Achteras combi zonder uitwendig stel-mechanisme

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
13-04-2014 16:15 #139672 door Jan van Bochove
Achteras combi zonder uitwendig stel-mechanisme is gemaakt door Jan van Bochove
Graag vraag ik even jullie mening over het vermoedelijke bouwjaar / periode van een achteras.
Wat is namelijk het geval? Mijn combi-draagarmen zijn ernstig doorgerot en ik heb toen de armen van mijn donor-combi afgehaald.Het viel mij op dat de achteras waar ik de rotte armen op had wél uitwendige remstellers heeft terwijl de donor as die niet heeft.

Welke as is ouder;
-de as zonder uitwendige stellers (met uitwendig bedoel ik dat de steller door de ankerplaat heen gemonteerd is zodat je van buiten af kunt stellen)

óf

- de as zonder die uitwendige stellers.

Ik ben nog het type zonder smartphone dus moet jullie de foto's schuldig blijven :oops:

O ja, nog een verschilpuntje;

de as met uitwendige stellers heeft géén cardanaftapplug aan de onderzijde in het gietstalen diff.huis, de as zónder stellers wél.

Al vast bedankt, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-04-2014 17:00 #139674 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Achteras combi zonder uitwendig stel-mechanisme
Voor het plaatsen van foto's heb je alleen een digitale camera en een snoertje nodig hoor :) en een computer, maar die heb je ;)

VOLVO 142 SAAB 96

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2014 17:32 #139677 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Achteras combi zonder uitwendig stel-mechanisme
Jan, volgens mij hebben de eerste type combi's remankerplaten met een sleufgat waar je met behulp van een platte schroevendraaier een tandwieltje kunt omhoog/omlaag lepelen. De latere types hebben een remsteller met een 1/4 inch vierkant remsteller door de remankerplaat.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
13-04-2014 18:30 #139683 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Achteras combi zonder uitwendig stel-mechanisme

"Rademaker" schreef:
Voor het plaatsen van foto's heb je alleen een digitale camera en een snoertje nodig hoor :) en een computer, maar die heb je ;)

Het is mij op zich bekend hoe ik een vraag/verhaaltje op kan sieren met foto's :D , maar op de plek waar mijn donor staat ligt niet mijn camera, en aangezien ik alleen van plan was even de draagarmen te halen lag mijn camera thuis.......Een modern mens zou dan z'n smartphone gepakt hebben op t'moment dat hij de verschillen opmerkt.

Hans, bedankt, de as is dus van een oudere amazon begrijp ik van jou.
Ik ben benieuwd of er behalve de stelmechanismen en aftapplug nog meer verschillen zijn, is de overbrengingsverhouding voor alle combi's door de jaren heen wel dezelfde gebleven?

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2014 12:34 #139720 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Achteras combi zonder uitwendig stel-mechanisme
Overbrengverhouding van de Combi achteras met B18 motor is 4,56
Laatste bouwjaren met een B20 hebben een 4,30 overzetverhouding.

Vaak kom je een conversie tegen met een sedan as (4,10) maar dat is nooit oficieel geleverd. Hobbyistenwerk dus.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD