- Berichten: 106
Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
- LJ Dekker
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
1. Wederom olie in de schakelbuis. Daarvoor is een extra olieafvoer gemaakt in het 1e tussenschot van de schakelbuis.
2. De bevestigingsbouten overdrive/versnellingsbak hadden géén kunststof pakking onder de koperen afdichtingsring.
3. De solenoid had als afdichting een nylon ring i.p.v. een koperen ring. Deze ring was op diverse plaatsen gescheurd en gebrokkeld.
Uiteindelijk heb ik na de montage van de versnellingsbak en een proefrit pas gezien dat er aan het eind van de schakelbuis, wat afgedicht is met een dekseltje een oliedruppel zichtbaar was. De onderliggende kruiskoppeling van de aandrijfas was ook wat nat van de olie. De aandrijfas en de rijwind verspreiden de olie over de overdrive. De pook wederom gedemonteerd en jawel hoor, er lag weer een heel klein laagje olie in de schakelbuis. Mijn vermoede was dat de pakking van het dekseltje was verouderd en niet volledig afdicht. Het dekseltje verwijdert met een kurk en een stukje hout en het dekseltje floepte er zo uit. Toen werd ook duidelijk zichtbaar dat de pakking minimaal was en aan de laagste kant van de schakelbuis was een oliespoortje zichtbaar. Alle metaaldelen goed schoongemaakt en met een nieuwe laag vloeibare bruine Loctite het deksel gemonteerd. Nu hopen dat na de eerste proefrit de overdrive helemaal droog blijft.
PS: de gele kunststof afdichting die origineel aan aan de onderzijde van de schakelpook hoort te zitten was na een paar ritten al weer ingescheurd. Deze heb ik dan ook maar verwijdert en ook definitief weggelaten omdat het niet echt nodig is. Het vet wat daar hoort te zitten gaat nergens naar toe en blijft gewoon onder de rubber mof van de versnellingspook.
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Rumen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 213
Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 310
eens met Johan, nylon ringen - blijven altijd vloeien.Dwz na een tijdje kun je de moer weer aan draaien. Het probleem zit hem in de bovenste 2 draadeinden/ moeren bij het laatste stuk van de "J" overdrive. Het pakkingrandje voven is erg smal, de draadeinden, vallen er binnen dus in contact met olie. Origineel zijn de bovenste 2 draadeinden daarom uitwendug voorzien van een strak passende koperen afdichtingring. En daar zit vaak het euvel.deze "inch" maten koperen ringen, vind je nergens!. Remedie: goed uitgloeien er op , dan een goed passende sluitring en dan een moer.
Maar voor deze laatste stappen ,eerst zorgen dat de huis dichting perfect is en wel door middel van schone vlakke en het gebruik van een dun randje loctite 574.
Doe je het goed , dan kan ik je verzekeren dat het absoluut dicht is.
succes fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Justus van Ebbenhorst Tengbergen
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 38
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.