Overdrive op een M40

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2014 13:13 #139314 door Arno Pfennings
Overdrive op een M40 is gemaakt door Arno Pfennings
Ik denk dat ik een M40 bak heb (Amazon B18 1963, klopt?) en ik vraag mij af wat er extra nodig is om hier een J-overdrive op aan te sluiten. Het verbindingsstuk (foto) zal wel extra nodig zijn, waar krijg je dit en waar moet ik nog op letten?

Alvast bedankt

Arno

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2014 13:17 #139315 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Overdrive op een M40
Je hebt een J-type uitgaande as nodig, en je moet een paar gaten boren geloof ik. Niet echt simpel voor zover ik weet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2014 14:56 #139316 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Overdrive op een M40
en daarnaast je olievulplug moet omhoog (peil in een M41 staat hoger), moet er een schakelaar in het deksel en je hebt een langere hoofdas nodig.
Peter Frankefort doet M40 naar M41 met J-type OD conversies.
Zie www.frankefort.nl/overdrive/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2014 18:01 #139331 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Overdrive op een M40
Dus andere deksel met schakelaar en nieuwe olievulopenening(kan dat wel?) en een langere uitgaande as van de bak en een M40 wordt een M41…zelf eigenlijk niet te doen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2014 19:01 #139335 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive op een M40
De deksel van de M40 kan je gebruiken, er zit al een ring en als je daarin voorzichtig de schroefdraad boort kan de schakelaar er zo op.
Wat Boele aangeeft is dat een uitgaande as van een M41 van de B18/ D-type een andere is, dan die van een M41 van de B20/ J-type.
Op zich is de J-type wat steviger dan de D-type, het tussenhuis voor de D-type wordt daarom vaak versterkt.
Momenteel ben ik een J-type en drie D-types aan het reviseren, dus kan je veel foto's laten zien van deze procedure.
Het is dus zaaks een volledige M41 met bijpassende overdrive te vinden en deze uit elkaar te halen om te zien wat er moet worden vervangen, dit kan variëren van alleen de rubbertjes van de cylinders en de pakkingen/oliekeerringen, tot een totale revisie inclusief remband, lagers en tandwielen van de bak.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2014 00:56 #139347 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Overdrive op een M40
Hoi Ed,

De puzzel wordt al iets helderder. Ik vraag mij af of de ontbrekende onderdelen als een langere uitgaande as of een losse vervangende M41 goed te verkrijgen zijn of dat het beter is om te wachten op een volledigeJ-OD met M41 er aan vast.
Daarbij blijft de olievulopening van de M40 nog te laag zitten, ik neem niet aan dat je die in het gietijzer opnieuw gaat tappen op een hogere postie, toch?

Foto's zijn uiteraard welkom!

Groet

Arno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2014 14:52 #139354 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Overdrive op een M40
Ja, om van een M40 een M41 te maken wordt een gat gemaakt in het huis en draad getapt.
Zie www.frankefort.nl/overdrive/ Hij schrijft ondermeer

Ik maak van een standaard M40-bak een M41,-bak door de volgende modificaties door te voeren:
- Olie bijvulplug hoger plaatsen

Wellicht kan Peter je ook wel een naar M41 omgebouwde bak verkopen excl. OD unit.
Als je die zelf al hebt is dat misschien goedkoper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2014 21:42 #139365 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Overdrive op een M40

"Arno Pfennings" schreef:
Hoi Ed,

Daarbij blijft de olievulopening van de M40 nog te laag zitten, ik neem niet aan dat je die in het gietijzer opnieuw gaat tappen op een hogere postie, toch?


Wel dus, hoe krijg je dit anders voor elkaar?

Je zou het gat ook kunnen laten en 'over' vullen langst het gat voor de pook. Als je op een of andere manier kan uitmeten hoeveel extra je er bij moet doen zodra het peil aan het te lage gat zit, de dop er op en verder vullen langs boven.
Natuurlijk niet zo handig maar een olie wissel is ook niet iets wat je elke maand doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rademaker
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-04-2014 13:04 #139378 door Rademaker
Beantwoord door Rademaker in topic Overdrive op een M40
Als je de bak 10° kantelt (ongeveer 20 cm onder de rechter wielen) zit de vulplug 2½ cm hoger ;)

VOLVO 142 SAAB 96

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-04-2014 15:22 #139381 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic Overdrive op een M40
bak kantelen ?? . dan moet de motor ook ~ . je kunt ook een gegalvaniceerde bocht voor cv gebruiken met binnen/buiten draad . die er indraaien en naar boven staan laten . daar weer de originele plug in . vult ook gemakkelijker :D

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD