ( www.volvokv.nl/index.php?page=sh ... Itemid=163 ) per set is of enkel?
Laatst bewerkt 19-06-2014 15:18 door R.P. Leuvenink.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-06-2014 15:18 #141419 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic zelf achtervering vervangen Amazon
Dat is de prijs per stuk.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-06-2014 20:41 #141426 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic zelf achtervering vervangen Amazon
Zowel voor als achter is zelf te vervangen...
Als je voor niet wil verlagen dan achter zeker niet doen! beter nieuwe Lesjofors of HD veren plaatsen...

Mijn Ama hing ook na plaatsing van LPG tank, viel niet meer mee te rijden, nieuwe veren er onder gezet en voila,
Schokbrekers onder los maken, vangbanden losmaken, garagekrik onder achteras en de wagen opkrikken, kriksteunen er onder, alles losmaken, krik laten zakken en de veren verwijderen...

nieuwe veren plaatsen, zal iets moeilijker gaan, stugger, as op krikken, vangbanden monteren en de schokbrekers weer vast draaien.

Als je je schokbrekers ook wil vervangen dan word het toch net ff anders... LPG tank loshalen en naar je toe halen, nu zie je de bovenste bouten, draai de moeren los en volg de rest van de aanwijzingen...

Als je deze klus nog niet eerder hebt gedaan is het makkelijk als je hulp krijgt van iemand met meer ervaring, het is wel een klus die goed te doen is.

Succes,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2014 10:49 #141453 door R.P. Leuvenink
Dank, heren. Lekker helder. Ik hoor geen moeilijke of spannende dingen: ik ga t gewoon zelf doen. vind het te leuk om mn ama steeds beter te leren kennen. Na enkele jaren stilstand (alweer 3 jaar geleden) heb ik er rekening mee gehouden niet meer van m te kunnen genieten, en nu... wat een fantastische wagen is zo'n ama toch, wat een kwaliteit..en nog mooi ook.. ;)

• Ronald Stallmann (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-06-2014 08:17 #141489 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic zelf achtervering vervangen Amazon
weet niet waar je huis woont . maar je mag het bij mij op de brug ook doen . is gemakkelijker . maar die brug staat in het noorden . :D

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
22-06-2014 12:32 #141495 door R.P. Leuvenink
tof, bedankt voor je aanbod. Woon ook in t noorden (Assen) maar je woon t in Sneek?
nogmaals dank, maar ik ga t denk ik zo ff proberen. Moet eerst nog even veren bestellen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD