Smeernippels kruiskoppeling '65-er Amazon
- Rob Postema (GAST)
- Senior lid
- 

Minder
        Meer

08-01-2014 17:23                #136068
        door Rob Postema (GAST)

Smeernippels kruiskoppeling '65-er Amazon is gemaakt door Rob Postema (GAST)            

Op zoek naar de smeerpunten onder mijn Amazon kwam ik er achter dat er in de cardanas meerdere horen te zitten.
Bij mij zit er maar 1; in de achterste kruiskoppeling. (Nr 4 op het schema)
Nr 2 heb ik nog niet kunnen localiseren, maar ik mis dus nr 1 en 3 (In de voorste en middelste kruiskoppeling). Daar zit gewoon nix in. Ik zie alleen een gaatje met schroefdraad.
Wie weet welke, wat voor soort nippels er in gaan.
Is dit universeel? of 1 of andere aparte maat?
Een link naar de nippels zou welkom zijn.
Volgens een smeer-schema horen er 4 in de aandrijflijn te zitten.

Bij mij zit er maar 1; in de achterste kruiskoppeling. (Nr 4 op het schema)
Nr 2 heb ik nog niet kunnen localiseren, maar ik mis dus nr 1 en 3 (In de voorste en middelste kruiskoppeling). Daar zit gewoon nix in. Ik zie alleen een gaatje met schroefdraad.
Wie weet welke, wat voor soort nippels er in gaan.
Is dit universeel? of 1 of andere aparte maat?
Een link naar de nippels zou welkom zijn.
Volgens een smeer-schema horen er 4 in de aandrijflijn te zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- 

- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

08-01-2014 18:53                #136069
        door Hansw

Beantwoord door Hansw in topic Smeernippels kruiskoppeling '65-er Amazon            

Ha Rob, er zijn meerdere types. Ook zijn er kruiskoppelingen die geen smeernippel hebben. Meest makkelijk is de ene die er wel inzit te passen in de andere gaten. Passen ze, kun je ze meteen doorsmeren, en neem je daarna je nippel mee naar bijvoorbeeld een vrachtwagen garage, of landbouwmechanisatie bedrijf, die hebben ze wel. ( of natuurlijk een volvo garage)
Succes, Hans
    Succes, Hans
- Rob Postema (GAST)
- Senior lid
- 

Minder
        Meer

08-01-2014 20:05                #136071
        door Rob Postema (GAST)

Beantwoord door Rob Postema (GAST) in topic Smeernippels kruiskoppeling '65-er Amazon            

Aha, nooit aan gedacht natuurlijk om de ene er uit te halen en te passen/gebruiken in de andere; duhhh.
Was net bezig geweest met de ontluchtnippels en had het idee dat de smeernippels op een zelfde soort manier werkten (dus als je ze eruit haalt, loopt alles leeg)
Maar, zoals jij zegt: de ene nippel die er nog inzit, gebruiken om de andere punten te smeren.
Wordt het vet er dan niet uitgeslingerd of zo? als ik maar 1 nippel gebruik voor 3 gaten?
Meteen dan vraagje 2; wellicht ook wel te vinden hier op het forum, maar welk type vet?
Of volstaat alles wat maar vet is en smeert (hier op de hobbyclub hebben ze een vetspuit om de machines mee te smeren, mag dat er ook in?)
Bedankt al vast.
Rob
    Was net bezig geweest met de ontluchtnippels en had het idee dat de smeernippels op een zelfde soort manier werkten (dus als je ze eruit haalt, loopt alles leeg)
Maar, zoals jij zegt: de ene nippel die er nog inzit, gebruiken om de andere punten te smeren.
Wordt het vet er dan niet uitgeslingerd of zo? als ik maar 1 nippel gebruik voor 3 gaten?
Meteen dan vraagje 2; wellicht ook wel te vinden hier op het forum, maar welk type vet?
Of volstaat alles wat maar vet is en smeert (hier op de hobbyclub hebben ze een vetspuit om de machines mee te smeren, mag dat er ook in?)
Bedankt al vast.
Rob
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
- 

Minder
        Meer

12-01-2014 20:20                #136189
        door Alfriedel Boelen

Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Smeernippels kruiskoppeling '65-er Amazon            

Hoi Rob,elk vet is beter als geen vet. Het zal er niet zo gauw uitgeslingerd worden wat in de naaldlagers zit kan niet weg.
Ik gebruik altijd kogellagervet.
    Ik gebruik altijd kogellagervet.