schokkende aandrijflijn

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-01-2014 22:30 #135804 door Frederik van Beek
schokkende aandrijflijn is gemaakt door Frederik van Beek
Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een volvo 145 E uit 1973. Met vlot aanrijden lijkt het of de aandrijflijn ergens tegen aankomt of de versnellingsbak. Het geluid komt namelijk uit de buurt waar ongeveer de versnellingsbak zich bevindt. Het geluid is dan ook goed hoorbaar. Wanneer ik rustig aanrijd is dit geluid niet aanwezig. Ook lijkt het of in de eerste en tweede versnelling de aandrijflijn meer geluid maakt dan in de andere versnellingen. Wanneer ik de zelfde snelheid aanhoud zijn beide geluiden niet aanwezig. Ik heb een snelle blik onder de auto geworpen, en zag dat de rubber van de versnellingsbak zijn beste tijd heeft gehad. Maar kan dit het geluid veroorzaken? Waar moet ik nog meer naar kijken? Iemand hier ervaring mee? Ook heb ik naar de uitlaat gekeken, maar het lijkt erop dat daar het geluid niet vandaan komt.

mvg, Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2014 23:37 #135806 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic schokkende aandrijflijn
Steunrubber versnellingsbak kan (vooral met zware overdrive), maar kijk ook eens naar het rubber van het middenlager van de aandrijfas. Met goed kijken eventueel ook te zien of de bak de carrosserie raakt.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-01-2014 13:56 #135831 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic schokkende aandrijflijn
Bedankt voor de snelle reactie Rudi!

Ik zal binnenkort de steunrubber van de versnellingsbak eens gaan vervangen. Waar zit het rubber van het middenlager van de aandrijfas? En misschien is het dan het beste als ik deze ook meteen vervang. Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? Ja ik vond dat de versnellingsbak redelijk dicht bij de carroserie kwam, maar dit komt door dat de steunrubber van de versnellingsbak is doorgezakt. De twee draadeinden van dat rubber loopt niet meer met elkaar gelijk.
De auto heeft inderdaad een overdrive.

mvg, Frederik

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 15:34 #135838 door Rudi
Het middenlagerrubber zit ongeveer midden onder de auto, om het middenlager van de cardanas. De cardanas volgend kun je het niet missen (zit met een beugel tegen de onderkant van de tunnel geklemd).
succes, Rudi

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-01-2014 20:56 #135860 door Frederik van Beek
Ik heb hem inderdaad makkelijk kunnen vinden. Op het eerste gezicht lijkt mij dat daar niks mis mee is. Maar hoe kan ik zien of deze daadwerkelijk aan vervanging is?

mvg, frederik

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2014 23:54 #135879 door Rudi
Rammel daar eens aan de cardanas, het rubber moet goed weerstand bieden. Als dat in orde is en hij niet versleten uit ziet (gescheurd, uitgezakt) zou ik hem laten zitten en kijken of de baksteunrubber het al oplost.
groeten, Rudi

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2014 18:16 #135948 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic schokkende aandrijflijn
klinkt als versleten kruis koppeling, de 145 is daar heel gevoelig voor.
Zou de complete cardan laten reviseren en balanceren, het lager met daar het rubber overheen kun je bij het VKO of de bekende onderdelen adressen krijgen en zou ik ook standaard vervangen.
Bij een 145 is dit zeer lonend, als je tenminste je radio wilt kunnen horen...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-01-2014 09:17 #136056 door Frederik van Beek
Ik vind hem in zijn eerste en tweede versnelling behoorlijk luidruchtig. Zeker met vlot optrekken. Binnenkort ga ik weer bij iemand langs die een brug heeft, dus dan kan ik het goed beoordelen. Ik zal beginnen met de versnellingsbak steun te vernieuwen. Wanneer dit niet het gewenste resultaat geeft, zag ik ook dat je zelf de kruiskoppeling kan vernieuwen. Iemand ervaring mee? Maar zal de volgende keer eerst alles eens nalopen en kijken of we iets kunnen vinden.

• Frederik van Beek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-02-2014 15:04 #137243 door Frederik van Beek
Afgelopen weekend heb ik de versnellingsbak rubber vervangen en dit was de boosdoener. Het is echt een heel groot verschil met rijden en zeker met aanrijden. Nu rijd hij toch nog een stuk beter!

Maar in ieder geval bedankt voor alle reacties!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD