Lekkage differentieel

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2013 10:25 #133151 door Jeroen Visser (GAST)
Lekkage differentieel is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Gister mogen aanschouwen dat er behoorlijk wat diff vloeistof lekt. Dit gebeurt aan de kant waar de as op vast zit.

Dit wi ik natuurlijk gaan verhelpen maar weet niet zo goed welke onderdelen ik hier voor nodig ben. Kan iemand mij de onderdeel nummers uit de webshop doorgeven?

Ik heb de as waarvan je de achterkant van het diff los kan maken.

Bij voorbaat dank.

Groet Jeroen

Verder nog dingen waar ik op moet letten als ik de boel loshaal?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2013 17:58 #133160 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Lekkage differentieel
Als je met "de as" de cardanas bedoelt, zal de pignonkeerring lek zijn. Om die te vervangen heb je alleen een nieuwe keerring nodig. Is op dit forum overigens al het nodige over geschreven.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2013 18:28 #133162 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Lekkage differentieel
Dank voor je reactie Gert. Ik had al het eea gelezen op het forum maar kwam niet tegen welke onderdelen ik precies nodig ben.

Ik kom na wat zoeken in de shop deze keerring tegen: 942905. Dit nummer kwam ook in de onderdelen boeken tegen.
Dit is het enige wat ik nodig ben verder geen pakkingen e.d.

Groet Jeroen

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2013 19:18 #133166 door Gert Vegter
Die keerring is inderdaad het enige. Houd er wel rekening mee dat de opsluitmoer erg vast zit en na vervanging van de keerring ook weer erg vast dient te worden aangetrokken (200 - 220 lbft = 28 - 30 kgfm).
Voor alle zekerheid ook even controleren of de flens waarop de keerring loopt niet een groef heeft. Mocht dat zo zijn, dan een zg. speedi-sleeve over de flensas schuiven om te voorkomen dat er op korte termijn weer lekkage ontstaat.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2013 17:40 #133193 door Jeroen Visser (GAST)

"Gert Vegter" schreef:
Die keerring is inderdaad het enige. Houd er wel rekening mee dat de opsluitmoer erg vast zit en na vervanging van de keerring ook weer erg vast dient te worden aangetrokken (200 - 220 lbft = 28 - 30 kgfm).
Voor alle zekerheid ook even controleren of de flens waarop de keerring loopt niet een groef heeft. Mocht dat zo zijn, dan een zg. speedi-sleeve over de flensas schuiven om te voorkomen dat er op korte termijn weer lekkage ontstaat.

Dag Gert,

Nogmaals dank! Ik heb de keerring besteld en ga er zsm mee aan de slag. Ik hoorde nog dat ik het aantal slagen welke de opsluitmoer maakt bij het verwijderen moet bijhouden omdat deze op dezelfde manier terug geplaatst dient te worden. Ik kan dit in de haynes en op het forum niet terugvinden. Is dit iets waar ik rekening mee moet houden of hou ik het voorgeschreven moment aan?

Groet Jeroen

Ps hoe is het met de katterug?

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2013 19:24 #133201 door Gert Vegter
Jeroen, het aantal slagen tellen is een optie, maar weet je zeker dat de moer nu met de juiste spanning vast zit? Ik zou een momentsleutel gebruiken.

Wat betreft je off-topic vraagje: De Katterug is niet verkocht en ben er daarom toch maar af en toe mee gaan rijden. Hier in de buurt op het Groningse platteland is dat wel te doen, ondanks mijn aversie van handbakken. Zijn er filerisico's (stad en snelweg), dan pak ik de Ama automaat. Zo ook als het hard waait, want die zijwindgevoeligheid van een Katterug is dramatisch, zelfs met een dikkere IPD-stabilisatorstang aan de voortrein...

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2013 13:13 #133350 door Jeroen Visser (GAST)
Ik ben druk bezig met de keerring, helaas loop ik al vrij snel vast......

Ik krijg met geen mogelijkheid de dust cover verwijderd, hij lijk er in geperst. Klopt dat? En hoe verwijder ik deze. De haynes doet er erg luchtig over :)

Take off the dust cover and oil slinger.

Ik hoop dat iemand me snel uit de brand kan helpen.

Alvast dank.

Groet Jeroen

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2013 14:42 #133352 door Jeroen Visser (GAST)
Gelukt! Was niet de dust cover maar de oude keerring. Die ziet er anders uit dan die nieuwe vandaar mijn verwarring.

Groet Jeroen

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-10-2013 16:32 #133354 door Jeroen Visser (GAST)
Volgens mij is alles gelukt en is de diff weer lekvrij!

Misschien dat een dop 1 1/8" aan het clubgereedschap toegevoegd kan worden. Ik heb er eentje liggen, zal hem niet vaak gaan gebruiken dus als er iemand hem wil lenen is dat geen probleem.

Groet Jeroen

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-10-2013 19:39 #133359 door Gert Vegter
Jeroen, onder "Volvo Algemeen", "vakliteratuur november 2013", schrijf je dat je niet weet welke olie er in het differentieel moet. Ik begrijp dat je er inmiddels achter gekomen bent dat er SAE 80 of 80W90 hypoid-olie (GL-5) in moet?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD