slippende automaat, advies gevraagd

• Paul Bos (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2014 19:57 #137471 door Paul Bos (GAST)
slippende automaat, advies gevraagd is gemaakt door Paul Bos (GAST)
Vrienden,

Eindelijk gaat het er van komen. 1 van mijn Amazones wil ik weer tot leven gaan wekken. Deze Ama heeft slechts iets van 3000 miles op de klok staan. Ik weet niets van de geschiedenis van voordat ik de auto had, maar de Ama is in zeer goede staat, originele lak, onverkloot. We hebben hem vorig jaar in de brug gehangen en daar viel op dat zelfs het onderstel ook nog geheel origineel lijkt incl de lak op alle draagdelen. Op punten waar je verwacht dat er schade ontstaat door gewoon gebruik (lak eraf door opspattende steentjes) ziet er nog nieuw uit. Het zou dus kunnen dat de Ama origineel heel weinig km's afgelegd heeft.
Feit is dat de auto al 10-tallen jaren gestald heeft gestaan (ik heb hem al 6 jaar in de stalling). onderdelen als de accu lijken 40+ jaren oud.

Probleem: De automaatbak slipt. Toen we hem voor het eerst tot leven gewekt hadden (vorig jaar), deed de schakelbak nog enigszins zijn werk. Toen we hem 1 a 2 km verreden naar de opslagloods begon de bak steeds meer te slippen tot het punt dat hij eigenlijk niet meer op eigen kracht vooruit ging. Blok loopt prachtig, maar de bak dus niet.

Nu kreeg ik te horen dat evt puur olie verwisselen al zou kunnen helpen. Ook zei die gene dat de olie in de koppeling niet persee weg loopt als je de oude olie aftapt.

Hoe denken jullie hoe ik de koppeling het beste weer tot leven kan wekken?

Ik heb de aankomende 2 maanden een volwaardige garage tot mijn beschikken en krijg de hulp van mijn zoon die jaren lang klassieke engelse auto's gerestaureerd heeft.

Ik hoop dat hier iemand rondloopt die mijn probleem herkent en kan vertellen wat het is en hoe ik het kan oplossen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-02-2014 20:21 #137472 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic slippende automaat, advies gevraagd
Ik gok dat je van de totale 8 liter iets van 3 liter uit de oliepan haalt, de rest blijft in de koppelomvormer hangen. Je kan die eruit halen en leeggieten, of je kan een paar keer die 3 liter verversen en op een moment zal de olie grotendeels weer vers zijn. De ene methode kost wat meer tijd, de andere meer geld.

Op zich weet ik niet of dit het slippen gaat verhelpen. ATF is niet iets wat erg verouderd, maar misschien de anti-schuim additief op. Dat zou je aan de peilstok kunnen zien. Kijk ook naar de kleur als je een druppel op een papiertje laat vallen, ATF is rood, verbrande ATF blijft bruinzwart.

Ik heb een oude diagnose schuif van Volvo waar wat suggesties opstaan, eerst de voordehandliggende als oliepeil en kickdownkabel, maar daarna is het allemaal 'strip the valve body' 'check pump seals' en andere inwendige organen. Voor diagnose kan je bak het beste in de auto laten, een proefrit is de beste manier om een automaat te beoordelen.

• Paul Bos (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2014 20:32 #137474 door Paul Bos (GAST)
Beantwoord door Paul Bos (GAST) in topic slippende automaat, advies gevraagd
Hallo Marc, Alvast bedankt voor je tips. Het zal nog een week of 2 durend alvorens ik zover ben, maar ik zal je op de hoogte houden,
Groeten, Paul

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
13-02-2014 22:55 #137488 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic slippende automaat, advies gevraagd
Hallo Rob, belangrijk bij de Bw35 is het oliepeil en de kwaliteit van de olie, deze moet helder rood zijn en wat zoetig ruiken, is hij bruin en ruikt hij verbrand dan moet hij gewisseld worden, gebruik alleen atf type F! Geen dextron! Peilen bij lopende motor na eerst langzaam door alle standen geschakeld te hebben. Iets anders: rijdt de auto wel goed achteruit? Zo ja dan is de voorste remband versleten en zal hij gereviseerd moeten worden. Succes.

• Paul Bos (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2014 19:07 #137511 door Paul Bos (GAST)
Beantwoord door Paul Bos (GAST) in topic slippende automaat, advies gevraagd
Hallo Frans,

Dank voor het meedenken. Ook dit neem ik mee wanneer ik aan de gang ga.

Groeten,
Paul
:)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD