M41 met korte pook ombouwen naar lange pook

Lees meer
02-02-2014 18:26 #136921 door Erik Ciesluk
M41 met korte pook ombouwen naar lange pook is gemaakt door Erik Ciesluk
Ik heb een M41 bak liggen, met een korte pook. (en dus een lang deksel die over de overdrive loopt)
Graag zou ik het deksel vervangen door een kort deksel van een M40 zodat er een lange pook in past, zodat het geheel in m'n Amazon past.

Een deksel (voor een lange pook) van een M40 heb ik liggen.

Om de overdrive te beschermen moet ik in ieder geval de schakelaar omzetten, die alleen in de 4e versnelling ingeschakeld is. Weet iemand daar een handig trucje voor? Hoe bepaal ik de juiste positie, en is het boren + tappen van een gat voldoende?
Welke schroefdraad is daarvoor nodig?

Moet er naast deze schakelaar nog meer gebeuren om de bak om te bouwen zodat hij in m'n Amazon past?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-02-2014 21:12 #136927 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook
Je kunt inderdaad een M40 deksel als donor gebruiken.
Plaats voor gat voor schakelaar staat aan de binnenzijde gemarkeerd.
Het is M16 draad.
Bron: Topic Fred, M41 deksel

Je kunt ook deze bak kopen.
Dat is een M40 met zo'n schakelaar in het deksel, geen idee waarom...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2014 08:18 #136941 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook

"Lars Rengersen" schreef:
Je kunt inderdaad een M40 deksel als donor gebruiken.
Plaats voor gat voor schakelaar staat aan de binnenzijde gemarkeerd.
Het is M16 draad.
Bron: Topic Fred, M41 deksel

Je kunt ook deze bak kopen.
Dat is een M40 met zo'n schakelaar in het deksel, geen idee waarom...


Ha bedankt! Ik wist dat het ergens op het forum stond, maar zoeken op "M41 deksel" leverde niks op.. dat klopt dus, in dat topic gaat het alleen over de "M 41" (met spatie), dus niet te vinden :roll:

Leuk om te lezen dat ik dit in juli 2012 al van plan was, we zitten bijna 2 jaar later en nu lijkt het dan eindelijk echt zover. :D

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2014 10:20 #136944 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook
;) Ha ha, same here, ik wist dat het bericht er was maar kon hem via de zoekfunctie ook niet vinden.
Gelukkig meende ik me te herinneren dat Fred het bericht had geplaatst en dan zoekt het opeens een stuk efficiënter.

Succes met de ombouw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2014 13:53 #136949 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook
Eric, waarschijnlijk weet je het wel maar als ik me niet vergis zit er op de linker schakel schuifas boven in de bak een nok geschroefd die je schakelaar weer bedient. Deze moet je ook omzetten.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2014 14:35 #136951 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook

"Rob Baeten" schreef:
Erik, waarschijnlijk weet je het wel maar als ik me niet vergis zit er op de linker schakel schuifas boven in de bak een nok geschroefd die je schakelaar weer bedient. Deze moet je ook omzetten.

Groeten, Rob


Dat wist ik niet, bedankt!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-02-2014 22:45 #136980 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook
25 jaar geleden ook gedaan en inderdaad gat boren en draad tappen was voldoende. Nok zit in de bak en voorzover ik weet niet aan het deksel vast.
De overdrive draait nog steeds zijn rondjes in mijn amazon! Lag destijds in de kofferbak van een 144 die ik voor een paar honderd gulden gekocht had, omdat de uitlaat kapot was... Dat waren nog eens tijden.

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-02-2014 15:20 #137061 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook
Dit ombouwen heb ik ook een keer gedaan. Het mooie is dat de plek waar je moet boren al aangegeven is op de deksel (meen onderzijde). Het lijkt bijna wel IKEA :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2014 21:59 #137735 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook
Maar moet er nog een nok overgezet worden?

Ik moet vrijdag ook dit trucje uithalen. Iemand een m16 tap te leen? Ik begrijp dat dat de draad is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2014 19:46 #137808 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic M41 met korte pook ombouwen naar lange pook

"Boele Braaksma" schreef:
Maar moet er nog een nok overgezet worden?

Ik moet vrijdag ook dit trucje uithalen. Iemand een m16 tap te leen? Ik begrijp dat dat de draad is


Ha Boele, misschien mosterd na de maaltijd.. Wanneer je alleen het deksel omwisselt hoef je geen nok om te zetten.
De M40 heeft de nok niet (logisch, want hoeft ook geen schakelaar te bedienen). De M41 heeft de nok wel, en die zit inderdaad om de schakelstang geschroefd.

Hier wat fotootjes:
De bovenste bak is de M41 (overdrive is rechts te zien), met daarin op de onderste schakelstang een nok.
Daaronder staat een M40 bak, de nok ontbreekt daar.



Hier een close-up van de nok:



Als je alleen het deksel omwisselt heb je dus met die nok niks te maken; gat boren en tappen is voldoende.
Heb je al een tap gevonden? Voorboren moet ongeveer met een 14mm boor.. dat lukt mij ook niet want 1) die heb niet en 2) die past niet in de kolomboor (13mm max).

O ja, uit ervaring: let op de veertjes en kogeltjes, die liggen los op het moment dat je de deksel van de bak haalt en als ze enigszins de kans zien springen ze uit hun holletjes zo het diepe in :roll:




Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.