schroefdraad van steekas

• Griet van Deun
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2014 12:59 #138151 door Griet van Deun
schroefdraad van steekas is gemaakt door Griet van Deun
Hoikes,

Ik heb bij het demonteren van de remtrommels mijn schroefdraad van de steekassen licht beschadigd en zou graag 2 moeren bestellen en ook een draadtap aanschaffen om deze terug conform te maken.
Ik zag op internet dat er 2 soorten schroefdraad bestaan voor de prise as, de metische en de Engelse. Heeft dit te maken met het bouwjaar van de wagen of met het type motor ? Ik las reviews van mensen die de draad herstelden met een tap van M20*1.5 maar de diameter van de draad is bij mijn amazon eerder 22mm en met een schroefdraadmeter meet ik eerder 14gang 7/16".
Weet iemand wat type van draad er op mijn amazon gebruikt is zodat ik de juiste tap en de juiste moeren bestel ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2014 18:24 #138153 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic schroefdraad van steekas
Ik heb altijd gehoord dat alle schroefdraad op de amazon engels is?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2014 18:47 #138154 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic schroefdraad van steekas
Griet, op mijn p120e zit 7/8 draad op de aandrijfas, ik denk dat je dat ook bedoeld, 7/16 is maar ong. 11 mm.
Hans

• Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-03-2014 11:17 #138177 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic schroefdraad van steekas
Er is laatst op marktplaats een tap speciaal voor de achteras voor de Volvo Amazon verkocht.
Ik meen dat Huke Basart de tap gekocht heeft. Misschien kun je hem lenen (even met google zijn naam zoeken, dan kom je hem zo tegen).

wat betreft de moeren worden door onze vereniging er twee aangeboden.
- 10506
- 153031
Helaas wordt het draadtype niet vermeld.

Waarvan de eerst hoogstwaarschijnlijk voor het oude type achteras is. Dus komt de vraag welke type heeft u? Meestal kun je dit met het bouwjaar van de auto wel uitsluiten.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2014 15:44 #138185 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic schroefdraad van steekas
Voor het bijwerken van schade aan schroefdraad kun je ook een draadvijl nemen. Die zijn goedkoper dan een snijmoer en komen altijd van pas. Je hebt ze in metrisch, unie en whitworth. Die voor unieschroefdraad (UNC/UNF) heb je het meeste aan bij de amazon.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-03-2014 18:42 #138192 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic schroefdraad van steekas
Hallo Griet en alle anderen,

Een draadvijl is ook niet goedkoop: goede qualiteit laat jouw bankrekening ca. €60,00 kelderen. Wat de tappen betreft: er zijn snijplaten (rond van buiten) en snijmoeren (zeshoekig aan de buitenkant). De laatste moet je hebben voor het repareren van een schroefdraad. Kost ook rond de €40,00 voor de maat 7/8". Geen goedkope aangelegenheid dus.
Lenen is de beste optie. Ik heb er helaas geen, anders was je welkom.
De Sahara-oplossing: schroefdraad goed invetten en een moer er gewoon overheen draaien.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Griet van Deun
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2014 12:56 #138220 door Griet van Deun
Beantwoord door Griet van Deun in topic schroefdraad van steekas
Veertig euro wil ik wel geven voor een draadtap. Zal ze ooit nog wel eens nodig hebben. Maar ik heb al prijzen op internet gezien van 100euro. Heb prijs gevraagd aan een vertegenwoordiger die bij ons regelmatig garagemateriaal verkoop. Zullen zien. In elk geval, ik weet nu eindelijk dat het een draad van 7/8 is en nu weet ik ook welke moeren ik dan moet bestellen. Dank je voor raad.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 21:34 #138241 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic schroefdraad van steekas
Hallo Griet,

Voor je iets bestelt: ik weet op dit moment niet 100% zeker of het UNC of UNF is. Waarschijnlijk het laatste. Ik zal zondag nog even de draad checken.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
06-03-2014 19:10 #138290 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic schroefdraad van steekas
Misschien een idee om je regio te vragen of zij de snijmoer niet willen opnemen in hun gereedschapsassortiment.
Als het goed hebben zij meer speciale gereedschappen voor het uitlenen aan de leden.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD