- Berichten: 1424
heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
- Rob Baeten
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
"Rob Vijgenboom" schreef:
Misschien valt Twan (en de redactie van ons clubblad) te verleiden tot een herhaling van dit artikel in ons clubblad, met een update over het verbeterde digitale toverdoosje - "ter leering ende vermaeck" van alle clubleden ?
K'heb je bericht door gestuurd naar Twan, Rob. Heb hem aangerade om zich als gast aan te melden op het forum, hij is helaas geen lid meer maar zeer zeker Volvo actief en vol ambitieuze plannen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
- 
              
- Berichten: 120
Al met al redelijk wat zoek en speurwerk.
Bij elkaar uiteindelijk hetzelfde geld uitgegeven als waarvoor Joost (op een later tijdstip) de kant-en-klaar sets heeft aangeboden; ik meende dat dat iets tussen 400 en 500 Euro was/is.
Inbouwen moet je dan wel zelf doen; maar voor die meer dan 1000 Euro prijsverschil kan je aardig wat inbouwwerk doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 372
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- 
            
				  
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 1424
Ik heb net nog even het deel van het artikel door gelezen mbt de inbouw. Het kan met verloopstukken zoals Robert al aangeeft maar het oplassen van de originele aansluitingen kan ook en dat drukt de kosten weer een heel eind.
Grt Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Twan Vinders
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 25
Met het potmetertje kun je over het hele spectrum IETS bijregelen (meer of minder).
Met de engelse "toverdoosjes" heb ik slechte ervaringen (pas het 3e werkte) en derhalve heb ik met m'n electronicavriend een bétere versie ontwikkeld.
Een reparatiesetje heb je echt niet nodig, de stuurbekrachtigingen zijn echt niet zo storingsgevoelig, ik heb nu met m'n '73-er 145 zo'n 90.000 km (12.000 per jaar) met de set gereden (lèt wèl het was en is gebruikt materiaal) zònder één probleem.
Het meeste profijt heb je trouwens met manouvreren en vooral als je met een aanhangwagen of caravan àchteruit moet.
ik zou er niet meer zònder kunnen en daarom zit de set nu ook al in de Duett welke ik momenteel restaureer.
Mijn oorspronkelijke verhaal staat trouwens in het Aprilnummer van 2009 in het clubblad onder de titel "Jan en Twan"
groetjes Twan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
- 
              
- Berichten: 372
Dank voor je uitleg van de snelheid afhankelijk werking. Maar waarvoor dient bij de Opel eigenlijk dat pulssignaal?
Groet,
Mathieu.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Twan Vinders
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 25
Voordeel van de 140-serie tov de amazon is dat de 140 (tenminste mijn '73-er) een sleepkontakt voor de klaxon heeft en niet een draad die door de holle stuurbuis naar beneden gaat.
Want je onderbreekt natuurlijk de originele stuurstang!
Zo kun je ook het schuifstuk met spiebanen van de Corsa gebruiken voor je stuurslot, als je een beetje òplet met de maten!
Bij de Duett had ik wèl dat de claxondraad door de holle stuurbuis naar beneden liep en daarom heb ik een àndere oplossing moeten zoeken/maken voor de claxon. Kan natuurlijk met 'n losse drukknop.
Ik gebruik echter nú een knipperlichtschakelaar van een mini (Lucas), daar zit knipperlicht, claxon, lichtsignaal èn omschakelen van dimlicht naar grootlicht allemaal in één stengel.
Kon ik ook de voetschakelaar voor grootlicht/dimlicht laten vervallen, heb namelijk hangende pedalen aangebracht ipv de staande van de Duett.
Dit omdat er een M47 in komt (na aanpassen cardantunnel) en deze heeft een koppelingskabel ipv een stangetje.
Leuke is natuurlijk dat ik al met 2 modellen ervaring met inbouw heb.
groetjes twan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Twan Vinders
- Junior lid
- 
              
- Berichten: 25
Ik denk voor een stukje extra beveiliging/controle en natuurlijk om de ECU van de stuurbekrachtiging aan de praat te krijgen/houden.
Origineel komen deze signalen van de inspuitcomputer (toerental) en van de ABS computer (snelheid).
Wat wij doen is de boel bedonderen met de FAKE-signalen.
En waarom doen we dàt?? omdat we geen Corsa willen rijden, maar een oude Volvo en liefst met stuurbekrachtiging
 :lol:
    :lol:groetjes twan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
 
				 
    





