Aanloop geluid achteras/wiel

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-12-2013 08:18 #134992 door Marc Schunck
Aanloop geluid achteras/wiel is gemaakt door Marc Schunck
Als ik met de amazon (1969) rijdt hoor ik bij de achteras of wielen (ik weet niet precies waar t vandaan komt) een aanloopgeluid. Ik voel het ook iets in de snelheid vd auto, alsof er een rem aanloopt (remtrommel niet mooi rond?) maar t kan ook van de achteras zelf komen. Er zit olie in het differentieel. Als ik de auto aan beide kanten opkrik kan ik de wielen gewoon ronddraaien en hoor ik geen gekke geluiden.Verder zie ik boven op de linker achteras een koperkleurig hol pinnetje zitten, waar is dat voor bedoeld? Is dit een smeer nippel oid?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-12-2013 09:43 #134993 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Aanloop geluid achteras/wiel
Misschien de remvoering los van de remschoenen. Heb je ook gecontroleerd of je ook axiale speling hebt. Je moet de as een heel klein beetje heen en weer in de lengte richting kunnen bewegen. Moet net voelbaar zijn.
Het koperen buisje bovenop de as is een ontluchting beluchting van de as.
Wat ook mogelijk is dat er een veertje los is van het remsysteem.
Denk dat de trommels er even af moeten voor inspectie.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-12-2013 09:44 #134994 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Aanloop geluid achteras/wiel
Misschien de remvoering los van de remschoenen. Heb je ook gecontroleerd of je ook axiale speling hebt. Je moet de as een heel klein beetje heen en weer in de lengte richting kunnen bewegen. Moet net voelbaar zijn.
Het koperen buisje bovenop de as is een ontluchting beluchting van de as.
Wat ook mogelijk is dat er een veertje los is van het remsysteem.
Denk dat de trommels er even af moeten voor inspectie.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-12-2013 13:44 #135000 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Aanloop geluid achteras/wiel
Hi Rob, de remschoenen zijn nieuw. Ik heb al de handrem extra los gesteld om dat uit te sluiten, maar dat hielp niet. Het vreemde is wel dat ik niks hoor aanlopen als ik de wielen ronddraai als de wagen opgekrikt is.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-12-2013 14:06 - 15-12-2013 15:59 #135001 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Aanloop geluid achteras/wiel
Marc, ik zou toch de trommels er af halen. Ik had het zelfde, er bleek een boutje uit het huisje van de stelnok te zijn gebroken, en een brokje van de aluminium legering lag tegen de remschoen.

Je kunt ook de auto aan een kant opkrikken, starten en hem voorzichtig in z'n twee of drie zetten en de koppeling op laten komen. Misschien hoor je dan vanuit/ vanaf welke kant het komt?

Ps, misschien is het wat anders, maar als je rem een keer vastslaat onder het rijden ben je vaak (letterlek en figuurlijk ;) ) verder van huis..

Hans
Laatst bewerkt 15-12-2013 15:59 door Hansw.

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2013 13:39 #135059 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Aanloop geluid achteras/wiel
Is het niet de remkabel die het wiel raakt?
Bij het opkrikken krijgt de handremkabel meer speling.
Hans

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-12-2013 14:25 #135068 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aanloop geluid achteras/wiel
Hi Marc,
Heb je de wiellagers vervangen bij de restauratie ?.
Wat ik me ook kan voorstellen, dat je de achteras (crown & pignon) hoort, hoe is de geluidsisolatie...soms is dat ook zo'n aanloop geluid,
Ten slotte het lager om de voorste aandrijfas, zit in het rubber en wil nog wel eens vast gaan zitten bij lange stilstand.

Wens jullie vast goede feestdagen en een gezond 2014...

Groeten,

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-12-2013 07:34 #135465 door Marc Schunck
Beetje late reactie maar zat een tijdje zonder internet..Bedankt voor de tips. De latere amazons hebben geen stelnokken maar stellen zich automatisch. Ik heb de wiellagers niet vervangen tijdens de resto. Morgen ofzo wil ik de oude olie eruit halen en er nieuwere wat dikkere (geluiddempende) olie indoen. Ze adviseerden hier 85W140. www.penriteoil.com.au/products.php?id_categ=4&id_products=372
Iemand hier ervaring mee ?

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2013 12:52 #135469 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Aanloop geluid achteras/wiel
Beste Marc, kijk eens op de website van Kroon en vergelijk deze olie eens met de Kroon specificaties.
Je zou zeggen dat het moet kunnen maar die 140 die ze vernoemen heb je maar even, wanneer de olie warm is heb je gewoon 80.
Die 140 of dat soort hoge getallen heb je wel meer in warmere landen deze is ervoor dat de olie niet te snel dun wordt.

www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ear-ep-80/

Of vraag eens raad bij Kroon heb ik ook een keer gedaan komen meestal wel met een goed onderbouwd verhaal of verschillende adviesen.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-01-2014 06:53 #136113 door Marc Schunck
Inmiddels heb ik de olie in het diff vervangen voor 85W140. Ook de remtrommels er weer afgehaald, alles zag er nog goed uit. Het geluid is echter niet weg. Het viel me wel op dat als ik naar rechts stuur het geluid erger wordt en bij een bocht naar links bijna weg is. Zou het dan toch een wiellager kunnen zijn ?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD