Winterbanden? Minilitevelgen?

• 14170-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2013 09:54 #133009 door 14170-dummy
Winterbanden? Minilitevelgen? is gemaakt door 14170-dummy
Beste Volvo-clubleden,
Ik ben net (weer, rond 1970 ook geweest) lid geworden van jullie vereniging mede door de aanschaf van een Amazone 121 uit 1969. Mijn vrouw en ik gaan met deze auto oa de Tulpenrallye rijden. Nu vernam ik tijdens de vorige Tulpenrallye, toen nog in een MG B, dat je het beste op winterbanden kan rijden. Met welk merk hebben jullie de beste ervaring? Waar kan ik het beste Minilite (worstenvelgen) velgen kopen?
Met vriendelijke groet,
Gert Jan van Zeben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2013 10:25 #133011 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Winterbanden? Minilitevelgen?
ik rij het hele jaar op Michelin Alpin 195-65-15.
Bevalt mij prima.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2013 00:02 #133034 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Winterbanden? Minilitevelgen?
ik rij ook al jaren permanent op Michelin Alpin's 195/65R15 en de laatste twee jaar ook op Minilite's; heb ze bij Toncar gekocht maar ik neem aan dat de meeste banden/wielenboeren ze wel kunnen leveren; let wel op de juiste ET/bolling, neem die gelijk of iets kleiner dan origineel; heb er al een aantal Tulps mee gereden, gaat perfekt

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 11:54 #133037 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Winterbanden? Minilitevelgen?
Onlangs 195/70/15 Michelin Agilis Alpin winterbanden laten monteren op de Minilites van mijn Amazon, ook met de bedoeling deze het gehele jaar door te gebruiken. Daarvoor 5 jaar op 195/70/15 Bridgestone zomerbanden gereden.

Een 195/65 band heeft niet mijn voorkeur omdat een 195/70 qua hoogte dichter de standaardmaat 165/80/15 benadert. Hoewel ze theoretisch ongeveer een centimeter hoger zouden moeten zijn, blijkt in de praktijk dat ze vrijwel even hoog zijn. Op de snelweg zal de motor bij een bepaalde snelheid dus niet (nog) meer toeren maken, zoals bij lagere banden wel het geval is, ook al zal het verschil met een 195/65 niet zo heel erg groot zijn.

Nadeel is dat de maat 195/70/15 veelal op bestelwagens wordt toegepast en de verkrijgbare winterbanden in die maat zijn dan ook vrijwel allemaal bestelwagenbanden, zo ook de Agilis Alpin. Dergelijke banden hebben een hoger draagvermogen en zijn daarom merkbaar stugger, maar niet in die mate dat het oncomfortabel wordt, hoewel dat laatste ook enigszins persoonlijk is. Bijkomend voordeel is dat het een stuk lichter stuurt.

NB Hoort dit topic niet onder "Aandrijflijn"?

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2013 19:57 #133064 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Winterbanden? Minilitevelgen?
Wat leuk dat je weer terug bent bij Volvo Gert Jan!

Het verhaal van de winterbanden was mij niet bekend, maar als je eenmaal een Michelin XWX gereden hebt wil je nooit meer iets anders.
Kost wat, heb je wat.

Groet,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD