heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2014 22:01 #135769 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?

"Rob Vijgenboom" schreef:
Misschien valt Twan (en de redactie van ons clubblad) te verleiden tot een herhaling van dit artikel in ons clubblad, met een update over het verbeterde digitale toverdoosje - "ter leering ende vermaeck" van alle clubleden ?

K'heb je bericht door gestuurd naar Twan, Rob. Heb hem aangerade om zich als gast aan te melden op het forum, hij is helaas geen lid meer maar zeer zeker Volvo actief en vol ambitieuze plannen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-01-2014 14:05 #135778 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
Ik heb de spullen zelf bij elkaar gesprokkelt via e-bay Duitsland (voor de stuurbekrachtiging van de Opel Corsa B-type), e-bay Engeland voor het besturingskastje en elektrische reparatieset voor de stuurbekrachtiging; die schijnt namelijk vaak te sneuvelen) en vervolgens bij Joost Buiting de koppelingsstukken om de stuurbekrachtiging in de stuurkolom te kunnen bouwen.
Al met al redelijk wat zoek en speurwerk.
Bij elkaar uiteindelijk hetzelfde geld uitgegeven als waarvoor Joost (op een later tijdstip) de kant-en-klaar sets heeft aangeboden; ik meende dat dat iets tussen 400 en 500 Euro was/is.
Inbouwen moet je dan wel zelf doen; maar voor die meer dan 1000 Euro prijsverschil kan je aardig wat inbouwwerk doen.

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2014 15:59 #135779 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
Zijn die zelfbouw bekrachtifgers ook snelheid afhankelijk? Of werken ze bij elke snelheid even sterk?

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2014 16:41 #135780 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
Voor zover ik weet is de bekrachtiging niet meer snelheid gestuurd, het toverdoosje zorgt voor een gesimuleerd signaal dat er voor zorgt dat het systeem werkt. Ik kan het nog even navragen. Misschien dat Twan zelf nog even in kan springen op dit topic.
Ik heb net nog even het deel van het artikel door gelezen mbt de inbouw. Het kan met verloopstukken zoals Robert al aangeeft maar het oplassen van de originele aansluitingen kan ook en dat drukt de kosten weer een heel eind.

Grt Rob

Bijlagen:

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2014 17:00 #135782 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
Ik heb inderdaad gehoord dat het kastje alleen zorgt dat het werkt, de mate van bekrachtiging stel je af met een knop. Al heb ik ook al op een forum zien langskomen dat men die had verwijderd omdat hij problemen gaf..maar dat was bij zelfbouw en niet een systeem van EZ. Op ebay GB komen regelmatig die kastjes langs voor mensen die de Corsa bekrachtiging kopen. Ik heb begrepen dat de B beter geschikt is voor ons dan de C-Corsa..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Twan Vinders
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-01-2014 19:21 #135792 door Twan Vinders
Beantwoord door Twan Vinders in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
De stuurbekrachtiging van de Opel Corsa werkt dmv het meten van de torsiekracht die nodig is om de wielen te draaien (sturen), deze kracht is hoog bij stilstand en laag op snelheid, derhalve is er bij lage snelheid véél bekrachtiging en weinig op snelheid.
Met het potmetertje kun je over het hele spectrum IETS bijregelen (meer of minder).
Met de engelse "toverdoosjes" heb ik slechte ervaringen (pas het 3e werkte) en derhalve heb ik met m'n electronicavriend een bétere versie ontwikkeld.
Een reparatiesetje heb je echt niet nodig, de stuurbekrachtigingen zijn echt niet zo storingsgevoelig, ik heb nu met m'n '73-er 145 zo'n 90.000 km (12.000 per jaar) met de set gereden (lèt wèl het was en is gebruikt materiaal) zònder één probleem.
Het meeste profijt heb je trouwens met manouvreren en vooral als je met een aanhangwagen of caravan àchteruit moet.
ik zou er niet meer zònder kunnen en daarom zit de set nu ook al in de Duett welke ik momenteel restaureer.
Mijn oorspronkelijke verhaal staat trouwens in het Aprilnummer van 2009 in het clubblad onder de titel "Jan en Twan"
groetjes Twan.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2014 19:49 #135793 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
Hoi Twan! Dank voor je reactie en ik heb het artikel gedownload... Waren er nog problemen met het installeren in de 145? De stuurstang is dikker dan bij de amazon, waar iedereen het steeds over lijkt te hebben. Ik wil het in mijn 144 hebben.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2014 20:32 #135796 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
Hoi Twan,

Dank voor je uitleg van de snelheid afhankelijk werking. Maar waarvoor dient bij de Opel eigenlijk dat pulssignaal?

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.

• Twan Vinders
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-01-2014 20:33 #135797 door Twan Vinders
Beantwoord door Twan Vinders in topic heeft iemand ervaring met EZ powersteering ?
Maakt eigenlijk allemaal niets uit, je moet sowieso bussen/verloopstukken maken!
Voordeel van de 140-serie tov de amazon is dat de 140 (tenminste mijn '73-er) een sleepkontakt voor de klaxon heeft en niet een draad die door de holle stuurbuis naar beneden gaat.
Want je onderbreekt natuurlijk de originele stuurstang!
Zo kun je ook het schuifstuk met spiebanen van de Corsa gebruiken voor je stuurslot, als je een beetje òplet met de maten!
Bij de Duett had ik wèl dat de claxondraad door de holle stuurbuis naar beneden liep en daarom heb ik een àndere oplossing moeten zoeken/maken voor de claxon. Kan natuurlijk met 'n losse drukknop.
Ik gebruik echter nú een knipperlichtschakelaar van een mini (Lucas), daar zit knipperlicht, claxon, lichtsignaal èn omschakelen van dimlicht naar grootlicht allemaal in één stengel.
Kon ik ook de voetschakelaar voor grootlicht/dimlicht laten vervallen, heb namelijk hangende pedalen aangebracht ipv de staande van de Duett.
Dit omdat er een M47 in komt (na aanpassen cardantunnel) en deze heeft een koppelingskabel ipv een stangetje.
Leuke is natuurlijk dat ik al met 2 modellen ervaring met inbouw heb.
groetjes twan.

• Twan Vinders
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-01-2014 20:39 #135798 door Twan Vinders
Hoi Mathieu,
Ik denk voor een stukje extra beveiliging/controle en natuurlijk om de ECU van de stuurbekrachtiging aan de praat te krijgen/houden.
Origineel komen deze signalen van de inspuitcomputer (toerental) en van de ABS computer (snelheid).
Wat wij doen is de boel bedonderen met de FAKE-signalen.
En waarom doen we dàt?? omdat we geen Corsa willen rijden, maar een oude Volvo en liefst met stuurbekrachtiging :D :lol:

groetjes twan.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD