achterasverhoudingen

• Stef de Wachter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-03-2014 23:44 #138363 door Stef de Wachter
achterasverhoudingen is gemaakt door Stef de Wachter
Ik kocht onlangs een 240 '84 diesel met automaat. De auto kwam van het spreekwoordelijke 'oude vrouwtje' Ongelooflijk trage auto dus. Maar, slechts 180 000km, eerste eigenaresse.
Ik besloot al snel de automaat er uit te halen (deze is te koop voor een prikje) en te vervangen door een 4 bak met overdrive. Na de ombouw was ik uiteraard benieuwd naar het resultaat. De Volvo ging merkelijk sneller uit de startblokken, dat wel, maar de motor sméékt al bij plm 70km/u om naar overdrive te schakelen. Bij pakweg 90/u in overdrive gaat het nog behoorlijk maar 100 of 110 gaat gepaard met een hels kabaal. We zijn nu wel moderne wagens gewend maar ik kan me niet herinneren dan mijn 240 diesel die ik had in de jaren '90 ook zo'n lawaai maakte.
Of zou ik de achteras ook moeten vervangen door die bij een handbak hoort?
De automaat heeft een achteras van 3:53/1
De handbak 3:73/1

PS: Volgens de tomtom wijst de meter 6km/u te wéinig aan.
Iemand wijze informatie hierover?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 10:06 #138372 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic achterasverhoudingen
ik verwacht dat je achteras overbrenging niet klopt voor je handbak.

Ook omdat je bij diesel en benzinemotoren al verschil ziet in toerentallen bij dezelfde snelheden.

welke toeren moet je draaien bij 120 km/h?

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
09-03-2014 16:06 #138394 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic achterasverhoudingen
Grappig, ik had ook een 240 diesel en werd ook knettergek van de herrie/toeren.
Ik had een 3,54 achteras en heb wat gezocht maar lager als 3,54 is slecht te vinden.
Volvo heeft sporadisch wel 3,37 gehad maar die zijn zoals gezegd bijna niet te vinden.
Uiteindelijk een zelf een as samengesteld uit een jeep cherokee-as en een volvo-as zodat ik uit kwam op 3,07 : 1.
Dat is een fijne verhouding, toeren zakten een stuk naar beneden met als gevolg ook minder herrie.

Ik heb de mechanische tellerkabel vervangen voor een elektronische gever op diff.deksel i.c.m. elektronische teller en een SPEEDOHEALER geplaatst welke het elektronisch pulssignaal zodanig kan verhogen/verlagen dat je de teller exact kunt ijken.

Mechanisch gezien kan je ook wel wat ijken door een ander kunststof tandwieltje in de versnellingsbak te steken maar dat vond ik niet handig omdat ik ook met verschillende wieldiameters heb geëxperimenteerd.Met de speedohealer kon ik dan prachtig de teller ijken na wisseling van wielen.

Als ik het goed begrijp heb je nu dus 3,54 zitten dus dat is in elk geval beter dan 3,73 want van die 3,73 gaat je auto meer toeren maken bij dezelfde snelheid t.o.v. de 3,54.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 16:23 #138401 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic achterasverhoudingen
Zitten er wel banden onder in de juiste maat (175/80/14) of qua hoogte daarmee overeenkomend?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-03-2014 16:53 #138403 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic achterasverhoudingen
Stef, volgens mij ( eigenlijk volgens de vraagbaak over een volvo 240 diesel) geeft een automaat een achteras van 4.10 of 3.91:1
(Blz 80). En een schakelversie 3.73:1. Dit scheelt aanmerkelijk denk ik!

En, evt heb ik wel interesse in de bak, kan ik je daar eens over bellen? Ik stuur je een pb-tje

Hans

• Stef de Wachter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-03-2014 21:58 #138431 door Stef de Wachter
Beantwoord door Stef de Wachter in topic achterasverhoudingen
Volgens het instructieboekje uit '84 heeft een automaat: 3.54
handbak: 3.79
Een automaat die wordt getransformeerd naar een 4bak met OD zou dus het minst toeren maken?
Als dat zo is zal ik ermee moeten leren leven dan...
Mijn 544 '58 met B16 is een verademing :)

NB: De (verwijderde) automaat is nog in perfecte staat!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD