Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type

Lees meer
Lees meer
27-04-2017 19:12 - 27-04-2017 19:23 #168574 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Sinds december 2013 maar weer eens gekeken naar het olieniveau in het schakelstanghuis. Aanleiding hiervoor was dat het roestvrijstalen dienblad, wat ik altijd onder de versnellingsbak heb liggen, niet enkele druppels had liggen maar een plasje versnellingsbakolie! Net als in 2013 stond er weer olie in het huis. De schakelstang was helemaal ondergedompeld. Zie foto's. Met een spuit (van de dierenarts)heb ik de olie opgezogen en het huis zo goed als mogelijk droog/schoon gemaakt. Volgens het onderdelenboek mis ik pakking 666916 die ik nog moet bestellen en daarna doe ik wat vloeibare pakking op de flens waardoor de olie in ieder geval er niet meer bovenuit kan lekken.





Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-05-2017 22:46 #168783 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Ik heb de pook weer gemonteerd maar deze keer, na het invetten van het kogelgewricht van de schakelpook,eerst vloeibare pakking op de flens gesmeerd en daarna de zaak weer gemonteerd inclusief een kunststof pakking onderdeelnr.666916. Deze heb ik vastgezet met de geleider van de achteruitversnelling en een zelf gemaakt aluminium stripje. Dit extra stripje was nodig omdat de kunststof pakking ander meedraaide en zich opstroopt met de inbusboutjes. Nu hoop ik dat de lekkage van de versnellingsbak binnen de proporties blijft!


Mijn Volvo rolt, die van jou ook?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2019 20:59 - 21-01-2019 21:05 #181502 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
November 2018 de versnellingsbak gedemonteerd omdat er ondanks de revisie van alle pakkingen en keerringen in het voorjaar van 2017 nog steeds ergens een olielekkage was. Wat bij deze controle bij tevoorschijn kwam waren een aantal zaken zoals:
1. Wederom olie in de schakelbuis. Daarvoor is een extra olieafvoer gemaakt in het 1e tussenschot van de schakelbuis.
2. De bevestigingsbouten overdrive/versnellingsbak hadden géén kunststof pakking onder de koperen afdichtingsring.
3. De solenoid had als afdichting een nylon ring i.p.v. een koperen ring. Deze ring was op diverse plaatsen gescheurd en gebrokkeld.
Uiteindelijk heb ik na de montage van de versnellingsbak en een proefrit pas gezien dat er aan het eind van de schakelbuis, wat afgedicht is met een dekseltje een oliedruppel zichtbaar was. De onderliggende kruiskoppeling van de aandrijfas was ook wat nat van de olie. De aandrijfas en de rijwind verspreiden de olie over de overdrive. De pook wederom gedemonteerd en jawel hoor, er lag weer een heel klein laagje olie in de schakelbuis. Mijn vermoede was dat de pakking van het dekseltje was verouderd en niet volledig afdicht. Het dekseltje verwijdert met een kurk en een stukje hout en het dekseltje floepte er zo uit. Toen werd ook duidelijk zichtbaar dat de pakking minimaal was en aan de laagste kant van de schakelbuis was een oliespoortje zichtbaar. Alle metaaldelen goed schoongemaakt en met een nieuwe laag vloeibare bruine Loctite het deksel gemonteerd. Nu hopen dat na de eerste proefrit de overdrive helemaal droog blijft.

PS: de gele kunststof afdichting die origineel aan aan de onderzijde van de schakelpook hoort te zitten was na een paar ritten al weer ingescheurd. Deze heb ik dan ook maar verwijdert en ook definitief weggelaten omdat het niet echt nodig is. Het vet wat daar hoort te zitten gaat nergens naar toe en blijft gewoon onder de rubber mof van de versnellingspook.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2019 23:46 #181508 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Fin dat je het op heb kunnen lossen, maar ik zou toch eens een praatke gaan maken met dat revisie bedrijf want nylon ringen achte een moer????

m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-01-2019 17:46 #181512 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
De flens tussen bak en OD heb ik denk ik wel eens eerder gezien; het lijkt op een aluminium flens die bedoeld was als een sterker exemplaar dan de reguliere variant. Tijdens rally's breken die flenzen nog wel eens...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2019 20:20 - 22-01-2019 20:24 #181516 door Peter Rumen
Beantwoord door Peter Rumen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Johan, misschien heb ik een foute benaming voor Nylon pakking gebruikt. Maar in feite is het een conische pakkingring die over de schroefdaad komt en een stukje het boutgat ingaat en die lekkage moet tegen gaan. Na de pakkingring komt er nog een koperen ring overheen en dan de moer. Het is mij zo uitgelegd door Frans van Gortel (Martens Autoparts Deurne) dat de bout van de overdrive aan de binnenzijde in aanraking komt met de olie van de overdrive/versnellingsbak en zo voor een mogelijk lekkage kan zorgen. Frans is ook niet de eerste de beste monteur en heeft al .... tig versnellingsbakken gereviseerd. Ik mag aannemen dat hij mij goed geadviseerd heeft en de bak zo lekvrij mogelijk heeft afgeleverd.

Mijn Volvo rolt, die van jou ook?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12-02-2019 14:52 #181933 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Kan het zo zijn dat de glijbus vlak bij de bak de olie doorlaat. Bij de 140 zit in die bus een O-ring en ik kan me zo voorstellen dat als de bus te veel speling heeft, daar ook olie doorheen kan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-02-2019 17:19 #181935 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
beste sleutelaars,
eens met Johan, nylon ringen - blijven altijd vloeien.Dwz na een tijdje kun je de moer weer aan draaien. Het probleem zit hem in de bovenste 2 draadeinden/ moeren bij het laatste stuk van de "J" overdrive. Het pakkingrandje voven is erg smal, de draadeinden, vallen er binnen dus in contact met olie. Origineel zijn de bovenste 2 draadeinden daarom uitwendug voorzien van een strak passende koperen afdichtingring. En daar zit vaak het euvel.deze "inch" maten koperen ringen, vind je nergens!. Remedie: goed uitgloeien er op , dan een goed passende sluitring en dan een moer.

Maar voor deze laatste stappen ,eerst zorgen dat de huis dichting perfect is en wel door middel van schone vlakke en het gebruik van een dun randje loctite 574.
Doe je het goed , dan kan ik je verzekeren dat het absoluut dicht is.
succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12-02-2019 19:51 #181937 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic Olie in schakelstanghuis versnellingsbak J-type
Dag Fred, eens dat je daar lekkage kan krijgen maar dat verklaart toch niet de olie in het schakelstanghuis..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.