gaffel M40 gescheurd

• Jan Soetens (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-11-2013 15:10 #133691 door Jan Soetens (GAST)
gaffel M40 gescheurd is gemaakt door Jan Soetens (GAST)
Tja daar ben je dan in het buitenland en plots ligt je koppelingspedaal een stuk lager. Dat wordt steeds erger totdat de koppeling niet meer vrij komt. Met wat moeite thuisgekomen.

Inspectie levert op dat de gaffel (koppelingshevel) gescheurd is ter hoogte waar die de bak in gaat. De gaffel teurg op zijn plaats getikt, met een bandijzer de koppeling bediend en klemgezet zodat zeg maar waar de scheur zat zover mogelijk naar buiten kwam. Vervolgens waar het gescheurd was een las gelegd en erbovernop nog een versteviging ingelast. Da's nog niet zo makkelijk zonder brug dus op de assteunen!

De vraag is of iemand dit zo al eens heeft opgelost en of dit een blijvende oplossing is?
Ik heb genoeg laservaring om zeker te zijn dat de las niet los gaat laten, maar hoe dan ook je 'stookt' het materiaal roodgloeiend dus ik vraag me af of ik straks niet weer problemen langs de nu gelegde las kan krijgen.
Op zich ook al raar dat het gescheurd was, de koppeling gaat helemaal niet zwaar/stroef.

Groetjes,
Jan

Groetjes,
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2013 16:00 #133694 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic gaffel M40 gescheurd
Er was laatst ook al iemand met een gescheurde gaffel! Thijs Schnater geloof ik..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2013 16:57 #133698 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic gaffel M40 gescheurd
Komt vaker voor, zover ik weet zijn er twee versies: naast de oudere scheurgevoelige een nieuwere die vanwege de vorm iets steviger is. Helaas geen plaatjes paraat.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Henk Platvoet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-11-2013 19:42 #133734 door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic gaffel M40 gescheurd
Oud type gaffel 677431 breekt altijd / VERVANGEN door 1212189 die is veel steviger. Niet aan lassen . H.P .

• Jan Soetens (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-11-2013 07:50 #133748 door Jan Soetens (GAST)
Beantwoord door Jan Soetens (GAST) in topic gaffel M40 gescheurd
Als ik op internet speur zie ik toch vooral dat het eerdere types Amazon zijn die dit kwaaltje hebben. Van bv een 140 zoals ik heb lees ik dat nergens. Maar ja na 40 jaar weet je natuurlijk niet waar de versnellingsbak ooit vandaan is gekomen behalve als je 1e eigenaar bent (ben ik niet) of alles erg goed gedocumenteerd is (niet dus).

Een eerste testritje is prima verlopen dus ik laat het maar even zo. Een afgebroken gaffel wil ik natuurlijk ook niet maar de gaffel vervangen is ook best een aardig karwei.

Groetjes,
Jan

• Reinoud ter Braake
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-11-2013 21:54 #133777 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic gaffel M40 gescheurd
Ik heb er ter overname een liggen die niet op mijn P1800 past, ik heb er hydraulische bediening op
Lengte 36,5 cm, foto kan ik morgen sturen

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD