- Berichten: 9
moeilijk in versnelling krijgen
- Henk Leenders
- Nieuw lid
- 
              
Je stelt een hele serieuze vraag. Maar de antwoorden lezend wil niemand je verder helpen. Men komt niet verder dan "dat heeft de mijne ook" of "dan moet je maar gaan dubbel klutsen". Daar kom je dus niet verder mee.
Jammer om het forum met dit soort onzin te vervuilen.
Graag wil ik je verder helpen om het probleem op te lossen.
Wat kan er aan de hand zijn met je versnellingsbak? Ik denk dat het toplager versleten is. Dat is een klein lagertje waar de inkomende as van de versnellingsbak op rust. Het lager zit gemonteerd in het uiteinde van de krukas. Het is een dingetje van iets meer dan 10 euro. Maar de montage is wat kostbaarder en ingrijpender. Je dient namelijk de versnellingsbak, aandrijfas en koppeling te demonteren. De klus is goed te doen voor een hobbyist als je maar systematisch te werk gaat. Ik adviseer je dan wel om ook de koppelingsplaat, drukgroep en koppelingslager te vervangen. Je hebt immers toch alles los gemaakt.
Sluit eerst alle andere storingen uit (olie/kabel etc.) en begin met deze reparatie. Ik VCM heeft ooit een groot artikel gestaan over deze ingreep. de onderdelen die je nodig hebt zijn allemaal op voorraad in de shop.
Succes met de reparatie!
Met vriendelijke groet,
Henk Leenders.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 3556
Want dubbel klusten werkt niet als je koppeling niet goed is.
Johan Geers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 884
"Henk Leenders" schreef:
Je stelt een hele serieuze vraag. Maar de antwoorden lezend wil niemand je verder helpen. Men komt niet verder dan "dat heeft de mijne ook" of "dan moet je maar gaan dubbel klutsen". Daar kom je dus niet verder mee.
Jammer om het forum met dit soort onzin te vervuilen.
hoho, dit is wel erg kort door de bocht. hoewel ik het met andere topics wel met je eens bent.
Er zijn verschillende vragen gesteld, om op afstand een redelijke diagnose te kunnen stellen, zo is jouw conclusie voor een toplager ook echt kort door de bocht, met alleen het symptoon niet vloeiend kunnen schakelen.
vragen samengevat:
synchromesh, kan je stilstaand goed schakelen en gaat het met dubbel clutchen
Olie niveau(verouderd), schakelen gaat moeizaam, maar wel te doen.
koppeling verkeerd afgesteld. Zeker in zijn 1 moeilijk tijdens het rijden te krijgen.
kwa oplossingen, is budgethalve een andere bak, best realistisch.
Wanneer daar antwoord op komt, kan er een betere conclusie komen. En dan nog gaat het over een afstand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd van Beek
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 26
Kan ik deze reviseren met nieuwe rubbers of moet ik gewoon een andere aanschaffen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- 
            
				  
- Elite lid
- 
              
- Berichten: 210
Zoals je het nu omschrijft denk ik inderdaad dat de koppeling kapot is. Doordat deze lekt kan het goed zijn dat het lastig is om de auto in de juiste versnelling te krijgen. De druk die je kan opbouwen neem namelijk af door de lekkage waardoor het koppelen lastigere gaat. De vetachtige olie die je beschrijft is remvloeistof (goed opruimen, is smerig spul voor het staal van de auto).
Er bestaan revisie setjes om de koppelingscilinder te reviseren. Maar vaak hoor je dat deze het niet lang volhouden. Ik heb het zelf ook een keer gedaan, deze ging op korte termijn weer lekken. Ik sluit niet uit dat ik een fout heb gemaakt met het reviseren. Maar voor de zekerheid kun je denk ik beter kiezen om een nieuwe te plaatsen.
Als je de nieuwe hoofd koppeling cilinder monteert moet je vervolgen de remmen ontluchten. De goede volgorde en aanpak kun je vinden in de documentatie. Mocht je het niet kunnen vinden moet je het even laten weten.
Suc6
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Versteegh (GAST)
- Senior lid
- 
              
- Berichten: 47
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Neem aan dat je Amazon uit '67 is, als je problemen hebt kan ik je helpen.
Kijk maar eens op mijn site.
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
- 
            
				  
- Elite lid
- 
              
- Berichten: 210
[/http://www.volvokv.nl/index.php?page=shop.product_details&category_id=9&flypage=flypage.tpl&product_id=9596&option=com_virtuemart&Itemid=163url]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 2167
zal een vergissing zijn, de remmen hebben geen verbinding met de koppeling, maar de hydraulische koppeling moet je natuurlijk wel ontluchten. Waarschijnlijk kun je nu beter ook meteen de nemer cylinder (onder, op het koppelinghuis) vervangen, zal meestal net zo op zijn (als hij niet al eens tussendoor vervangen is).
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				





