moeilijk in versnelling krijgen

• Henk Leenders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2014 11:25 #138214 door Henk Leenders
Beantwoord door Henk Leenders in topic moeilijk in versnelling krijgen
Beste Sjoerd,

Je stelt een hele serieuze vraag. Maar de antwoorden lezend wil niemand je verder helpen. Men komt niet verder dan "dat heeft de mijne ook" of "dan moet je maar gaan dubbel klutsen". Daar kom je dus niet verder mee.
Jammer om het forum met dit soort onzin te vervuilen.

Graag wil ik je verder helpen om het probleem op te lossen.
Wat kan er aan de hand zijn met je versnellingsbak? Ik denk dat het toplager versleten is. Dat is een klein lagertje waar de inkomende as van de versnellingsbak op rust. Het lager zit gemonteerd in het uiteinde van de krukas. Het is een dingetje van iets meer dan 10 euro. Maar de montage is wat kostbaarder en ingrijpender. Je dient namelijk de versnellingsbak, aandrijfas en koppeling te demonteren. De klus is goed te doen voor een hobbyist als je maar systematisch te werk gaat. Ik adviseer je dan wel om ook de koppelingsplaat, drukgroep en koppelingslager te vervangen. Je hebt immers toch alles los gemaakt.

Sluit eerst alle andere storingen uit (olie/kabel etc.) en begin met deze reparatie. Ik VCM heeft ooit een groot artikel gestaan over deze ingreep. de onderdelen die je nodig hebt zijn allemaal op voorraad in de shop.
Succes met de reparatie!
Met vriendelijke groet,
Henk Leenders.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 11:41 #138215 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic moeilijk in versnelling krijgen
Beste Henk dat dubbel klutsen heb ik er in gezet om er achter te komen of dat het werkelijk de syngromatic is er van uitgaande dat koppeling al gecontroleerd en eventueel afgesteld is.
Want dubbel klusten werkt niet als je koppeling niet goed is.

Johan Geers.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2014 11:43 #138216 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic moeilijk in versnelling krijgen

"Henk Leenders" schreef:

Je stelt een hele serieuze vraag. Maar de antwoorden lezend wil niemand je verder helpen. Men komt niet verder dan "dat heeft de mijne ook" of "dan moet je maar gaan dubbel klutsen". Daar kom je dus niet verder mee.
Jammer om het forum met dit soort onzin te vervuilen.

hoho, dit is wel erg kort door de bocht. hoewel ik het met andere topics wel met je eens bent.

Er zijn verschillende vragen gesteld, om op afstand een redelijke diagnose te kunnen stellen, zo is jouw conclusie voor een toplager ook echt kort door de bocht, met alleen het symptoon niet vloeiend kunnen schakelen.

vragen samengevat:
synchromesh, kan je stilstaand goed schakelen en gaat het met dubbel clutchen
Olie niveau(verouderd), schakelen gaat moeizaam, maar wel te doen.
koppeling verkeerd afgesteld. Zeker in zijn 1 moeilijk tijdens het rijden te krijgen.

kwa oplossingen, is budgethalve een andere bak, best realistisch.

Wanneer daar antwoord op komt, kan er een betere conclusie komen. En dan nog gaat het over een afstand.

• Sjoerd van Beek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-03-2014 14:23 #138680 door Sjoerd van Beek
Beantwoord door Sjoerd van Beek in topic moeilijk in versnelling krijgen
Het probleem zit waarschijnlijk niet in de versnellingsbak, maar de koppeling werkt niet meer goed. Hij ontkoppelt nog wel, maar niet genoeg. Ik denk dat de koppelingscilinder kapot is. Vanuit de binnenkant van de auto komt er ook soort vetachtige olie uit het rubber van de koppelingscilinder.

Kan ik deze reviseren met nieuwe rubbers of moet ik gewoon een andere aanschaffen?

• Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-03-2014 14:49 #138681 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic moeilijk in versnelling krijgen
Dag Sjoerd,

Zoals je het nu omschrijft denk ik inderdaad dat de koppeling kapot is. Doordat deze lekt kan het goed zijn dat het lastig is om de auto in de juiste versnelling te krijgen. De druk die je kan opbouwen neem namelijk af door de lekkage waardoor het koppelen lastigere gaat. De vetachtige olie die je beschrijft is remvloeistof (goed opruimen, is smerig spul voor het staal van de auto).

Er bestaan revisie setjes om de koppelingscilinder te reviseren. Maar vaak hoor je dat deze het niet lang volhouden. Ik heb het zelf ook een keer gedaan, deze ging op korte termijn weer lekken. Ik sluit niet uit dat ik een fout heb gemaakt met het reviseren. Maar voor de zekerheid kun je denk ik beter kiezen om een nieuwe te plaatsen.

Als je de nieuwe hoofd koppeling cilinder monteert moet je vervolgen de remmen ontluchten. De goede volgorde en aanpak kun je vinden in de documentatie. Mocht je het niet kunnen vinden moet je het even laten weten.

Suc6

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-03-2014 14:51 #138682 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic moeilijk in versnelling krijgen
Hoe gaat hij stilstaand met lopende motor in de achteruit, makkelijk of met 'tandenpoetsen'? Zo test ik altijd de werking van de koppeling omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is. Als je binnen een lekkende koppelingscylinder hebt is dat waarschijnlijk de oorzaak waarom hij niet geheel ontkoppelt. Dus eerst deze repareren en dan kijken wat hij doet. Succes

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-03-2014 14:55 #138683 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic moeilijk in versnelling krijgen
Je kunt hem gereviseerd kopen, dat is geen duur onderdeel, je hebt wel iemand erbij nodig om hem te ontluchten.
Neem aan dat je Amazon uit '67 is, als je problemen hebt kan ik je helpen.
Kijk maar eens op mijn site.
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Steven Bleeker
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-03-2014 15:09 #138685 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic moeilijk in versnelling krijgen
Deze maand zijn de koppelingscilinders zelfs in de aanbieding bij de club.
[/http://www.volvokv.nl/index.php?page=shop.product_details&category_id=9&flypage=flypage.tpl&product_id=9596&option=com_virtuemart&Itemid=163url]

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-03-2014 17:51 #138689 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic moeilijk in versnelling krijgen
"moet je vervolgen de remmen ontluchten"
zal een vergissing zijn, de remmen hebben geen verbinding met de koppeling, maar de hydraulische koppeling moet je natuurlijk wel ontluchten. Waarschijnlijk kun je nu beter ook meteen de nemer cylinder (onder, op het koppelinghuis) vervangen, zal meestal net zo op zijn (als hij niet al eens tussendoor vervangen is).
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-03-2014 18:15 #138690 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic moeilijk in versnelling krijgen
Nee, ik zij 'hem' en niet remmen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD