Overdrive op een M40
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- 

- Platinum lid
- 

Peter Frankefort doet M40 naar M41 met J-type OD conversies.
Zie www.frankefort.nl/overdrive/
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 

Wat Boele aangeeft is dat een uitgaande as van een M41 van de B18/ D-type een andere is, dan die van een M41 van de B20/ J-type.
Op zich is de J-type wat steviger dan de D-type, het tussenhuis voor de D-type wordt daarom vaak versterkt.
Momenteel ben ik een J-type en drie D-types aan het reviseren, dus kan je veel foto's laten zien van deze procedure.
Het is dus zaaks een volledige M41 met bijpassende overdrive te vinden en deze uit elkaar te halen om te zien wat er moet worden vervangen, dit kan variëren van alleen de rubbertjes van de cylinders en de pakkingen/oliekeerringen, tot een totale revisie inclusief remband, lagers en tandwielen van de bak.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Arno Pfennings
- Platinum lid
- 

De puzzel wordt al iets helderder. Ik vraag mij af of de ontbrekende onderdelen als een langere uitgaande as of een losse vervangende M41 goed te verkrijgen zijn of dat het beter is om te wachten op een volledigeJ-OD met M41 er aan vast.
Daarbij blijft de olievulopening van de M40 nog te laag zitten, ik neem niet aan dat je die in het gietijzer opnieuw gaat tappen op een hogere postie, toch?
Foto's zijn uiteraard welkom!
Groet
Arno
Zie www.frankefort.nl/overdrive/ Hij schrijft ondermeer
Wellicht kan Peter je ook wel een naar M41 omgebouwde bak verkopen excl. OD unit.Ik maak van een standaard M40-bak een M41,-bak door de volgende modificaties door te voeren:
- Olie bijvulplug hoger plaatsen
Als je die zelf al hebt is dat misschien goedkoper.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Ivo Van Antwerpen
- 

- Platinum lid
- 

"Arno Pfennings" schreef:
Hoi Ed,
Daarbij blijft de olievulopening van de M40 nog te laag zitten, ik neem niet aan dat je die in het gietijzer opnieuw gaat tappen op een hogere postie, toch?
Wel dus, hoe krijg je dit anders voor elkaar?
Je zou het gat ook kunnen laten en 'over' vullen langst het gat voor de pook. Als je op een of andere manier kan uitmeten hoeveel extra je er bij moet doen zodra het peil aan het te lage gat zit, de dop er op en verder vullen langs boven.
Natuurlijk niet zo handig maar een olie wissel is ook niet iets wat je elke maand doet.
- Rademaker
- 

- Senior lid
- 

VOLVO 142 SAAB 96
- Ronald Stallmann (GAST)
- Verbannen
- 

groetjes RONALD
zweeds engels en duits gaat prima samen